Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skaller hvornår og spm ang varmelampen  (Læst 4199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Dato: 11 Juni , 2008, 09:12 »
Hejsa

Hvornår skal man begynde at give sine små kyllinger skaller i maden eller ved siden af ?

Hvor mange uger lader man varmelampen brænde ? Vores Australorps er ved at være godt store allerede og går det meste af dagen uden for lampen.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2008, 09:33 »
Hej
I hønsehuset her hos mig står der skaller fremme hele tiden så hønsene bare kan tage af dem når det passer dem. En dag observerede jeg at kyllingerne også spiste af dem, der var de ca 5 uger. Så hvis man bare stiller det frem tror jeg selv de finder ud af det...gjorde de i hvert fald her hos mig.
Når det er så varmt som det er nu, skal de ikke have varme så længe som de skal om vinteren. Da de var 3 uger, begyndte jeg at slukke lampen når de ikke var under den...dvs det meste af dagen. Da de var ca. 4½ uge behøvede de ikke lampen mere. Den første nat jeg slukkede lampen, var en ret varm nat.
VH Lisbeth
Venlig Hilsen
Lisbeth

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2008, 12:27 »
Ok jeg må have købt lidt skaller, kan dog se at der er godt med calcium mm i det foder jeg har købt fra møllerens(fjerkræ starter).

Jeg har sat et ur på lampen så den er tændt om natten og i perioder om dagen(on/off pr ½ time). Så spare man da lidt på el regningen !

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2008, 14:31 »
Billede fra idag !


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2008, 16:41 »
Hvor er de bare søde!  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Saltvandsforum dk

  • Gæst
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2008, 21:03 »
Ja meget :)

Lige lidt flere spm fra nybegynderen....

1)Hvor mange uger/måneder/år går der egentlig sådan +/- inden man kan slå sig første æg ud på panden ?
2)Hvor mange haner er det smart at have ? Er det bare 1 eller kan man være heldig at de kan enes flere ?
3)Hvor gamle/unge er det bedst at tage dem fra til spisehøns, her tænker jeg på hvis nu jeg skulle ende op med 10 haner :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skaller hvornår og spm ang varmelampen
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2008, 02:15 »
Jeg er også ret ny, så jeg kan ikke svare sikkert på alle spørgsmål, men det første kan jeg da

Der går ca. 20 uger, inden de begynder at lægge æg, mest nøjagtigt på forårskyllinger, hvis dine kyllinger kommer senere, kan det godt vare mere, da det kan trække ud om vinteren, og der kan også godt være forskelle, mellem de forskellige racer.
Men generelt, 20 uger.

Har selv kun en hane ved hver flok, 2 haner går nok ikke samen.
Jeg regner med, at mine kyllinger, og dvs. også hanekyllinger får lov at gå sammen med de voksne, enten indtil de er store nok til at slagte, eller til der begynder at blive ballade.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.