Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?  (Læst 1579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LNA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Dato: 14 Marts , 2013, 17:51 »
Hej igen
Jeg spammer lige forum, sådan er der når der er så meget der presser sig på :)
Hvad vil i mene om denne her flok? Jeg ved at den ene er et kryds (den mørke høne), hvad med de andre? De er i hvert fald ikke ens! og de ligner heller ikke præcist de billeder af gul orpington jeg kan finde...
De var billige, virker meget rolige og som om de er faldet godt til allerede, så jeg kan godt leve med at deres blod er lidt blandet.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2013, 17:54 Fra LNA »

Offline LNA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2013, 17:58 »
Et billede mere

Offline LNA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2013, 18:00 »
Et mere

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2013, 18:01 »
Du har en legbarfarvet høne og en gul høne. Jeg tror de andre, er blevet krydset med New Hampshire.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2013, 18:02 »
Nu kan jeg kun se farven på hønen til højre (den mørke), men umiddelbart ligner den en Legbar farvet. Men måske jeg tager fejl, hvis jeg fik den i hænderne. Det er også vigtigt at se fjerenes farve/tegning på den skjulte del.
De "gule", som de selv anfører vist ikke er rigtig gule. Det har du bestemt ret i, en gul Orpington må ikke have brunt (ej heller lidt grums) i halen, og slet ikke så meget sort.
Ved bedømmelse fører begge dele til at dyret kasseres.
Hønerne virker ikke "Orpington agtige", det har ret spids hale, og igen er de ikke "rigtig" gule. Orpington skal have mere bred facon, noget i retningen af den mørke, som virker til at have en god bred hale, og også bred af krop.

Offline LNA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2013, 18:09 »
Et af den mørke, legbarfarvet/krydsning?

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2013, 18:11 »
Den ligner en legbar.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline LNA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2013, 13:09 »
Sælger er kommet i tanke om hvad der er krydset med. Det er Isa Brown. Det er nok de to mindste høner det drejer sig om. De virker til at være gode høns så nu får de en chance, og når muligheden byder sig så bliver de nok skiftet ud med et par orpington af lidt mere ædel byrd, i hvert fald de to. Mest af hensyn til fremtidig avl.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Er det mon orpington? Hvad er krydset ind?
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2013, 19:46 »
God vind med dem. De kan have masser af charme uden ædel byrd. Men alene pga alderen skal du have nye på et tidspunkt - og kan så overveje at investere i nogle "ædle" rugeæg til dem