Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lille æg  (Læst 2411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
lille æg
« Dato: 26 November , 2021, 14:28 »
Hvem har lagt sådan et lille æg. Mine damer er mellem 2 og 3 år og alle i pæn æglægning. Så er der 4 maraner som er 30 uger og endnu ikke startet, kan det være en af dem. I så fald må de være gået over til mælkechokolade, for de æg jeg rugede fra var meget mørkebrune. Eller kan de første æg godt være uden ret meget farve.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: lille æg
« Svar #1 Dato: 26 November , 2021, 19:12 »
I starten er der store changer for at der bliver lagt små æg, ved du godt. MHT farven, ja, hvad skal man sige?. Mon ikke der også har kan ske et eller andet. Men det er nok en af de ældre damer, som er ved at stoppe æglægningen og gå i fældning, tror jeg.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: lille æg
« Svar #2 Dato: 26 November , 2021, 19:15 »
Jeg synes, der er lidt for stor farveforskel til, at dette æg kan være et maran-begynderæg, selv om skalfarven på de første ugers æg godt kan være anderledes end den blivende farve.

Voksne høner kan altså godt lægge sådan et lille "bløb" en sjælden gang - især ved opstart efter fældning eller vinterpause
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: lille æg
« Svar #3 Dato: 26 November , 2021, 20:28 »
Den med fæld holder ikke for de har alle fældet. Jeg holder godt øje med madammerne det næste stykke tid. Jeg skal nok følge op på det her på siden
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: lille æg
« Svar #4 Dato: 29 November , 2021, 15:28 »
da da det er de franske madammer som er begyndt at lægge æg. I dag kom der et på 52 gram. Det synes jeg er meget flot fra 19 g til 52 gram. Billede vedlægges
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner