Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Angribende hane  (Læst 2932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Angribende hane
« Dato: 06 August , 2012, 23:19 »
Godaften alle sammen.

Jeg er nu den uheldige eger af en agrasiv hane som desværre må lade livet i morgen.

Han går sammen med to lækre damer, i en rimelig stor indhegning med buske osv.
Min datter på 2½ plejer at fodre dem med korn og majs over hegnet, men det har nu fået en ende.

Han går simpelthen til angreb på hende når hun vil fodre dem. Og nu er det kommet så vidt så hun bare skal gå forbi, så er han efter hende.
Heldigvis er der hegn imellem, men jeg tør simpelthen ikke tage chancen så han må lade livet en af de nærmeste dage.

I weekenden havde jeg så mine forældre på besøg, og dem skulle han også lige vise sig stor over for ved at springe efter dem (ind i hegnet).

Og i dag gjorde han det så over for mig for første gang. Dog kun "halvt".

Jeg tænker lidt hvordan det kan være han pludselig er begyndt på det? Han er fra sidste sommer. og hvorfor han ikke gør det over for mig? Når det ligeså meget er min datter som har givet dem godter.

Min datter som ellers var så glad for de høns og elskede at gå at fodre dem, er nu desværre blevet så bange for dem så hun ikke tør nærme sig mere. Det er virkelig trist. Håber jeg kan få oprettet tilliden mellem dem igen når han er væk.

Men hvorfor gør han det? Jeg vil gerne have en ny hane når den gamle er væk. Men jeg vil da ikke risikere at få en ny agrassiv en af slagsen.
Hvilken race skal jeg gå efter?

De to damer er blandings-dværg-høns. Hanen er det samme men med mest silke. Han lignede en silke, men ved han ikke er ren.

Mon nogen kan komme med nogle gode råd til en ny hanerace, og måske en god forklaring på hans opførsel.

Med hilsen fra en fortvivlet hønemor.. ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Angribende hane
« Svar #1 Dato: 06 August , 2012, 23:30 »
Sådan nogle findes der bare desvære og det kan være arveligt både fra moderens og faderens side, så hvis hønerne er i familie med ham kan de nemt avle nogle der er ligeså aggresive.
Jeg synes det plejer at være en fordel hvis man har en rolig og tam hane de unge hanekyllinger vokser op sammen med. Det har givet den præning at mennesker er gode i så tilfælde og ikke noget man skal udfordre.
Jeg har Antwerpener Skæghøns og det er nogle hvor hanerne ikke går til angreb, men til gengæld bliver meget tamme. Helt fantastisk og helt uden at anstrenge sig. Så har jeg fået dem i en ny farvevarietet og der går hanerne meget gerne til angreb, men efter jeg har sat dem sammen med de rolige haner fra de andre stammer er de blevet meget mildere i det.
Så kan da foreslå en Antwerpener Skæghane og ellers angriber vores Sebright og Dværg Wyandotkokke os heller ikke. De fleste Silkekokke jeg hører om er også ganske tamme og rolige, men hører også at der engang imellem bare kommer en aggresiv kok. Så de fleste Silkehaner skulle også gerne kunne bruges.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angribende hane
« Svar #2 Dato: 06 August , 2012, 23:33 »
Det er da en trist oplevelse I er ude for.

Det lyder umiddelbart til at et eller andet er 'skruet forkert sammen' i hovedet på Jeres hane. Og ved en så aggressiv adfærd kan du næppe 'rette den til'. Med henblik på din datters tillid til og interesse for høns synes jeg egentlig heller ikke det er forsøget værd. Hovedafbryderen med det samme.

Desværre er der ingen garantier for hvordan haner udvikler sig. De fleste er dog omgængelige. Og det gælder langt de fleste racer.
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Angribende hane
« Svar #3 Dato: 07 August , 2012, 07:57 »
Det er ikke en sjov oplevelse, slet ikke for en lille pige  *t

Vi fik i foråret nogle daggamle Faverolles kyllinger, hvoraf de to var hanekyllinger.
Især den ene hanekylling blev ekstremt tam og kælen, og skulle sidde på skødet hele tiden og blive kælet for.
Kunne ikke gå i haven uden han kom fræsende hen til mig  *h.

Dette fik dog brat en ende da han én dag pludselig røg hen og bed mig i foden flere gange... gør lidt nuller naller i bare tæer  >:(
Håbede det nok var en engangs forseelse, men han blev ved så det blev hver gang jeg lukkede dem ud om morgenen eller jeg stort set kun gik forbi ham i haven  >:(

Vi prøvede på alle mulige måder at dominere ham osv. som foreskrevet herinde, men dagen efter var han lige så slem.

Det blev hovedafbryderen for ham!

I stedet købte vi en stor Brahma hane, og han er bare godheden selv skulle jeg hilse at sige  *b
Vi har også en lille silkehane faktisk (en fejl), men han er ligeså sød og omgængelig.

På den igen, I skal nok finde en sød og rar hane  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Angribende hane
« Svar #4 Dato: 07 August , 2012, 08:02 »
Min gamle barnevelder hane var også sød og rar, men lige pludselig fra den ene dag til den anden i april måned vendte han 100%. Det var også mine børn den gik på især de to yngste. (Forårsfornemmelser? Hormoner? Han var ca. 3/4 år, da det startede)

Det er den helt rigtige beslutning, du har truffet med din hane. Min måtte også lade livet.
 
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Angribende hane
« Svar #5 Dato: 07 August , 2012, 09:21 »
Livet er for kort til aggressive haner, der findes rigtig mange gode og rare haner, og helt bestemt også en til jer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Angribende hane
« Svar #6 Dato: 07 August , 2012, 19:31 »
Hvis jeg var dig ville jeg nu købe mig en ny silkehane. Tror bare at du har været super uheldig. Vores silkehane hansi han er ihvertfald meget god og mild.  ;) Og har ikke hørt andet end at de normalvis sku være det. Men der er jo ingen regler uden undtagelser.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Angribende hane
« Svar #7 Dato: 07 August , 2012, 20:42 »
Jeg har en dværgWyandothane fra sidste år.Faktisk den aller første kylling som klækkede i min nylavede rugemaskine sidste forår.Jeg nænnede ikke at slagte ham da det blev vinter for jeg synes nu der er noget særligt ved ham.Han er ægte wyandot men mix af sølv sortrandet og lys columbia.Ligner mest det sidste.Han går pt hos børnehavens høns.Han har ikke lavet numre endnu.Børnene fodrer inde i gården hos dem.
Ham må du få hvis du vil hente ham (der er langt), eller hvis du kan vente til jeg skal til Broager til min datter.Eller hun skal herop og hun kan tage ham med ned.Du kan da overveje det.Jeg skal se om jeg kan få et foto lagt på af ham.
Hvor bor du dernede ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand