Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og redekasser  (Læst 2497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

  • Bruger
  • Indlæg: 219
Kyllinger og redekasser
« Dato: 25 Marts , 2012, 19:50 »
Så det lige sp Jørgen igen ;D

Forhåbenligt vare det ikke længe inden der kommer kyllinger men jer er i tvivl om hvad jeg skal gøre med skrukken og kyllingerne?

Skal jeg lade dem være i redekassen eller skal jeg sætte dem sammen i en kasse på gulvet? Det skal lige siges at redekasserne er placeret i ca 40 cm over gulvet hvilket vel gør at kyllingerne ikke selv kan komme ned eller hur??
1.3 Dværg Wyandot

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Kyllinger og redekasser
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2012, 20:10 »
Hej
Glæd dig til kyllinger - men 40 cm vil være alt for højt for små kyllinger, så du må indrette en rede tættere ved jorden. Vores er 15 cm over jorden og var et problem, så jeg måtte lave en lille rampe - men den mindste kylling skulle alligevel hjælpes "i seng" de første dage...
held og lykke!

Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllinger og redekasser
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2012, 20:28 »
Hvis din høne selv ruger på æg ??
Så ville jeg nok enten sætte et bræt for imedens de klækker eller flytte hele herligheden ned i huset.
Du kunne jo lave en dejlig rede i et fredeligt hjørne til hende.
Hvis hun ligger så højt oppe (40 cm ) og en af de små kommer på afveje eller bliver puffet til....  :o så finder den jo ikke selv op igen. Hønen vil derfor være i en slem knibe....  ::)skal hun gå ned og varme den lille  ::) "faldende" og efterlade reden.  :'(
Så du må finde en sted til hende...hvor hun vil være....skulle jo helst ikke gå af reden inden æggene klækker.
Ellers må du spærre af det sidste døgn, hun skal selvfølgelig ud og luftes, spise, skide og drikke og når hun er færdig sætter du afskærmningen på igen
Pøj pøj med det hele  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline djavlsen

  • Bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Kyllinger og redekasser
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2012, 20:33 »
Ok, tror i at skrukken vil finde sig i at blive flyttet med på gulvet i den ny rede?
1.3 Dværg Wyandot

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllinger og redekasser
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2012, 20:48 »
tjaaa  <A
Du kunne jo prøve at gøre alt klar og så flytte hende imedens du står og "lurer" om hun bliver der.  8) Det er ikke til at give et klart svar på .....
Nogle høner ligger så fast at det er lige meget hvor de ligger, bare æggene er under. Andre vælger den rede de har lagt sig i først og de går bare tilbage hvis man prøver at flytte dem til et nyt sted ...med kolde æg til følge. <W <W
Så du må bare prøve  :o hvad din høne er til af løsning.
Men.....noget skal du gøre
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger og redekasser
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2012, 08:18 »
Hvis først der er æg eller kyllinger, der pipper, kan du sagtens indrette en rede i et fredeligt hjørne, sådan har jeg gjort mange gange. Hønen går aldrig fra pippende æg/kyllinger.
Kyllingen kan såmænd sagtens tåle at falde de 40 cm ned, men som Linda skriver, vil hønen følge den pippende kylling og dermed forlade æggene.
Hønen forlader aldrig (sjældent) reden de døgn, hvor æggene klækker, så der ville jeg med god samvittighed turde spærre reden af.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk