I Frederiksborg Amts Avis idag.
Hønseregulativ for regulativets skyld
Debat
Halsnæs kommune har netop vedtaget et nyt regulativ for fugle-og hønsehold .
Begrundelsen for dette regulativ er, at kommunen løbende modtager klager over hanegal.
Dansk Fjerkræ Forum har bedt om aktindsigt i de sager som kommunen har behandlet, og det viser sig, at der ikke har været en eneste sag i Halsnæs kommune siden 2009. Dette er helt i tråd med vores erfaring fra andre kommuner, at når vi beder om at få de konkrete sager, så er der i realiteten meget få sager.
Langt de fleste der holder høns , kan sagtens finde ud af at holde det i fuld forståelse med deres naboer.
Vi har fuld forståelse for at der skal tages hensyn til naboerne når man har høns og har intet problem med at høns skal være i hønsehus fra 22-07, men hvis huset er lydisoleret så er det tilstrækkeligt til at en eventuel hane ikke kan genere. At kommunen kræver mørklægning er at overskride sine beføjelser.
Et andet kritikpunkt i regulativet er begrænsningen på 10 høns . Der er meget stor størrelsesforskel på hønseracer , nogle er ikke større end en øl-dåse og vejer mindre en 400 gram, andre racer kan veje op til 10 gange så meget. Derudover så gælder regulativet også i landsbyer i by-zone, hvor man faktisk bor på landet og alligevel skal begrænses til 10 høns med den af miljøministeriet fastsatte grænse på 30 høns .
I Halsnæs Kommune er det eksempelvis landsbyer som Torup, Melby og Ølsted.
Tværtimod så kan det regulativ som Halsnæs har vedtaget meget let medføre, at personer med uheldige naboer gratis kan klage helt uberettiget over noget, som egentlig ikke generer.
Vi har et eksempel fra Dansk Fjerkræ Forum, hvor en hønseholder i Hundested blev udsat for, samme dag dette regulativ stod i den lokale avis, at en nabo stod og bankede på døren, fordi han mente at kunne tælle, gennem hækken, at der gik 11 høns rundt i hønsegården .
Denne hønseholder har netop af hensyn til naboerne ikke nogen hane. Her er et eksempel på at sådanne regulativer, som Halsnæs kommune inviterer til klager.
Men det værste er jo faktisk, at kommunen her laver et regulativ alene for regulativets skyld. De har jo oplyst at der ikke har været nogen klager, så hvorfor i alverden bruge kommunale ressourcer på dette.
Jeg synes at der er stor grund til at stille spørgsmålstegn ved kommunens forvaltning i denne sag.
Kommunen erkender også at der ingen sager har været, men at de får telefoniske henvendelser.