Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rævesikring af hønsegård  (Læst 9745 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carl-Erik Ravn

  • Bruger
  • Indlæg: 9
    • Privat hjemmeside
Rævesikring af hønsegård
« Dato: 29 Januar , 2017, 14:06 »
Nu hønsegården alligevel er tom, og efter flere års brug, trænger til en opgradering (rævene er blevet lidt for nærgående med tiden) og udvidelse, er jeg så småt gået igang.

Jeg tænker at udlægge rio-net vandret 50 cm hele vejen rundt om gården, gravet "et halvt spadestik" ned, og 25 cm op til et vandret brædt. Men,  hvor lille maskestørrelse er nødvendig? (5, 10 eller 15 cm)

Jeg har mulighed for at sætte el-hegn rundt om hønsegården. Hvor højt over jorden anbefales det? En eller to tråde?
The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2017, 14:32 »
Hej....god ide med rævesikring.
Her har jeg to tråde siddende udenpå 3x3" stolper, hvor den underste tråd sidder 10-15 cm over jorden, og den øverste 10 cm højere oppe. Jeg havde også en plan om at bruge rionet, bare lagt på jorden, så græsset ville holde på det, når det groede op, men, fik det aldrig gjort. El-hegnet virker fint. Har hørt ræven hyle en nat, da den fik snuden på.. /o
Jeg ville bruge 15x15 masker og, så en 8-10 mm tykkelse, såfremt jeg fik det ført ud i livet....god fornøjelse.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Carl-Erik Ravn

  • Bruger
  • Indlæg: 9
    • Privat hjemmeside
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2017, 14:40 »
8 - 10 mm tykkelse? Mon ikke 4 mm kan gøre det  :)

Jeg kunne måske også godt nøjes med at udlægge det ovenpå jorden, men jeg skal alligevel have planeret lidt, og så er der motion i projektet  :P
The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2017, 15:12 »
Jo, nedgravet vil det sikkert kunne gøre det. Lagt ovenpå jorden, vil ræven måske kunne flytte det stykke, og så grave under.....med mindre du får det gjort fast til noget...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2017, 20:27 »
VI har kun et 130 cm hegn rundt om vores ænder og høns og så en stødhegns tråd i 15 cm højde. jeg har med sikkerhed hørt en rev være for tæt på en gang. Nu har vi kun haft det i ca. 6 md. men vi har ikke mistet nogen dyr.

Offline Carl-Erik Ravn

  • Bruger
  • Indlæg: 9
    • Privat hjemmeside
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2017, 20:42 »
Opdatering: Det ender med 50 x 50 mm galv. voliernet ø1,9 mm i 1,78 meter. Det monteres ca 20 cm over jord. Derfra og ned monteres et tilsvarende 0,8 meter volierenet, som bukkes ud og så det ligger lige under jordoverfladen.

Der monteres ~0,9 meter kyllingenet hele vejen rundt.

Der monteres el-tråd (~1,5 meter oppe), så ræven ikke kan klatre op i hegnet uden at ramme.

Hele gården dækkes med alm. hønsetråd, der løftes/holdes oppe så der er ståhøjde.

The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2017, 20:38 »
Det lyder som en fin og sikker hønsegård. Vi har lagt rionet ud i ca. 50 cm hele vejen rundt. Det blev hurtigt dækket af græs, og kan ikke ses mere.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Carl-Erik Ravn

  • Bruger
  • Indlæg: 9
    • Privat hjemmeside
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2017, 20:44 »
... hurtigt dækket af græs ...

Ja, det kunne nok gå, men når nu jeg er i gang, så graver jeg lige tørven af. Jeg vil godt være HELT sikker på, det ikke kommer i vejen for havetraktoren. Og motionen er gratis.
The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2017, 21:03 »
Ja, det kunne nok gå, men når nu jeg er i gang, så graver jeg lige tørven af. Jeg vil godt være HELT sikker på, det ikke kommer i vejen for havetraktoren. Og motionen er gratis.
Nemlig /o :D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Carl-Erik Ravn

  • Bruger
  • Indlæg: 9
    • Privat hjemmeside
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #9 Dato: 06 November , 2021, 17:02 »
Opdatering:
Jeg fik aldrig opsat stødtråd, men resten blev udført. Ræven har ikke haft en chance lige siden.
The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Rævesikring af hønsegård
« Svar #10 Dato: 06 November , 2021, 21:44 »
Opdatering:
Jeg fik aldrig opsat stødtråd, men resten blev udført. Ræven har ikke haft en chance lige siden.

Tak for opdatering! Har du mulighed for at lægge et par billeder ind? Jeg vil meget gerne se, hvordan det kom til at se ud.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat