Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af ænder, hvor?  (Læst 4052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stofakiller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Slagtning af ænder, hvor?
« Dato: 15 November , 2016, 09:06 »
Hejsa,

Det er første gang vi har moskusænder (2 stk) og de er ved at nå slagte alderen, men vi vil gerne slippe for selv at slagte dem. Jeg har så forsøgt at finde et slagtehus her omkring hvor vi bor, Århus/Randers området. Men kan ikke finde nogen. Mange spørger om vi ikke kender en jæger, det gør vi desværre ikke... Er der nogen herinde som kan hjælpe os med dette?

Mvh,
Jan

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagtning af ænder, hvor?
« Svar #1 Dato: 17 November , 2016, 02:17 »
I Danmark findes kun 2 godkendte slagterier til ænder på Lolland og en mobilslagter i Jylland. Andre fjerkræslagterier vil normalt ikke have svømmefugle ind pga salmonella, og der er tit en minimumsantal, som I ikke er i nærheden af. Hvis I kendte en andeavler i nærheden, som får mobilslagteren til at komme, kunne I måske få jeres ænder med.

Men med kun 2 ænder burde I spørge nogle bekendte til at hjælpe jer med slagte dem - eller spørge her på forum! Mange folk på landet har prøvet at slagte høns, og ved hvordan man gør.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slagtning af ænder, hvor?
« Svar #2 Dato: 26 November , 2016, 14:37 »
Vi skal også selv slagte ænder for første gang i år.

Jeg synes da bare i skal kaste jer ud i det. Vi fik høns for 2 år siden og dengang kastede vi os bare ud i det med at slagte kyllinger, og det var forbavsende nemt. Altså man skal jo lige overkomme det med slå dem ihjel. Men det er jo en del af at man spise kød. Hvis man kan spise kød, bør man også selv kunne slå ihjel (når det så er sagt, så er det min mand som gør den del herhjemme, for jeg er heller ikke meget for det. Men jeg så med første gang, så jeg ved hvordan det skal gøres, hvis jeg en dag står selv og er akut er nødt til at aflive).

Mht til selve plukning og partering så gør jeg det. De første mange gange havde jeg ipad'en liggende ved siden af, og så afspillede jeg en youtube video som vidste hele processen. Det fungerede rigtig fint, og nu klarer jeg det hele uden hjælp  /o

Såå, jeg synes da bare i skal kaste jer ud i det. /o Kig nogle film på nettet omkring slagtning af høns/ænder og hjælp hinanden. Det er jo denbedste måde at lære det på. Og det er faktisk ikke så svært (i hvert fald ikke med høns. Nu må vi se hvordan det går med ænderne  ;D) og hvad er det værste der kan ske? At de måske ikke ser helt så pæne ud, men hvis i forbereder jer godt og er humane omkring aflivningen. Så skal det nok lykkedes  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster