Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme ænder  (Læst 5309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Dumme ænder
« Dato: 21 Marts , 2016, 19:27 »
Mine moskusænder er ikke meget for at gå ind om aftenen.
De får kun mad om aftenen, og nogle aftner virker det fint, andre aftner er de fuldstændig ligeglade, når jeg står der og lokker.
Flere gange er jeg endt med at løbe rundt efter dem med et kosteskaft, efter jeg har opbygget barrikader, så de ikke bare kan løbe den anden vej.
Det vil jeg IKKE mere. Jeg bliver skidesur og ænderne bliver bange.
Hvis de ikke kommer ind, bliver de taget af ræven, det har jeg prøvet.

Lige nu er de næsten til salg, men måske er der noget, jeg ikke har prøvet, så de får en chance til.
Er der nogen gode forslag?

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Dumme ænder
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2016, 08:18 »
Du må aldrig løbe efter dem. Gå bag dem med en pind i den ene hånd og sprede armene ud så du styrer dem i den retning du vil have dem. Stille og roligt samtidig med at du siger pip pip - pip pip så skal de nok gå ind.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Dumme ænder
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2016, 08:42 »
Jeg starter altid med at gå stille og roligt bag dem med en pind i hånden og pippe til dem. Men på de dumme dage går de forbi indgangen. Så lader jeg dem være en halv times tid og prøver igen. Det gør jeg flere gange. Til sidst går jeg rundt i mørke med pandelygte. Nogen gange er de 3 inde, men for at få den sidste ind, er jeg nød til at lade indhegningen stå åben, og så går de 3 ud igen.
Der har været et par gange, hvor jeg har opgivet og ladet dem være ude, men jeg ved, at det går galt en dag.
Det virker lidt som om, de er bange for at gå ind, men jeg kan ikke regne ud, hvad de er bange for, og hvorfor det kun er nogen gange.
Mange aftner går de selv ind og venter på, at jeg kommer med mad. Andre kommer de, når jeg kalder og så er der de aftner, hvor det går helt galt.
Jeg har prøvet at eksperimentere med tidspunktet, men jeg kan ikke se noget mønster.
Sidder lige og tænker, at jeg må lave en eller anden form for sluse, en permanent en.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Dumme ænder
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2016, 09:43 »
Kunne du ikke sætte et af de grønne havehegn op ,det er hurtigt og nemt?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dumme ænder
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2016, 11:08 »
Sæt en plade op, eller to, så de ikke kan gå forbi indgangen, når du driver dem ind. Og lad være med at blive hidsig og skynde på dem, for går de i panik og ser ikke hvor de skal hen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Dumme ænder
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2016, 11:52 »
Ja, det er faktisk ret enkelt. Mistede lige overblikket i ren frustration.  :-[

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dumme ænder
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2016, 13:24 »
Ænder går meget sent ind.  Jeg har en bordercollie....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Dumme ænder
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2016, 13:49 »
Jeg har kun 2 katte, og de er bange for ænderne. :P
De må gerne være sent ude, bare de kommer hjem.