Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane-hønesøskende  (Læst 32852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Hane-hønesøskende
« Dato: 02 Februar , 2012, 17:21 »
Jeg tænkte at hvis jeg fik en håndfuld kyllinger, så kunne jeg bruge hønekyllingerne og købe hane af samme race fra anden opdrætter.  *f Men nu har jeg hørt at man godt kan bruge en hanekylling fra samme opdrætter som hønsene. Men så kan de jo være søskende  ??? Er det ikke indavl ? Jeg kan da ikke tro andet end det bedste er høns fra et sted og hane fra andet  *e
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2012, 17:29 »
Jo, og indavl er godt. Især hvis man har nogle høns med gode egenskaber som ønskes fastere indavlet i stammen.

Det vigtigste, aldrig sammen par 2 individer med samme fejl. Eller blot tendens til samme fejl. For så bliver det værre. Ligesom de gode egenskaber bliver bedre, som oftest.

Men OK på et eller andet tidspunkt, altså efter nogle generationer, så går den ikke længere. Det ses på at der kommer meget få kyllinger.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2012, 17:31 »
Der er stor forskeld, ifra race til race. Hvids du vil avle lidt systematisk, saa boer du vaere lidt planmedsig i hvad du vil opnaa, aeg/koed/udstildingsdyr, eller om du bare vil fornye din egen flok, om du eventuelt oensker at hjelpe racen at blive stoerre (hvids den plejede at vaere det), mulighederne er saa mange, men hvids du er lidt mere spesifik, og ogsaa fortelder hvilken race, saa er det sikkert nogen der kan hjaelpe dig.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2012, 17:40 »
Jeg ville jo rigtig gerne i gang med dværgmaran  :D . Og så have et par stykker af Arucana ( hvor jeg har bestilt rugeæg hos Lone ), for hyggens skyld. Men det virker ret svært at få fat i dværgmaran, så måske holder jeg mig bare til Arucana. Det må tiden vise  8) . Det haster jo heller ikke voldsomt, da jeg ikke har forstand på hønseavl overhovedet. Jeg skal lære en masse  :D . Derudover beholder jeg mine dværg italienere for de er så skønne. Men dem vil jeg ikke avle på.  *b bare hygge med
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2012, 18:07 »
Jeg har tænkt lige det samme som dig og jeg mener stadig at indavl er noget skidt!

Man har gjort det f.eks. inden for hundeavl når man forsøger at genetablere en race der næsten er væk (som Broholmeren) og det kan man jo også gøre med høns. Men ikke indavl i flere generationer.  :o
Ved de fleste hønseracer kan det da lade sig gøre at skaffe en hane der ikke er direkte beslægtet; også selvom man vil have en far til fremtidige udstillingshøns.

Jeg har en New Hampshire hane der er beslægtet med hønerne han går med (de er i hvert fald fra samme avler) men jeg skal ikke avle på dem kun have dem for hyggen og æggenes skyld og så går det jo nok. Han er så rar den hane så jeg vil også nødig af med ham.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2012, 18:14 »
Indavl er noget skidt hvis man avle på noget skidt.

Men indavl kan sagtens også, som Rudy skriver også forbedre gode egenskaber.

Og som en god hønsebekendt jeg har siger " jeg har ikke noget imod indavl, bare det bliver i familien".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2012, 18:21 »
Jeg mener stadig at indavl er noget skidt uanset hvor fine dyrene er. Det hjælper jo ikke de har den rigtige farve hvis det bliver nogen skravl og tossede i hovedet, som er nogle af de ting der kan ske ved for meget indavl. :(

Tvivler stærkt på at høns er så specielle at der ikke sker noget ved dem. Jeg vil i hvert fald foretrække at finde ubeslægtede individer at avle med og avle stærke sunde dyr. Men hvem ved, de dyr jeg køber fra starten er måske produkter af indavl i forvejen.  ::)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2012, 18:26 »
Nu hører skravl og tossede i hovedet heller ikke sammen med at de er fine  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2012, 18:27 »
Fjerkræ er en art, hvor der skal meget til før det opstår indavls problemer.

Og bare rolig, jeg har aldrig set høns der er blevet skravlede eller tossede af indavl. Med blot en smule indsig i indavl og linieavl, stopper man inden. Advarslen kommer som få kyllinger klækket, og det sker laaaang tid før ovennævnte problem ting /o
Jeg har drevet avl med såvel indavl, linieavl som udavl i over 40 år og aldrig nogensinde set antydning af problemer hos fjerkræ. Men havde det været andre dyrearter, ville det gå helt galt, ved jeg da jeg også driver seriøs avl med andre husdyr.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2012, 18:30 »
Alle hybrider, som bruges i industrien er lavet på ekstremt indavlede linier. Som gør at de enten sprøjter ud med æg eller vokser ekstremt hurtigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2012, 18:38 »
Nemlig. Indavl forstærker såvel gode som dårlige egenskaber og kan bruges som "test" af avlsdyrs genetiske indhold. Det kræver bare sin opdrætter - og dem er der heldigvis nogle af. Og så skal man selvfølgelig vide, hvad man prøver at opnå og ikke bare bruge det, der er mest bekvemt, herunder egen eller naboens hane....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2012, 19:09 »
Når jeg skriver fine dyr mener jeg selvfølgelig mht udseendet. ;) Som f.eks. den rigtige farve.
Og jeg vil heller ikke avle hybrider.

Fjerkræ er en art, hvor der skal meget til før det opstår indavls problemer.

Jeg har drevet avl med såvel indavl, linieavl som udavl i over 40 år og aldrig nogensinde set antydning af problemer hos fjerkræ. Men havde det været andre dyrearter, ville det gå helt galt, ved jeg da jeg også driver seriøs avl med andre husdyr.

Nu er det måske sværere at se indavlsproblemer ved høns end det f.eks. er ved hunde  ::)
 men du skriver jo også indavl, linieavl og udavl. Dvs du har ikke drevet indavl i 40 år  :o Så kan det også godt være du havde fået problemer.  ;)
Men der sker jo som regel heller ikke noget hvis man bare får nyt blod ind en gang imellem og ikke tager f.eks. søskende hver gang.


Ankerine: jeg skriver også at jeg ikke ville tage det mest bekvemme, som i dette tilfælde Berit Linea spørger om, ville være den hane som man har fået sammen med hønerne, men jeg ville derimod gå ud og finde en anden.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2012, 19:16 »
Fine dyr med rigtige farver skal så sandelig også være livskraftige og sunde. For et sygt og skravlet dyr kan ikke bedømmes på en udstilling.

Faktisk hedder første punkt på et point kort : Livskraft....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #13 Dato: 02 Februar , 2012, 19:20 »
Dette er bliven en hed debat. Hvad har du startet Berit? Hvids du skal avle Dverg Maraner, og begynde med at ruge ud aeg, vilde jeg gaa for foelgende plan: Behold kun hoennikene af dem du faar, saa finder du en fin hane der kommer ifra en stamme/familje der legger moerke aeg. Naar saa hoennikene vogser sig til, velg de 2-3-4 fineste, spoerg gerne nogen med forstand paa racen, saa avler du ifra disse, beholder hanen,og bruger en af avkommerne paa sin mor og hendes soestre, bruger "den gamle" hane igen nedste aar paa sine doetre, saa gaelder det at holde tungen ret i munden, og ha 2 stammer der ikke gaar sammen, saa kan du vegsle imellom haner og hoener som du vil? Den eneste indavl jeg ikke liger, er bror/soester, det fremhever de daarlige egenskabe, synes jeg. Med Dverg Maran er der jo ikke kun udseendet der telder, men ogsaa farven paa aeggerne? Saa du laver et lille avlsprogram, hvor dyr med rigtigt udseende OG rigtig aegfarve bliver brugt, ikke avl paa alle de der er for daarlige. Om et aar eller to, er du en rigtig avls-ekspert, men hjelp behoever vi alle. Det er jo flere her paa Forum med Dverg Maran, dere kan da udvegsle baade avlsdyr og erfaringer.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hane-hønesøskende
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2012, 19:29 »
Dvs du har ikke drevet indavl i 40 år  :o Så kan det også godt være du havde fået problemer.  ;)


Jeg håber ikke det på nogen måde er et tema for nogen seriøs opdrætter, at tro at indavl kan forekomme i 40 år. Men som du helt korrekt har bemærket, så skrides til udavl (blodfornyelse) eller linieavl (blodforfriskning) fra tid til anden.

Jeg tror at over 90% (sikkert meget højere) af de opdrættere der udstiller løbende benytter sig af indavl. Og resultaterne ses på vore udstillinger: ekstrem flotte dyr med uovertruffen livskraft. Sidst nævnte er en af kardinal-punkterne på point kortet.