Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farven chokolade  (Læst 20868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farven chokolade
« Svar #15 Dato: 28 April , 2010, 07:49 »
Det kommer an på om man bruger "europæisk" chokolade som fra de toppede hollændere eller chokolade som fra de engelske. PÅ de engelske hjemmesider står der i hvert fald intet om khaki.

Marianne det er bare deal! Jeg vidste ikke at det hed det ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Farven chokolade
« Svar #16 Dato: 28 April , 2010, 10:52 »
Johanne, det er også relativt nyt for mig at kønskromosomerne var anderledes hos bl.a. fugle og fisk. så jeg har forsøgt at sætte mig lidt ind i det her på det seneste.
Før troede jeg da, at aller hanner var XY og alle hunner var XX, (som hunkønsvæsen var det da med en vis fryd, jeg læste at "Y-kromosomet er en degenereret udgave af X-kromosomet" - ta' den drenge!  ;)  )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Farven chokolade
« Svar #17 Dato: 02 Maj , 2010, 21:22 »
(som hunkønsvæsen var det da med en vis fryd, jeg læste at "Y-kromosomet er en degenereret udgave af X-kromosomet" - ta' den drenge!  ;)  )
Det er sandt. Y-kromosomet indeholder alle de gener, der fører til mænds særlige karakteristika frem for kvinders (hvilket jeg ikke kommer mere ind på). Hvis disse gener er defekte - eller hvis Y-kromosomet mangler - vil barnet blive en kvinde, dog gerne steril. Man kan sige, at kvinden er "standard", den skabelon der bliver kørt efter, med mindre der bliver sagt andet. Manden er en manipuleret udgave af standardmodellen.
Hvilket ikke er spor underligt; vi mænd er jo ude af stand til at få børn. Kvinder derimod kan jo alligevel - i manglen på mænd - lave jomfrufødsel.
Og ja, "jomfrufødsel" er et reelt begreb. Det kaldes også ukønnet befrugtning.

Bemærk, at kvinder, altså kvindelige mennesker, naturligvis ikke kan lave jomfrufødsel, undtagen i ekstreme tilfælde. Det ville i så fald blive en pige, tro kopi af moderen.


PS: For mig virker det mere interessant at vide, at "chokolade" er en degenereret udgave (høhø Marianne) af sort. Det vil sige, at alle sorte tegninger, der findes, i princippet kan overføres direkte til chokoladefarvet, på samme måde som med blå.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farven chokolade
« Svar #18 Dato: 04 Maj , 2010, 09:09 »
De er bare dejlige Jørn /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Farven chokolade
« Svar #19 Dato: 04 Maj , 2010, 09:23 »
Skønne billeder af de toppede hollændere  *o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Farven chokolade
« Svar #20 Dato: 04 Maj , 2010, 13:20 »
   Chokolade x chokolade giver ikke 100% chokolade
   Chokolade x chokolade = 50%chokolade 25%sort 25%khaki

Chokolade x chokolade giver 100% Chokolade
Høner skal have genet 1 gang, for at være chokoladefarvet, genet er kønsbunden til Z
Hanen skal have genet bundet til begge ZZ, for at være chokoladefarvet, men er dog bærer af farvegenet, hvis han har på det ene gen, men vil ikke selv være farvet. (Split)
Hans afkom vil give 50% høner, der er chokoladefarvet, og 50% haner, der er bærere, ved parring med en høne uden farvegenet.
For at få en chokoladefarvet hane skal man altså have en chokoladefarvet høne med ind over.

Der er forøvrigt forskel på, hvilken brun/chokolade vi snakker om, der findes en som ikke er helt så skinnende som den der ses ved foreks. Orpington, den er med farven Dunn, ved ikke helt hvordan den fremkommer, kan være det er den, som Sultan skriver om.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2010, 13:51 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #21 Dato: 13 Maj , 2010, 10:35 »
Det er meget interessant, at der faktisk er to former for chokolade og jeg går ud fra, at det er af yderste vigtighed, at man så ved, hvad det er man har med at gøre og kan give det videre til evt. købere.

Begge dele er lige spændende, men jo altså med lidt forskellig virkning.

Jeg vil lige her rette et spørgsmål med hensyn til pelsfarven på kyllinger. Jeg har i mine sidste hold lavendelkyllinger fået et par stykker der faktisk er dunfarvet i dunene, de ender med at blive hvide, hvilket er godt nok, men indikerer pelsfarven overhovedet noget når vi taler om skjulte farver? Jeg har aldig set denne farve på dunene før. Jeg skriver pels for de gange jeg mener dunene på kyllingerne, nu vi også taler om dunfarve ;D

Det skal ikke forstås som at jeg nu bilder mig ind at jeg har noget sensationelt, kunne bare godt lide at vide om det har noget at sige.





VH Gunni.

Offline Caja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Farven chokolade
« Svar #22 Dato: 13 Maj , 2010, 17:24 »
Hvor er den nuttet  :D
Jeg har haft 3 kyllinger der startede som dun-farvede og blev hvide så helt sensationelt tror jeg ikke det er, men spændende at se på, det er det. Dun farven viser noget, for jeg havde nogle høns med aftegninger og farven på dunene de steder var anderledes men hvad farven angår tror jeg tit man bliver overrasket :)
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2010, 17:29 Fra Caja »

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Farven chokolade
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2010, 23:00 »
Hej

Sådan kyllinger får jeg efter mine blå silkehøns og de bliver også helt hvide, de får lyse hovedele og næsten kødfarvet skind selv om der skal være blå på en silke.

Om det kan være noget udtynding faktor i farven.

Tommy 

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2010, 00:18 »
Hej

Sådan kyllinger får jeg efter mine blå silkehøns og de bliver også helt hvide, de får lyse hovedele og næsten kødfarvet skind selv om der skal være blå på en silke.

Om det kan være noget udtynding faktor i farven.

Tommy 

Den oplevelse har vi så tilgode på vore blå silker ;D ;D

Mine er ikke pigmentfattigere end de andre jeg har og de har også fine grå ben.Jeg undrede mig bare over babyfarven, den er så anderledes end jeg før har set på kyllinger.En af de fire har dog gule ben (fejl) men jeg tror det er fordi den er efter en tværstribet.

Nå det var ikke min mening at spamme tråden.Måske kommer det op en anden gang.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farven chokolade
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2010, 11:44 »
Gunni jeg GLÆDER mig til at besøge dig en dag og se dine dejlige kyller ;) ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2010, 17:16 »
Ja, det må se at finde tid til, fik forresten 14 Araucanere i går så nu hjælper det med at have materiale til udstilling.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Farven chokolade
« Svar #27 Dato: 14 Maj , 2010, 19:55 »
Ja, det fattede jeg godt nok og det er da heller ikke sådan at jeg bilder mig ind, at det er på mine araucanere. Dog har jeg bemærket, når jeg kikker chicken calculator, at det chokolade gen ligger og lurer mange steder, men det er jo ikke ensbetydende med at de kommer til udtryk.

Så mon ikke de fleste vil hente farven, hvor den nu engang er selvom det så bliver ved krydsning?

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Farven chokolade
« Svar #28 Dato: 14 Maj , 2010, 23:48 »
Hele min interesse i denne farve, udover at den er meget flot. Kom sig af tanken om Maran der lægger de flotte mørke æg, og at de så også fandtes i chokolade variant ville da være prikken over i´et.

Men det er nu ikke noget jeg har planer om at kaste mig i lag med...i hvert fald ikke det næste lange stykke tid det er jo trods alt tids og pladskrævende  ;)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Farven chokolade
« Svar #29 Dato: 15 Maj , 2010, 00:25 »
@ Gunni

Jeg har set lidt af det samme hvos min dværg silke, jeg fik nogle avlsdyr fra tyskland og ud af disse kom der fine kyllinger, samntidig fik jeg kyllinger efter dem jeg fik fra en avler i DK, der var meget forskeld på dun farven hos kyllingerne, de tyske var så jeg trode de ville blive blå eller spættet, men de blev fint hvide, de danske dyr var meget fin hvide som kyllinger og de blev det også som voksne, om det en hold så har været Italiener hvid eller hvad det nu hedder, og det andet skulle være bære af andre farver, jeg har i år i alt tilfælde fået vildtfarvet ud af de hvide, hvilket jeg ikke fik sidste år.

Tommy