Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK  (Læst 11265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Dato: 21 November , 2016, 12:11 »
Der er fundet fugleinfluenza i en hobby andebesætning i Nordsjælland. Det har fået Fødevarestyrelsen til at lave et nyt påbud:

Har man tamfjerkræ eller andre fugle i fangenskab inden for en radius af tre kilometer fra adressen Skibstrupvej 24, 3140 Ålsgårde, skal man nu have alle sine fugle; gæs, høns, ænder og andet fjerkræ inden døre, fx i en stald eller et hønsehus. Det er inden for trekilometer-zonen ikke tilstrækkeligt at have fast tag eller presenning over sine dyr.

Det er ikke tilladt at transportere hverken fjerkræ eller tamfugle ind og ud af det område, der ligger inden for en radius på ti kilometer fra Skibstrupvej 24. Forbuddet gælder ind til videre.

Påbuddet gælder også økologiske besætninger; både hobby og

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #1 Dato: 21 November , 2016, 14:05 »
Føler med den arme andeejer :(
Og PIS'OS at det lige skulle være en hobbybesætning - det er vand på møllen om, hvor farlige hobbyfjerkræ er for erhvervet.
Og på den anden mølle om, at "bare fuglene holdes indendørs, bliver de ikke smittet" :-/ (idet jeg går ud fra, at ejer ikke havde spærret sine ænder inde, når nu ænder og gæs var fritaget for staldpligt).
SELVFØLGELIG kan dyr der holdes inde også smittes! I fjerkrægruppe på Facebook læste jeg gudhjælpemig, at "bare dine dyr har været holdt inde siden tirsdag, så klarer de frisag" - som om sygdommen ikke smittede før tirsdag, og som om smitten ikke kan komme med ind i stalden eller overdækkede arealer.
Hvis nu bare 'nogen' ville undersøge nøje, hvorfor disse ænder blev smittet - og ikke bare antager, at "de gik ude, ergo blev de syge". Men det tror jeg desværre ikke, at 'nogen' gør... :(

"Fødevarestyrelsen opfordrer alle til at holde sig på afstand af besætningen for ikke at forstyrre myndighedernes arbejde og risikere at bidrage til at sprede smitten" - hvorfor hulan har man så ikke også bedt folk holde sig på afstand af f.x. jordbassinerne i Stege, hvor de første syge fugle blev fundet, og hvor både fuglebestand og bestanden af 'rekreative borgere på spadseretur med hunden' er tæt? Smitter tamfugle mere end vildfugle?
Læs mere her: http://landbrugsavisen.dk/fugleinfluenza-fundet-i-andeg%C3%A5rd-i-nordsj%C3%A6lland

Og alt fjerkræ på ejendommen aflives, også hønsene og kalkunerne der er testet negative(!) for sygdommen. Hvorfor hulan skal jeg så have det besvær med at holde høns og ænder adskilt og have to sæt skovle og gummistøvler osv, hvis de alligevel alle sammen ryger, skulle uheldet være ude? Nå jo, det er jo fordi mine ænder i kraft af at de er ænder måske har virus i sig og derfor kan komme til at smitte mine høns - på trods af at de går på samme matrikel og under samme himmel og spiser det samme korn og af det samme græs? Og så får vi et udbrud og så stopper eksporten af kz-kyllinger og så er fanden og hans pumpestok løs. Men mon ikke Bedstemor And i løbet af sine nu 12,5 leveår på et eller andet tidspunkt var kommet til at puste lidt virus med vinden over til hønsene - hvis det virkelig forholdt sig sådan, at ænder i al hemmelighed bærer på fugleinfluenzavirus??? Med andre ord - alle disse regler om adskillelse og staldpligt virker lige så godt som at tisse i bukserne for at holde varmen: Fugleinfluenza (i alle former) kan vi ikke styre ved at spærre samtlige småbesætninger af tamfjerkræ inde og skifte støvler i en uendelighed - det det handler om er at finde ud af, hvorfor den bliver højpatogen, og hvor de arme vilde fugle bliver smittet henne!

Nogle kvikke hoveder (i Tyskland: http://verbaende.com/news.php/Vogelgrippe-NABU-bemaengelt-Ursachenforschung-zur-Virenverbreitung?m=112842&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter)
peger på, at affald fra fjerkræindustrien bruges som fiskefoder i dambrugene, hvor især troldænder ynder at raste - lærte vi da ingenting af kogalskaben? Hvis vi vil styre en i øvrigt helt almindeligt forekommende fuglesygdom som fulgeinfluenza, så er det fjerkræindustrien vi skal styre. Punktum. MVH Bedstemor And m.fl. sure ænder og høns  >:(
« Senest Redigeret: 21 November , 2016, 14:08 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #2 Dato: 21 November , 2016, 15:06 »
God pointe i at det med adskillelse af hønsefugle og svømmefugle er et fedt, når alle alligevel bliver aflivet, hvis der kommer et udbrud af fugleinfluenza.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #3 Dato: 21 November , 2016, 22:42 »
Også enig herfra. Det er snart ikke til at leve naturligt mere. Alt skal lukkes inde og der skal lukkes hermetisk, for tænk hvis der slap lidt luft ind. Vi skal bære masker og skiftbart tøj og fodtøj, hvis vi nærmer os de dyr vi omgives af.

Det er da snart ikke til at holde ud. Hvad hjælper alt dette ?? sikker ingen ting - der har altid været sygdomme der tager livet af levende væsner, så bliver der måske resistens mod det som dræber og så opstår der noget andet der dræber osv osv.

Alt forgår med tiden, hvorfor så ikke lade os alle incl vore dyr leve godt mens vi kan, en dag er det alligevel slut.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #4 Dato: 22 November , 2016, 12:06 »
Hørt, Hans-Kurt, hørt!  /o

Det minder mig om en science-fiction-roman, jeg læste da jeg var teenager.
Den hedder "Djævlen på ryggen", og her lever menneskene i en glaskuppel afskåret fra den farlige omgivende natur. Maden er på pilleform, alle er skallede og blegfede (vist nok også uden kønsprægede kropsformer - formering foregår i reagensglas), indlæring foregår ved at man får plugget nye programmer ind via den computer der er opereret ind i nakken.
På et tidspunkt magter ens hjerne ikke mere, og så får man en plads i samfundet herefter. Men nogen opdager, at det hele er fup - at det med hvem der kan tåle flest plug-in's og dermed rangerer højest er aftalt spil. Så de stikker af - uden for kuplen!!! Og bliver solbrændte og får langt hår og spiser rigtig mad og formerer sig på naturligvis - REVOLUTIONEN ER NÆR  ;D
Mener den endte godt :)
Så det håber jeg også dette cirkus gør...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #5 Dato: 22 November , 2016, 13:45 »
Også fjerkræslagteaffald startede udbrud af fugleinfluenza i Tyskland i 2014 - eller 2015. Man kunne følge slagteaffaldet ( fra en polsk produktion )og finde forklaringen på de andre udbrud. Bl.a. var hobbyhøns blevet fodret med det. En lastbil med smittet affald (eller fjerkræ - husker det ikke lige) havde gjort hold på en rasteplads og derved bragt smitte til et område osv. Det interessante er at der ikke var DNA match mellem den virus der angreb vilde fugle og den der tog husdyrfjerkræet. Det var husdyrenes virus der blev spredt ( går ud fra at det er en mutation af de vilde fugles gen der har levet i en lukket biotop og muteret) De tyske myndigheder konkluderede at det var usandsynligt at vilde fugle havde bragt smitte rundt til fjerkræet. Det var jo faktisk også mennesker der havde spredt smitten!
« Senest Redigeret: 22 November , 2016, 16:13 Fra Lene Skelmose »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sidste nyt om fugleinfluenza iDK
« Svar #6 Dato: 22 November , 2016, 16:42 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi