Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racevalg?  (Læst 18405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Racevalg?
« Svar #15 Dato: 04 Marts , 2008, 09:16 »
Hvad med at prøve Dorking, ser ud til også at være en fin race, som der desværre ikke er så mange af.
Dem kan man også få i rød, men efter det jeg har set, findes de kun i sølvgrå her i DK.
Prøv at se dette link:  http://www.featherside.com/Poultry/CGD/Dorks/BRKDorks.html

Det er så godt nok lidt besværligt at få fat i rugeæg, men dog ikke umuligt, og du vil få nogle høns, der er unikke, *gg

Kan se, det er nogle store basser, men de er rugende, med god kødfylde, og ganske gode æglæggere, efter hvad jeg kan finde omkring dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Racevalg?
« Svar #16 Dato: 04 Marts , 2008, 10:01 »
Hej Linda
Nej, mine Wyandotter er tværstribede Dværge. Jeg ville oprindeligt gerne have skiftet til store (gerne sølvrandede). Men det viste sig at være mere eller mindre umuligt at skaffe og jeg fik bla. at vide at flere havde droppet de, fordi de var for svære at få til at 'lykkes'. Jeg kan mægtig godt lide dværgwyandotterne, men da vi kun har plads til at have en race og vores primære interesse efterhånden er blevet slagtekyllere, så må de vige pladsen for nogen større.
Er faldet lidt for at der flere steder står at New Hampshire er hurtigtvoksende. Læste et sted at Sussex vokser langsomt, men hvor langsomt er så det. Jer med Sussex hvor gamle er jeres kyllinger inden i slagter dem (og hvad vejer de så)?
Dorking hm... måske en mulighed, men jeg må lige tjekke dem lidt mere ud.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Racevalg?
« Svar #17 Dato: 04 Marts , 2008, 18:36 »
Jeg slagtede hanekyllinger i september. Det vil sige de var 3½ måned. De vejede omkring 1700-2000 gram slagtet. Og de var ikke fodret op til slagt.

De er lynhurtigt fjersat og kræver derfor ikke varme særlig lang tid.

Sussex er hurtig voksende. For hurtig til at kunne være økokylling. Læste engang et sted at den blev kasseret. Økokyllinger skal være længere tid om det. Det må jeg se om jeg kan finde igen! Sussex blev engang brugt som æglægger og kødrace. Men tabte selvfølgelig til hybriderne.

Og endnu en fordel; sussex ruger. Ikke alle men mange. Så med en skruk og rugemaskine kan du få mange kyllinger ruget ud og spare på varmelampen. Om sommeren kan en skruk rende med mange kyllinger.
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Racevalg?
« Svar #18 Dato: 04 Marts , 2008, 20:31 »
Her i efteråret købte jeg nogle æg af New Hampshire, skulle kun bruge kyllingerne til slagtning,
Jeg synes de voksede langsommere end mine Sussex, om det var på grund af årstiden ved jeg ikke. (De skulle måske bruge formeget energi på at holde sig varme??) Her er lige et billed af en af mine 4 dage gamle kyllinger, Har allerede vingefjer
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Racevalg?
« Svar #19 Dato: 04 Marts , 2008, 21:25 »
En rettelse; jeg slagtede i oktober, men de var stadig 3 ½ måned. Klækket den 27/28 juni.

26 dage og næsten fuldt fjersat:


42 dage:


3 ½ måned:
Hilsen Susanne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Racevalg?
« Svar #20 Dato: 05 Marts , 2008, 09:06 »
Aiiii nu bliver jeg altså snart komplet i vildrede. OK jeg er nede på at det skal være enten New Hampshire eller Sussex (røde eller gule). Min gemal hælder mest til New Hampshire. Måske jeg simpelthen bare skulle få fat i halvt af hver (rugemaskinen skulle om alt går vel kunne fyldes op igen ca. 24/3 ;D) og så se hvad vi bedst kan lide. Mht slagtevægten så er vi jo kun to personer i vores husholdning og de Plymouth Rocks vi slagtede sidste år vejede også 1700-2000 gr slagtet (2½ mdr gamle). I sådan en er der til 2 dage hos os. Så vi ville nok vælge at slagte dem ved en lidt mindre vægt (1000-1200 gr. slagtet). Puha det er svært at vælge  ???
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Racevalg?
« Svar #21 Dato: 05 Marts , 2008, 11:19 »
hi hi...
Hvis vildreden fortsætter, synes jeg bestemt, at I skal kaste jeres fælles kærlighed på kochin. De er søde og venlige - lægger rigeligt med æg til jeres husholdning, skrukker, og bliver fortræffelige køddyr.
Jeg ved ikke, om de vokser hurtigt eller langsomt - jeg har ikke noget at sammenligne med - og dog - en butikskylling bliver 39 dage, og på det tidspunkt er mine altså stadig ret små... Jeg tror, de vokser relativt langsomt. Jeg slagter efterhånden altid, når de er omkring fem måneder - så har de fået så langt et liv, at de endnu ikke tæsker deres far, og så kort, at jeg stadig kan bruge dem som kylling. Og dér vejer de op til 1800 g grydeklar...
(Aner altså ikke, om de i virkeligheden vejer det samme tidligere - for det har jeg ikke prøvet - omvendt ser det ikke ud til, at de har kanontilvækst til slut - det er stille og roligt hele vejen igennem)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Racevalg?
« Svar #22 Dato: 05 Marts , 2008, 13:51 »
Hejsa
Vildreden står nu kun mellem Sussex eller New Hampshire  ;). Vi er ikke så vilde med dem med alt for meget 'pels' (meget puffede fjer, fjer på futterne, top, ekstreme haler og den slags). Synes ikke de fungerer så godt i en hønsegård der kan gå hen og blive mudret.
Og så lægger vi vægt på at de vokser forholdsvist hurtigt, så vi kan få fyldt fryseren ;D.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Racevalg?
« Svar #23 Dato: 05 Marts , 2008, 20:27 »
hej Mette

Prøv dog New Hampshire. Der er så mange her på forum der hælder til Sussex, så det kunne da være interessant hvis nogen prøvede New Hampshire. Måske du så kunne notere tilvæksten 1 gang om ugen (hvis du ikke er med på at veje hver dag) og vi kunne sammenligne. Hvis du så hellere vil have Sussex er vi masser (forhåbentlig) der kan sælge/bytte nogle til dig og du kan spise dine New Hampshire. (Det er ikke som med hunde, mænd og børn - der kan man ikke spise dem man er træt af  ;D ;D :D) Jeg venter i hvert fald små på søndag og jeg har købt en ny rugemaskine, som skal prøves på endnu et hold. Jeg har prøvet et par New Hampshire kyllinger sammen med Sussex for år tilbage, men de endte i en rævemave. Som jeg husker det, voksede de lige så hurtigt som Sussex.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Racevalg?
« Svar #24 Dato: 05 Marts , 2008, 22:00 »
Få dig nogen welsumere ;)

Så er forvirringen vel komplet :) hehe

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Racevalg?
« Svar #25 Dato: 06 Marts , 2008, 08:26 »
Vi har bestemt os for at putte halvt af hvert i maskinen - såfremt vi kan få rugeæg af gule Sussex. Dvs. 12 New Hampshire og 12 gule Sussex. Så kan vi teste hvad vi bedst kan lide! Kan vi ikke få gule Sussex så bliver det udelukkende New Hampshire.
Og nej, ingen Welsumere; de minder mig altså bare for meget om landhøns som jeg ærlig talt blev temmelig træt af  >:(
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Racevalg?
« Svar #26 Dato: 06 Marts , 2008, 11:02 »
Wyandotter i stor er gode vinteræglæggere og køddyr, samt de kan finde på at ruge selv.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Racevalg?
« Svar #27 Dato: 06 Marts , 2008, 11:42 »
Lars!!
Er wyandotter i stor ikke svære at skaffe??
Jeg har i længe søgt sølv og guld randet , ja bare rugeæg <L ville være super men syntes ikke at der er nogle som kan hjælpe mig. <W <W
De ville ellers være flotte i min blandede flok  <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Racevalg?
« Svar #28 Dato: 06 Marts , 2008, 12:13 »
Hej Linda
Ja, det var jo min konklusion efter at have forsøgt at skaffe store Wyandotter! Oprindeligt ville jeg gerne have gule. Nå, det kunne jeg ikke få: Så sølvrandede da. Niks. Så hvilken som helst farve undtagen hvide. Nooops. Jeg var også bare interesseret i rugeæg. Et sted fik jeg det svar at de var svære at få til at lykkedes  <W. Jeg har jo nu besluttet at finde mig nogle New Hampshire og nogle gule Sussex, meeen skulle jeg falde over store Wyandotter så napper jeg dem!
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Racevalg?
« Svar #29 Dato: 06 Marts , 2008, 12:36 »
Prøv at kontakte specialklubben :)