Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?  (Læst 9318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frejamai

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Dato: 11 Marts , 2020, 08:54 »
Kære alle  :)

Vi har 14 høns, og nyder at kunne give dem vores køkkenaffald. Hønsene elsker det og det er dejligt ikke at skulle smide mad ud.

Dog giver vi dem ikke Kød og Fisk (har erfaret at æggene kommer til at smage af fisk).

Men hvad med frisk løg, hvidløg og stærkt mad?

Kommer det til at kunne smages i æggene? og endnu vigtigere; hvordan med hønsenes maver  :-[?

Så, mit spørgsmål er: Er der noget køkkenaffald de IKKE må få?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2020, 09:02 »
løg og hvidløg får mine i deres hønseguf hver uge og det kan vi ikke smage. Der ligger en opskrift herinde på hønseguf. Det er godt mod mange ting.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Dunlet

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #2 Dato: 08 April , 2021, 13:28 »
Jeg har hørt at de ikke kan tåle og ikke må få avocado .. men om det er sandt ved jeg ikke ..

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #3 Dato: 08 April , 2021, 15:15 »
Jeg har hørt at de ikke kan tåle og ikke må få avocado .. men om det er sandt ved jeg ikke ..

Det er sandt. Høns må IKKE få avocado.
Flere kan sikkert finde på at sige: "Mine høns har fået avocado og de har ikke taget skade" Det ændrer ikke på, at avocado-skallen er dødelig giftig og
frugtkødet er moderat til meget giftigt for høns.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #4 Dato: 08 April , 2021, 20:31 »
For nu at komme malurt i bægeret, så må man slet ikke give sine høns rester fra køkkenet, har jeg hørt  ::), men det OVERHOLDER JEG IKKE !!!!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #5 Dato: 08 April , 2021, 20:38 »
se bare her :


Reglerne for fodring af høns
Der er risiko for, at køkken- og madaffald kan overføre alvorlige, smitsomme husdyrsygdomme til dyr. Nogle af sygdommene kan smitte videre fra dyr til mennesker via æg og kød fra smittede dyr samt kontakt med smittede dyr. I hele EU er det derfor forbudt at fodre dyr med køkken- og madaffald af nogen art. Det vil sige, at dyrene fx ikke må få madrester fra din husholdning eller fx restaurationer.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #6 Dato: 09 April , 2021, 06:30 »
For nu at komme malurt i bægeret, så må man slet ikke give sine høns rester fra køkkenet, har jeg hørt  ::), men det OVERHOLDER JEG IKKE !!!!
Der arbejdes også ihærdigt fra flere sider på at ændre den tåbelige lovgivning. Bl.a. har Michelinkokken Christian Puglisi og Johanne Schimming fra Hegnsholt været rigtig meget inde over emnet, da Puglisi fik forbud mod at indsamle overskudsbrød og grønt-affald til Johannes høns. Johanne kom med æg til restauranten, hun fik brød og grønt med retur. Win-win for alle, men det satte FVST en stopper for, da de troppede op hos Puglisi og hævdede, at de drev ulovlig fodervirksomhed.

Fra ens eget køkken: Jamen, jeg giver aldrig mine høns rester. Her får hønsene alverdens lækkerier fra køkkenet. Tilberedt kun til dem, hvis nogen spørger...

https://frit-fjerkrae.dk/2018/01/25/vi-skal-kunne-fodre-hoens-med-madrester/
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #7 Dato: 09 April , 2021, 10:53 »
Her får hønsene de yderste blade af kålhovedet.. Og de yderste skræller af gulerødderne..
Og så får jeg resterne ;) For det er vel ikke forbudt at fodre sig selv og familien med hønsenes rester
- eller er det?
Af og til steger jeg også et par fiskefileter, for at hønsene kan få deres lækre havregryn rørt op med 'fedtelsen' på stegepanden. Og fiskefileterne? Tja, den rest får vi mennesker så også..
Kartofler koger jeg også til hønsene, lidt rigeligt, så vi mennesker kan få en sjat/rest også - f.eks. til fiskefileterene... :) :) :)
Osv Osv...
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #8 Dato: 10 April , 2021, 19:51 »
du er bare go Lone  ;) /o

Offline AnetteReinholdt

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Køkkenaffald, - noget de IKKE må få?
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2021, 16:06 »
https://www.omlet.dk/guide/h%C3%B8ns/pasning_af_h%C3%B8ns/giftig_mad_og_giftige_planter/

Herunder finder du en liste over, ting du ikke bør fodre dine høns med.

Planter som er en del af natskyggefamilien - Natskyggefamilien inkluderer bl.a. kartofler, tomater og aubergine. Den latinske betegnelse for disse planter er Solanaceae, fordi de indeholder et stof kaldet solanin. Dette stof er giftigt for høns. Solanin kan dog nedbrydes, hvis planterne tilberedes under varme. Så kogte kartofler eller tomater er normalt ok at give dine høns. Hvis du er bekymret, så er det bedre bare at lade være med at fodre hønsene med disse planter.

Løg - Kan i store mængder forårsage anæmi eller gulsot, og nogle gange endda være dødeligt. Det er fordi, løg indeholder thiosulfat, der ødelægger de røde blodceller.

Avocado - Indeholder giftstoffet persin. Dette stof er forbundet med myokardieinfarkt, hvilket er når hjertet stopper med at fungere.

Æblekerner - kernerne i æbler indeholder cyanid, der kan slå dine høns ihjel. Alle andre dele af æblet er fint, så når du giver hønsene æbler, skal du bare sørge for, at de er fri for kerner.

Citrusfrugter - Vil nok ikke slå dine høns ihjel, men de kan forårsage et fald i æg produktionen. Citrusfrugter i begrænsede mængder er ok.

Rå, tørrede bønner - Rå bønner indeholder hæmagglutinin, som kan være giftige for dine høns. Kogte bønner er ikke noget problem.

Chokolade og søde sager - Chokolade indeholder giftstoffet theobromin. Ligesom for meget sukker ikke er godt for os mennesker, kan for meget sukker gøre dine høns overvægtige, hvilket forårsager et fald i æg produktionen.

Salt mad - Høns kan få saltforgiftning, da de ikke naturligt indtager ret meget salt.

Muggen mad - Du bør aldrig give dine høns muggen mad, da skimmel kan gøre hønsene syge og i værste fald være dødeligt. Overmodne, visne grøntsager eller gammelt tørt brød er fint, så længe der ikke er mug til stede.

Når du giver hønsene godbidder så som brød, korn og pasta, skal du være sparsom. Denne slags foder indeholder ikke meget næring, men kan gøre dine høns overvægtige. Mælkeprodukter og for meget iceberg salat kan give diarré, så disse bør også kun gives i begrænsede mængder.

« Senest Redigeret: 06 Juni , 2021, 16:12 Fra AnetteReinholdt »