Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til ensom kylling  (Læst 8273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #15 Dato: 11 Juni , 2008, 14:02 »
Hej Susanne

Tjaa, men det var da forsøget værd, og hellere sunde kyllinger end skravl  :)

helle skøtt

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #16 Dato: 11 Juni , 2008, 14:54 »
Kyllingemor har nok allerede første dag konstateret at kyllingen ikke kunne klare det og har valgt at forlade den.
Dyr kan altså noget vi ikke kan. Hunde, katte, fugle osv. fornemmer hurtigt om der er problemer med deres afkom.

ha, ha - jeg har lige den modsatte opfattelse - de er så dumme, at de ikke opfatter, at hvis de lige gav en halv time mere, ville de få flere overlevende børn.
Mine damer har også tidligere også haft en tendens til at forlade reden, når de havde to børn - selvom der var flere kyller på vej. Det er derfor, jeg har en rugemaskine - en støtteruger...
Og til Lee: Jeg har også altid haft held med at suse ungen ind under moren om aftenen - så ligger hun nemlig stille og vil ikke straks rejse sig for at se, hvad der lige skete dér... Og næste morgen plejer hun bare tusse videre som om intet var hændt, selvom der pludselig er flere. Så sent om for et par dage siden gjorde jeg det med held...

Lee

  • Gæst
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2008, 12:39 »
Ja, jeg havde nu også håbet at det gik som det skulle. Nyt problem (altså, hvor er jeg træt af det) Landhønen med sin kylling fortrak ud i det fri, og lagde sig til at sove, ved aftentid, ude i haven. Så jeg sneg mig ind på damen og kyllen, og fik dem ind i hønsehuset, dagen efter gik de også ud, og ved omkring 20 tiden, hørte jeg en høj pippen fra haven (man har jo øre for alt, når der er kyllinger), midt på græsplænen stod så kyllen og kaldte på sin mor, som ikke dukkede op. Den var jo noget udsat dèr mit på plænen, så jeg tog den op, og gik på jagt efter hønen, som ikke lod sig finde, læs ræv. Så ind med kyllen til det blev forholdsvis mørkt, og de tre orpingtonhøner med deres ene kylle var gået ind, så blev den lille kylle uden problemer lukket ind under vingen på een af dem, pyha, så var lykken gjort, troede jeg. I morges var den store oprpington kylle druknet i et vandfad, så nu er der kun een kylle (landkylle) tilbage, og hanen har jeg ikke set i dag, øv, øv øv. Jeg skal ud af huset i aften, og kan ikke nå at lukke hønsene inde inden jeg kører, så jeg har været hele hegnet rundt, og tror jeg ved hvor ræven smutter ind, så der er hegnet godt til, og så må Maremmahunden blive i haven, indtil jeg er hjemme igen. Bare håbe det bedste

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hjælp til ensom kylling
« Svar #18 Dato: 14 Juni , 2008, 18:48 »
Du er da uheldig Lee, som om alting lige rammer på en gang.

Vedr indhegning af haven, har du det gravet en halv meters penge ned? Eller graver ræven sig under det på få minutter.

Desværre er hunde er slet ingen garenti mod ræve. Er den på hønsejagt er der ikke ret meget der kan holde den tilbage....

Jeg håber du kommer hjem til ro og orden og alle dyr på deres egne pladser! ;)