Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tror vi har fået blodmider på besøg  (Læst 20912 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #15 Dato: 10 ſeptember , 2013, 11:25 »
Jeg har også haft et mindre angreb. Gjort hus, pinde, kasser godt rene. Skiftet fra halm til spåner, også i kasseren. Tror næste gang vil jeg skifte til sand, også i kasserne, har som forsøg haft en spand med sand stående, den ligger de lige så gerne æg i, som kasserne. Brugt Hemexcide til at skrubbe sidde pind og andre overflader, tager simpelthen gummihandsker på, og "skurrer" alt det jeg kan, presser det ind i hjørner og sprækker ved sidde pind osv, lader et godt lag ligge ude i siderne. I en gammel køkken si , ryster jeg et jævnt lag ud over pind, kasser, gulv. Og til sidst et par " bomber" smidt ud på væggene, husk støv maske.
Der har været ro siden, er gentaget hver 4 dag. Nu må jeg se om det fortsætter!
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #16 Dato: 10 ſeptember , 2013, 23:19 »
Brugt Hemexcide til at skrubbe sidde pind og andre overflader, tager simpelthen gummihandsker på, og "skurrer" alt det jeg kan, presser det ind i hjørner og sprækker ved sidde pind osv, lader et godt lag ligge ude i siderne. I en gammel køkken si , ryster jeg et jævnt lag ud over pind, kasser, gulv. Og til sidst et par " bomber" smidt ud på væggene, husk støv maske.
Der har været ro siden, er gentaget hver 4 dag.

Jeg har, som jeg vist skrev, valgt at fordele det ved at opslemme det i vand (var egentlig lidt skeptisk ved metoden inden jeg prøvede) og så 'fordele' det vha en billig sprøjtepistol (Biltema kr 329). Det giver en rigtig god fordeling. Ved evt samlinger af træ gives et par ekstra pust med pistolen så der bliver godt fugtigt. Efter 4-6 timer er alt igen tørt, og der sidder så et fint lag diatomejord overalt. Metoden støver slet ikke.

Jeg har tjekket både i går (som tidligere skrevet) og i dag. Her til aften tog jeg brillerne på og medbragte en kraftig lyskilde og tjekkede undersiden af siddepinde, redekasser, vægge, loft og hvad jeg eller kunne besigtige. Jeg fandt nogle få 'tilfælde' af mider. Men kun hvor der var 'helligdage' fra weekendens sprøjtebehandling.

Så på lørdag står den på opfølgning med sprøjtepistol. Jeg tror jeg giver det hele én gang mere. Det er jo ikke noget der koster alverden. Jeg tror jeg brugte omkring 2 kg TØS ved første behandling. 

 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #17 Dato: 15 ſeptember , 2013, 23:08 »
Lige for at følge op.

Jeg har her i weekenden fulgt op med en 2. behandling. Redekasserne blev også tømt og efterfølgende 'malet' med opslemmet diatomejord. Jeg har til aften tjekket (med brillerne på og en kraftig lyskilde) og ser ikke umiddelbart tegn på levende blodmider. Opfølgning er naturligvis påkrævet, så jeg vil efterse pinde etc med dages mellemrum for at se om bæsterne kommer tilbage.

Men jeg skal hilse og sige at der er MEGET tørt alle steder hvor der er 'malet'.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #18 Dato: 16 ſeptember , 2013, 09:50 »
God og grundig og lærerig beretning :) Tak for den!

Blodmideemnet er altid aktuelt, og vi er rigtig mange, der har været ramt denne sommer.

Jeg håber, du har fået has på bæsterne  /o

Den endelige test kan - efter min bedste overbevisning først foretage næste sommer, når det bliver varmt igen. Det er på det tidspunkt ( i varme perioder ) at evt overlevende mider igen begynder at formere sig voldsomt.

Jeg håber, din grundighed og vedholdenhed giver resultat  /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #19 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:26 »
Jeg håber, din grundighed og vedholdenhed giver resultat  /o

Takker. Og det håber jeg sandelig også.  ;D ;D

Hvis ikke har jeg rigelige mængder diatomejord tilbage og malersprøjten kan klargøres på max 5 minutter, så de kan bare komme an.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #20 Dato: 17 ſeptember , 2013, 06:36 »
Jeg synes, det er rigtig lækkert, at vi tilsyneladende har fundet et godt middel med Hemexcide og lignende produkter, det er ugiftigt, nemt at bruge og bæsterne kan ikke udvikle resistens.
/o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o

Jeg *k for, at du er sluppet af med de ubudne gæster.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #21 Dato: 17 ſeptember , 2013, 07:24 »
Her er de stadigvæk /d. Ikke mange, slet ikke, enkelte prikker, det er det, men jeg vil ikke påstå, at det er TØS'ens skyld. Snarere rengøring, afbrænding med gasbrænderen, sprøjten med gift, smøren med petroleum på pindene, medicin til hønsene osv. Som skrevet tidligere, så tog miderne sandbad i pulveret hos mig, og var overhovedet ikke påvirket af det. Om der så er forskel på TØS og Hemexide ved jeg ikke, men jeg må sige, igen, at jeg har været skuffet over at TØS'en ikke har virket, ikke engang brugt forebyggende.

@Erik, dejligt, at du er kommet miderne til livs. Jeg satser også, at det slutter hos mig, nu hvor det bliver koldere og hvor hønsene skal have anden omgang Ivermectin.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #22 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:10 »
Ja, jeg er også ret desillusioneret! /d

Jeg har to hønsehuse - et til silkehøns (hvor der kun har været et forsigtigt udbrud, som jeg faktisk tror er bekæmpet 100% ) og et til de store høns (maraner og et par grønlæggere)

Sidstnævnte hus har været angrebet af blodmider på tredie år i år - eller er det fjerde år- jeg er lidt i tvivl!

Jeg har prøvet ALLE på markedet tilgængelige og utilgængelige midler samt jeg-ved-ikke-hvormange-fridage på at rengøre, støvsuge, sprøjte med staldchock, poultryshield og biotrinol, kalke huset indvendig, sprøjte hønsene, smøre petroleum på siddepindende, hænge forbudte strips op, lægge et tykt lag hemexide under strøelsen, og ellers gentage efter fem dage og efter fem dage igen - (alle produkterne er nævnt i tilfældig orden)

Hver gang har jeg troet, at jeg var kommet bæsterne til livs!

For blot at konstatere, at det var jeg så ikke alligevel!

Huset er med dobbeltvæg - den inderste af rustikbrædder med masser af dejlige sprækker, hvorfra der er direkte adgang ind til 100 mm isolering! Og jeg tror, at hverken kalk, gift, flammekaster, røgbomber eller nogetsomhelst andet kan komme ind bagved og ramme de ca 99 % af blodmiderne som udgør reserveteopperne  >:(

For to uger siden tømte jeg huset - myrdede hønsene  :'( og rengjorde grundigt!

Og nu........SKAL DET STÅ TOMT I TO ÅR
........før der kommer høns deri igen. Efter to år uden blod skulle der ikke være blodmider tilbage!

Sådan er det endt hos mig! Alternativet var at brænde det ned til grunden!

Erkendelsen kom her sidst på sommeren, da jeg for gud-ved-hvilken-gang brugte en dyrebar solskinssøndag på surt, udsigsløst knoklearbejde, der kun virker på kort sigt :(

Og efter at have læst om den engelske blodmideeksperts (Tim Daniels) kamp mod blodmider på sjette år i træk!!!!!  (For interesserede: Søg på "red mite blog") var jeg helt i knæ!

Heldigvis har jeg mit andet hønsehus til silkehønsene :) :) :)


Jeg hørte iøvrigt en gammel hønsemand udtale, at når først man har fået blodmider har man altid blodmider!

Jeg tror ikke, han helt har ret - der har da været flere beretninger herinde fra nogen, der er kommet af med dem (også efter et år)

Men hos mig blev det den drastiske løsning - og så må vi leve af købte æg de næste to år.

PS: Jeg ved også, at det ikke er alle, der (af forskellige grunde) vil indrømme, at de har blodmider, så måske er problemet større end vi egentlig forestiller os.

Jeg går virkelig ind for at det ikke bliver et tabu, men noget vi kan drøfte åbent og derved hjælpe hinanden bedst muligt!

Og jeg håber, dine blodmider er væk, Erik, og at dine snart er det, Tanja  /o
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2013, 09:35 Fra Susanne »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #23 Dato: 17 ſeptember , 2013, 10:22 »
Jeg havde et mindre angreb af blodmider for en del år siden, jeg opdagede det heldigvis med det samme, da jeg havde mine allerførste kyllinger på det tidspunkt, og derfor nærmest boede i hønsehuset. Heldigvis havde jeg også kun et enkelt lillebitte hønsehus på det tidspunkt.
Dengang gik jeg radikalt til værks, vaskede med brun sæbe, kalkede og sprøjtede revner og sprækker med Trinol 810 ligesom hønsene fik en omgang Staldchok. Hele seancen blev gentaget efter en uge.
Jeg har vitterlig ikke haft blodmider siden. Forebyggende "maler" jeg mine siddepinde nogle gange om året med lugtløs petroleum, jeg har sand som bundmateriale i huset og siden sidste forår bruger jeg også Hemexcide forebyggende. Kort sagt jeg forsøger at holde mit hønsehus så tørt som muligt, selv om vejrguderne ikke altid er med mig.
Jeg har nogle gange haft uønsket besøg af "Den nordiske fuglemide", som også er et rigtig træls bekendtskab, så jeg tjekker derfor løbende mine dyr 2-3 gange om måneden og det gælder samtlige dyr, da jeg har erfaret, at der nemt kan være ganske få dyr i hele flokken, som har RIGTIG mange mider, mens resten ikke har en eneste. Derfor dur stikprøvekontrol ikke.
Jeg tjekker også løbende under siddepinde og i revner og sprækker for at se, om der skulle være blodmider.

Jeg ved, du har kæmpet en utrolig kamp, Susanne, og jeg føler med dig - én ting er at skulle lave en kæmpe indsats for at slippe af med bæsterne, men når man så oplever, at det i bedste fald bare bremser angrebet, er det bare ikke til at holde ud. *t *l

Jeg tror dette år har været det værste i min tid på forum, der har været utrolig mange tråde om blodmider, så de må have haft rigtig gode betingelser i år /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #24 Dato: 17 ſeptember , 2013, 12:22 »
Tak for de venlige ord, Marianne - jeg får helt klump i halsen!

For jeg græd også indvendig, da jeg aflivede alle de dejlige flotte dyr!

.......et lille sidespor i den tråd, der jo er din, Erik, men da emnet er det samme håber jeg det er ok!

Marianne, jeg  ved, at du netop er en af dem, det er lykkedes for at komme blodmiderne helt til livs  /o

Og den viden må give mod og håb til dem, der kæmper  *o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #25 Dato: 17 ſeptember , 2013, 23:41 »
Jeg har nu, over to weekends, behandlet ved at sprøjtemale med opslemmet diatomejord. Det lyder så voldsomt i tidsforbrug, men det er selvfølgelig ikke hele weekenden jeg har brugt i nogen af tilfældene. Første omgang var tidskrævende, da jeg måtte støvsuge for gardiner af spindelvæv og nedfeje en frygtelig masse støv fra vægge og redekasser inden jeg sprøjtemalede. Måske 3-4 timers samlet arbejde. Anden gang tog det mindre end én time.

Der er nu så tørt i hønsehuset, at jeg må medbringe en flaske vand for at krydse huset, når jeg skal lukke for hønsene om aftenen. Overdrivelse fremmer forståelsen.  ;). Men der er virkeligt tørt.

Jeg tjekkede siddepinde til aften inden hønsene gik til ro. Både med et stykke køkkenrulle og visuelt. Begge metoder gav negativt resultat - altså forstået sådan at der ikke var observationer af blodmider.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at jeg er kommet dem alle til livs ved disse to behandlinger, så jeg er forberedt på, at der skal yderligere behandlinger til. Det er muligt jeg aldrig kommer dem til livs, men kan de holdes nede ved disse relativt simple tiltag, så de ikke belaster hønseholdet, er de jo ikke sværere at have med at gøre end feks indvoldsorm.

Man har en definition når det handler om orm, nemlig 'ormetryk'. Måske man også skal lave en definition der hedder 'midetryk'.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #26 Dato: 18 ſeptember , 2013, 00:17 »
Det lyder rigtig godt, Erik  /o

Jeg tror også at en af grundene til, at jeg ikke kunne komme til bunds i problemet er husets konstruktion med dobbelte trævægge (rustikbrædder indvendig og 100 mm isolering)

Og nej, tre-fire timer den ene dag og en den anden er ikke meget - heller ikke hvis det skal gøres til foråret og evt til efteråret næste år igen!

Hvis jeg havde kunnet klare problemet med samme tidforbrug, ville det have været problemløst :)

Men igen - huset, som oprindelig er lavet til noget helt andet er ikke egnet som hønsehus, - ihvertfald hvis hønsene har tænkt sig at være værtsdyr for blodmider!

De gamle murede, hvidkalkede hønsehuse med skråt tag, som stod ved næsten hver eneste gård  er (selvfølgelig!) langt bedre til både at huse høns og også til at håndtere rengøring og kalkning end de små moderne dobbeltvæggede legehuslignende træhønsehuse, som nogen af os har i 2013  /d

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #27 Dato: 18 ſeptember , 2013, 07:06 »
Øv Susanne, det var trist læsning :(, men jeg forstår godt at din tålmodighed slap op. Jeg har også selv været ved at hive håret af mig selv i ren frustration over at bruge hver eneste weekend og ledige stunder på blodmidebekæmpelse. Det har også været afsindig dyrt i medicin, røgbomber, kalk, maling, gasbrænder, nye redekasser osv.

Jeg håber du får nogle skønne nye høns meget snart - uden blodmider. *k
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #28 Dato: 18 ſeptember , 2013, 08:32 »
Tak, Tanja  :)

Jeg venter som sagt til foråret 2015 før der kommer høns i det hus igen   :(

......og jeg har heldigvis stadig mit silkehønsehus /o

Gode tanker til dig og din krig  /1

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #29 Dato: 18 ſeptember , 2013, 08:45 »
Til Pilegården- og jer andre.
Midetryk er noget man beskæftiger sig med i biavlen. Vi behandler med to forskellige organiske syrer, alt efter årstid og behov.
Varroamiden bekæmpes med myresyre (som fordamper i stadet og kommer ind bag bilarvernes forsegling) og senere oxalsyre, som tager mider i fri dressur.
Kunsten består i  ikke at myrde bierne.
Vi kan klare meget ved at holde midetrykket nede, men hos hønsene virker det som om man skal ud i total udslettelse. Heldigvis kan det lade sig gøre hos fjerene, det kan det desværre endnu ikke hos bierne..