Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?  (Læst 1566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Dato: 10 Maj , 2023, 20:58 »
Jeg har et hønse hold med 16 høns og 2 haner og 11 hønniker. En høne har lagt sig skruk i den store yndlings rugekasse, hvor der er plads til 2 høns. Netop denne høne rugede et fint kuld ud i marts. Der flyttede jeg hende med selve redekassen ind i drivhuset, for at hun kunne få fred.

Nu er drivhuset fyldt med tomater. Jeg har et lille hønsehus med eget volier stående ved siden af den store fold. Her ville jeg gerne at hun skal ruge, og egenlig helst i en indbygget redekasse. Men forleden prøvede jeg, at flytte en anden skrukhøre hertil om aftenen og det gik helt galt og hun er ikke skruk mere. Har jeg været uheldig, eller skal man flytte dem med rugekasse? Og e7ller er det dumt at skrukhuset står tæt på det andet hus og fold?

Der er også nogen, der skriver, at hun bare skal blive liggende, men jeg tænker, de andre høns så vil komme og lægge æg der også og det bliver noget rod?

Forresten er det løbeænder, hun skal ruge ud denne gang :)

Bedste hilsner Mira

Offline Frank Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2023, 21:20 »
Ja skrukhønen bør isoleres, og i mangel af bedre (eget indelukke) kan en trækasse med låg på anvendes, men husk og lufte skrukhønen en gang dagligt.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2023, 21:49 »
Jeg flytter skruken når det er blevet mørkt og hun har lagt trygt et par dage der hvor hun selv valgte at lægge sig. Ja det kan god gå galt, hvis hun ikke vil ligge det nye sted. Jeg spærrer ofte for hende, så hun ikke kan rømme kassen og døgnet efter fjerner jef forhindringen - det lykkedes som regel.

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2023, 07:33 »
Tak for hutige svar. Altså kan jeg flytte hende til ny redekasse, eller skal hun flyttes i med kassen? Er det dumt at er op til den eksisterende hønsegård.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2023, 16:08 »
når den kasse hun ligger i nu kan flyttes, er det da bestemt den bedste løsning. mht placeringen af rugeområdet og senere det hvor hun og afkommet skal gå, er det da helt fint hun ikke har direkte adgang til andre fjerkræ. At de kan se hinanden er kun godt, tror jeg.

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Skal skrukhøne isoleres før hun får rugeæg?
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2023, 16:43 »
Tak