Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger, - nej tak!  (Læst 3925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Kyllinger, - nej tak!
« Dato: 07 Juni , 2008, 00:03 »
Ja, det måtte jo ske! Den første høne er blevet skruk. <S
Jeg har dog ingen planer om at skulle have kyllinger, så hvad gør jeg ved hende?
Skal jeg bare fjerne æggene og lade hende ligge, - eller skal jeg også jage hende fra reden?

På forhånd tak.

 
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2008, 07:44 »
Fjern æggene og sørg for at der er så lyst som muligt i hønsehuset.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2008, 17:35 »
Det kan sommetider være svært at "afskrukke" en høne. Det mest effektive er nok at lukke af for hønsehuset men det er også forbundet med en del stress for hønen.
Selvom du skriver at du ikke vil have kyllinger så var det også en mulighed at give hønen et enkelt æg (som jo på et tidspunkt bliver til en kylling) eller en enkelt daggammel kylling. Det vil hun være fuldt ud tilfreds med.

Danny
Himlen bør altid være blå!

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2008, 22:53 »
Hej bikalot

Det samme her. Orpingtondamen skrukker igen (og hun har lige haft et kuld unger!!!). Men lige nu skal vi ikke få kyller, må vente lidt. Derfor er hun sat i "karantæne". Dvs. vi har et lille hus til hende alene med lidt have til. Der kan hun "køle af"... Huset er åben på den ene side, dvs. lyst og ikke indbegrebet af et mørkt hyggelig skruksted... Og hun er allerede på dag to i "bedring" og er meget udenfor. Sådan gik det også med hendes to søstre sidste gang. Der går ikke mange dage, så kommer de på bedre tanker og går tilbage til hverdagen.

Vi vælger denne løsning, for ellers okkuperer de redekasserne og de andre har svært med at få plads til deres job.

Held og lykke med damen ;)
Dagmar

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2008, 17:58 »
Jeg takker for svar :)

Jeg har fjernet æggene, selv om madammen ikke er i godt lune når jeg nærmer mig..!

Holder en skruk op med selv at lægge æg?
Jeg har kun 3 æg-læggere pt., hvoraf skrukken er den ene. I går var der slet ingen æg, - i dag fjernede jeg to. Og jeg er ret sikker på at det ikke er fru Skruk der har været i aktion. Der var i bogstaveligste forstand kø ved kassen i formiddag  :D Skruk lå og holdt pladsen varm, mens en anden lå ved siden af, og lige ved siden af kassen lå den tredje og ventede på sin tur.

Det med at lade hende have ét æg kunne jeg godt tilslutte mig, men det kan jo ikke lade sig gøre når de alle vil bruge den samme kasse  ??? (Og de har en anden de kan bruge)

Jeg har ikke rigtig mulighed for at lade hende gå for sig selv, som Dagmar foreslår.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2008, 20:23 »
En skruk lægger sommetider æg de første par dage hun er blevet skruk. Ellers ikke.
Hvis du vil have den til kun at ruge en enkelt kylling ud så kan du mærke det ene æg, hun ruger på, op med en blyant streg, et kryds eller andet mærke. Så kan du fjerne de andre æg hver dag.
Hvis du vil satse på en enkelt kylling kan det dog være at du skal give hende 2 æg istedet for kun et.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2008, 20:29 »
Jeg tror også at jeg ville lade hende ligge på et par æg, kyllingerne kan man altid komme af med, hvis du ikke vil have dem. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Kyllinger, - nej tak!
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2008, 22:47 »
Nårh, ja... det med at mærke æggene havde jeg slet ikke tænkt på   :D

Med hensyn til at komme af med kyllinger igen...
Tjoe..., jeg er desværre ret sikker på at de omkringboende krager, skader og måger gerne vil "hjælpe" mig af med dem  :-\
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding