Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 96817 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #195 Dato: 19 Februar , 2010, 13:03 »
De er superseje de små Dorking-kyller..hva så katja..er det ene hanekyllinger du har? ;)
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #196 Dato: 19 Februar , 2010, 13:06 »
hummm ja det der med at køns bestemme dem?? tre er mere mørke på hovedet end de andre, havd siger det dig?
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #197 Dato: 19 Februar , 2010, 13:18 »
3 hønekyllinger og resten hanekyllinger..men ikke 100% sikkerhed..

Du kan gå ind på Dorkingsiden, der er billeder af høne og hankyllinger..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dorking
« Svar #198 Dato: 25 Februar , 2010, 20:10 »
@ De implicerede i projektet : Hvad med ringe til det vi får ud af vore bestræbelser ? Det kommer vi vel ikke uden om ?

Jeg regner med at sende det jeg får ud af æggene fra England , til LU - ja altså med mindre de bliver fuuuuuldstændig bortdømt ved vaccinationen eller gennemsyn via lokalforeningen.

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #199 Dato: 25 Februar , 2010, 20:53 »
Ja Jan, jeg regner også med ringe på mine.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #200 Dato: 14 Marts , 2010, 20:11 »
Det har været lidt stille på den her tråd en stykke tid....

Mine kontakter i England, har stadig problemer med befrugtningen. De tror det er vejret.

Har blevet lovet en prøvesending om 20 æg først i april. Det er altså blevet flyttet en måned. Billederne er på avlsmaterialet for prøvesendingen.
Hanen vandt prisen for bedste sjældne race på en stor udstilling i England.

Den anden leverandør, kan ikke gøre noget før sidst i april. Alt dette, gør vel at det bliver svært og få nogle færdige eksemplarer til LU i år.
Det vigtige er dog at vi får ind flere forskellige stammer, så vi kan forbedre det danske avlsmateriale gevaldig /o

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dorking
« Svar #201 Dato: 14 Marts , 2010, 21:38 »
Ja - det bliver svært med LU - men uden at vide det : må man komme med en omgang ruge kyllinger til en umiddelbar bedømmelse - eller er det ønske tænkning ?
Ellers må vi "nøjes" med en umiddelbar vurdering i den lokale forening når de skal vaccineres...

Sender dig lige en pm.


jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Dorking
« Svar #202 Dato: 15 Marts , 2010, 10:48 »
Det lyder interessant med jeres projekt.
Da jeg kan se at flere af de implicerede bor i Jylland - Vestjylland kunne vi evt. en gang til efteråret lave et træf enten i Herning eller Holstebro og snakke Dorking (måske også andre lidt sjældnere racer) - her kunne vi samle de dyr der er kommet ud af årets anstrængelser og snakke om racepræg, størrelse og evt. farver - og måske lægge en avlsplan, så der fortsat vil være flere stammer fremover til evt. blodfornyelse for den enkelte.
Jeg tror ikke der er ret mange dyr tilbage af de "gamle" linier i DK.
Sidst vi havde en specialklub var det meget fremme, at Dorking skulle være 12 - 14 mdr gammel for at være ordentligt udviklet, størrelse osv, men der kom aldrig rigtig gang i det.
LAd os følge tråden.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #203 Dato: 15 Marts , 2010, 12:55 »
Tak Willy.
Det synes jeg lyder meget interessant. Tror helt sikkert at andre også synes det.
Som sagt, så er jeg nybegynder indenfor høns race avl. Vil gerne have al hjælp jeg kan få.

Har også et lille spørgsmål: Hvad med ringe? Den størrelse, det er til Dorking, vil vel med stor sandsynlighed være for lille for disse Dorkings. Hvad gør vi?

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #204 Dato: 15 Marts , 2010, 22:29 »
Vi er simpelthen nødt til at kæmpe for denne fantastiske race..hver dag jeg ser på min Dorking,,bliver jeg mere og mere glad for dem..ikke kun fordi de er sjældne, men pgr. deres udprægede personlighed,,de er aktive og drøner rundt i haven og hygger sig, nogle tror måske de er nogle gumpetunge nogle, men det er slet ikke tilfældet, de er skam hurtige og hurtige på den gode måde, uden at være flyvske..
Jeg oplever også flere og flere henvendelser på kyllinger eller rugeæg, så der er virkelige nogle mennesker i Danmark som har fået øjnene op for racen..mange af dem er nogle som kan huske dem fra deres barndom, eller som har haft racen for mange år tilbage..

Vi skal og må kæmpe for denne race..den skal bestå..



Jeg ved godt at mine Dorking er for små..og at deres afkom muligvis også bliver mindre, men måske det alligevel var en ide at få dem ringet og sendt på udstilling,,så kan folk i det mindste se og danne sig et indtryk af racen..det fortjener den..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dorking
« Svar #205 Dato: 15 Marts , 2010, 22:53 »
Hmmm , med de ( i første omgang) få æg vi har mulighed for at få , kan vi ikke komme uden om de danske Dorking i den fremtidige avl.
Er der nogen der kender Dorking-holdere - udover de i tråden her aktive ?

@ Willy : har du evt. kendskab til nogle i Danmark ?

En anden ting : ville det være skudt helt forbi , at hente nogle fra europa et sted , selvom de er mindre end de Engelske , men trods alt større end de Danske ?

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #206 Dato: 16 Marts , 2010, 10:20 »
Hej Jan.

Hvis jeg forstået det hele rigtig, så er det hanen der står for form og tegning. Det er hønen, der står for størrelsen.
Når en indavlet individ, bliver krydset med en "outcross". Dvs. en anden af samme race, men slet ikke i familie, får man en "boost" i den første generation.

Finder vi nogle pæne udstillingseksemplarer av vores Danske indavlede materiale (haner), kan vi bruge dem til og krydse på de Engelske høner.

Jeg har kontakt til to stykker Danske opdrætter mere, der ikke er her på forum. Deres materiale er også forældet.

Det siges at de Tyske Dorkings er generelt bedre i farve og tegning end de Engelske, men af den mindre størrelse. Altså kan vi endnu en gang prøve og få fat i en pænt tegnet/farved Tysk hane, kan vi bruge dem på de Engelske høner.

Tror ikke det er så få æg, vi kan få fra England. Problemet er bare at vi får dem lidt sent.
Synes personlig ikke at det gør noget. Hvis vi kan arrangere en træf, som Willy foreslået, kan vi få bedømmelse og god hjælp om hvordan vi skal avle videre.
Dette vil kræve et stort samarbejde mellem flere opdrætter, der seriøst arbejder med selektive udvalg og kun arbejder med de bedste eksemplarer.

Har tidligere foreslået at vi spørger om lov til og lave en Dorking gruppe her på forum. Mener denne gruppe skal være åben for alle interesserede, men at det er muligt og samle flere tråde under et tag. Denne tråd begynder og blive lidt uoverskuelig.
Er det flere der er interesserede af det?

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Dorking
« Svar #207 Dato: 16 Marts , 2010, 12:03 »
Ringstørrelse - i hele Europa bruges 22 mm til haner og 20 mm til høner, også i DK.
Jeg prøver at skaffe nogle æg fra Tyskland, så ser vi.
Jeg synes vi skal lave en ny tråd/liste over folk som har Dorking og vil være med til at udbrede dem.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #208 Dato: 16 Marts , 2010, 12:08 »
Ok. Willy.

Jeg sender en PM til Finn admin. og ser hvis vi kan få lavet en gruppe "Dorking avlsarbejde". Dette, så vi kan samle flere Dorking tråde under en gruppe.
Hvis vi får lov, vil jeg blandt andet lave et register over hvem, der er interesseret i og deltage seriøst i avlsarbejdet.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #209 Dato: 16 Marts , 2010, 18:25 »
Har så fået besked fra Finn admin.

Det bliver en gruppe, der heder "Dorking avlsarbejde". Derunder vil alle tråder vedrørende Dorking samles.
Det vil blandt andet blive et register over dem, der ønsker og deltage i et fremtide avlsarbejde.

Gruppen vil være der indenfor en snar fremtid.

Hilsen

Thomas Stjernaas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)