Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rengøring af hønsehus før nye høns  (Læst 4597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Randi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
rengøring af hønsehus før nye høns
« Dato: 16 ſeptember , 2009, 11:09 »
Jeg skal have gjort mit hønsehus rent inden jeg får nye høns. Det har stået tomt hele sommeren, men en af de forrige høner virkede ret syg, så det er vel nødvendigt med desinfektion med Virkon S.?
Hvad skal man gøre rent med først? Er det bare noget alm. rengøringsmiddel? Jeg har læst om kalkning, men hvilken funktion har det at kalke hønsehuset indvendig? Er det bare for at det skal være pænt? Mit hønsehus er et gammelt trælegehus, hvor indervæggene består af malede spånplader, så jeg synes det virker lidt underligt at smøre kalk på dem, - er det ikke kun til murværk?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rengøring af hønsehus før nye høns
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2009, 11:21 »
Mit hønsehus er lavet af træ. Når det får en grundig omgang, vasker jeg det med brun sæbevand og bagefter kalker jeg det. Kalken virker udtørrende på meget af det utøj, vi gerne vil undgå. I bunden og i bunden af redekasserne drysser jeg Stalosan, derudover har jeg sand i bunden af huset og spåner i redekasserne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk