Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Antal kyllinger under skruk?  (Læst 4225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Antal kyllinger under skruk?
« Dato: 17 Juni , 2008, 22:11 »
Hvor mange kyllinger kan en dværgwyandot hønen tage sig af? Vil hun kunne tage sig af 4 Australorpkyllinger og op til 9 wyandotkyllinger? I formiddags havde hun fået 4 wyandotkyllinger, så hun kan nemt have fået flere i dagens løb. Hun lå på 9 befrugtede æg. Jeg står og skal tage beslutningen om Australorpkyllingerne fra rugemaskinen skal flyttes under hende nu i aften eller om de skal blive under varmelampen. Der er endnu 4 æg i rugemaskinen, men de viser ingen tegn på at ville klække. Alle kyllingerne er klækket i dag. Så hvis der er nogle, der kunne komme med et bud i aften ville det være fantastisk.
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2008, 23:08 Fra Liv »
Venlig hilsen
Liv

Online Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Antal kyllinger under skruk?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2008, 22:52 »
Det kan du vist bedst selv bedømme Liv tror jeg. Hun kan passe så mange som hun kan dække. dvs. holde varm. Er den meget mindre end mine lutter? Dem har du set. Hun dækker fint de 9 blomsterhønsekyllinger, som er større end luttekyllinger. 12 kyllinger af sien egne vil jeg mene passer fint. Du kan jo flytte dem over til hende nu og så se hvormange der bliver. Bliver der for mange, kan du flytte nogle til varmelampe igen
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Antal kyllinger under skruk?
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2008, 23:00 »
Den er mindre end dine lutter. Jeg tror størrelsen på kroppen minder meget om de unghøns jeg så hos dig. Jeg tror ikke, jeg tør flytte dem, når der måske ikke er plads til dem alle, det vil være synd hvis en enkelt kylling må blive tilbage, så kan jeg lige så godt beholde dem alle under lampen.

(Har lige været i leksikonet her på siden ifølge den vejer en dværgwyandothøne ca 900 gram og en landhøne/luttehøne ca 2 kg. Dværg land/luttehøner vejer i følge leksikonet ca 700 gram.)
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2008, 23:08 Fra Liv »
Venlig hilsen
Liv

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Antal kyllinger under skruk?
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2008, 21:53 »
Jeg har en dværg paduaner som har gået med 14 kyllinger af stor race. Jeg vil skyde på at hønen ihvertfald også vejer under et kg.
Jeg kan egentlig ikke helt huske hvor gamle kyllingerne er men de er ikke fuldt fjersat endnu. For første gang igår så jeg at hønen satte sig på pinden inden natten. Der har ikke været problemer overhovedet. Det er trods alt en forholdsvis varm periode og når kyllingerne får en vis størrelse så er de også med til at holde hinanden varme.
For at koge det lidt ned så tror jeg godt at din høne kan passe 14-15 kyllinger. Her i starten tror jeg godt at de alle kan være under mutter og når de bliver lidt større har de som sagt gavn af hinandens varme.
Jeg ville ihvertfald gøre forsøget.

Jeg har iøvrigt også haft silkehøner gående med op til 19 kyllinger af stor race og der er da ikke nogen døde... Dog er en stor silke også lidt større end eks. min dværg paduaner.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Antal kyllinger under skruk?
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2008, 12:31 »
Jeg tror også, at kyllingerne vil bytte plads, hvis de yderste begynder at fryse, vil de presse på for at komme ind under skrukken, og en af de varme kommer så lidt længere ud.
Dermed kan det godt lade sig gøre, at en skruk kan passe flere kyllinger, end hun kan ruge ud på æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Antal kyllinger under skruk?
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2008, 22:54 »
Børge selv om du ikke har haft høns længe, så har du ret godt fat i det  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte