Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i maskine  (Læst 3768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #15 Dato: 28 Marts , 2008, 08:06 »
Hejsa
Betydeligt oplivet efter æglysning igår aftes; der var stadig krudt i de 8 sølvrandede (ud af 10) og de 3 blå (ud af 10) som der var krudt i efter første lysning (de blå var desværre lidt en nitte, da der kun var 3 befrugtede). Så endda bevægelse i et par af æggene :)
Så vil jeg faktisk være helt rolig mht fugtighed og gøre som Linda - det lyder nemt!
Jeg undersøgte de fire uklækkede dværg wyandotæg lidt nærmere igår. Kyllerene så fikse og færdige ud, men hvorfor mon de så ikke kom ud af æggene selv på 23.dagen ???. OK den ene virkede sådan lidt lille i forhold til de andre. Måske jeg bare manglede tålmodighed og skulle have ventet en dag til ????? Nå, al begyndelse er svær. Nu krydser jeg bare fingre og tæer for at jeg får 8 flotte store sølvrandede wyandotter, hvoraf nogle kan blive grundlaget for min fremtidige stamme (de blå tog jeg med fordi jeg synes de så så pæne ud, men da det er en blandingsfarve så synes jeg det bliver for bøvlet at avle efter).
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #16 Dato: 28 Marts , 2008, 20:39 »
Mette
Jeg tror at grunden til at de 4 dværg ikke kom ud er at du har lagt dem på et stykke pap, så har de ikke fået den varme de har behov for HELE vejen rundt omkr ægget, pappet har spærret.
Det er kun et gæt fra min side <A <A
God held med de store.... krydser alt der kan krydses for dem <S <S <L <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #17 Dato: 29 Marts , 2008, 08:37 »
Kan det ikke også skyldes, noget med fugtigheden, pap har jo med at suge fugt, og tørre,  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #18 Dato: 29 Marts , 2008, 12:07 »
Hejsa
Betydeligt oplivet efter æglysning igår aftes; der var stadig krudt i de 8 sølvrandede (ud af 10) og de 3 blå (ud af 10) som der var krudt i efter første lysning (de blå var desværre lidt en nitte, da der kun var 3 befrugtede). Så endda bevægelse i et par af æggene :)
Så vil jeg faktisk være helt rolig mht fugtighed og gøre som Linda - det lyder nemt!
Mvh
Mette

Fugtigheden har intet med udviklingen af fostrene at gøre- Kyllingen skal nok udvikle sig om du så ruger med 90% fugtighed hele vejen igennem. De vil bare aldrig komme ud af æggene på grund af for lidt luft og for meget væske inde i ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #19 Dato: 31 Marts , 2008, 10:33 »
Hej Danny - og andre
OK så blev jeg det klogere. Nu står maskinen uden vand og med den rigtige temperatur. Imorgen vil jeg så hælde vand på og slukke for motoren og så afvente miraklet som gerne skulle ske torsdag/fredag.
Og så vil jeg lade være med at få den brilliante ide at et stykke pap kan sørge for at nogle æg blive vendte og andre ikke nogen sinde igen ::)
Tror at jeg i al fremtid kan vil udruge en flok æg samlet uden at 'efterfylde' maskinen.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #20 Dato: 02 April , 2008, 21:51 »
 <J <J så har jeg lyst æg og det er bare en øv oplevelse. <W <W <W alle de Tværstribede Plymouth Rock som er/var i maskinen, er der ingen ting i. Rød sussex og Australop er ok,, men men ,ingen ting i de tværstribede ply, hvorfor <A <A Jo Jo det kan jeg godt regne ud  <T <T men hvad gør jeg lige for at få det til at virke. Han har vældig travlt så det er ikke der den er gal.
<L <L <L hjælp jeg vil så gerne have ply kyller  <L <L <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #21 Dato: 02 April , 2008, 22:03 »
<J <J så har jeg lyst æg og det er bare en øv oplevelse. <W <W <W alle de Tværstribede Plymouth Rock som er/var i maskinen, er der ingen ting i. Rød sussex og Australop er ok,, men men ,ingen ting i de tværstribede ply, hvorfor <A <A Jo Jo det kan jeg godt regne ud  <T <T men hvad gør jeg lige for at få det til at virke. Han har vældig travlt så det er ikke der den er gal.
<L <L <L hjælp jeg vil så gerne have ply kyller  <L <L <L

Plymouth Rock hører jo ikke til de racer med specielt mange fjer omkring kloakken så det hjælper nok alligevel ikke at plukke hanen og hønerne. Hvis du ser at han er "meget aktiv" så er det vel en ny hane der skal til. Især når der ikke er et eneste befrugtet æg.
Hvis du aldrig så ham være igang kunne man måske give ham en chance men det tyder ikke godt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #22 Dato: 02 April , 2008, 22:10 »
NEJJJJ hvor er det synd for mig, har haft så svært ved at finde dem, og så kan han måske slet ikke klare opgaven.
Nu er jeg altså ked af det Danny <W <W <W <W <W
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #23 Dato: 02 April , 2008, 22:19 »
NEJJJJ hvor er det synd for mig, har haft så svært ved at finde dem, og så kan han måske slet ikke klare opgaven.
Nu er jeg altså ked af det Danny <W <W <W <W <W

Jamen det er jeg da ked af. Men det er ikke sikkert at jeg har ret. Det kan være at andre har prøvet noget lignende??
Plymouth Rock er da ellers en af de mest udbredte racer og der er sommetider nogen til salg på dba.dk og guloggratis.dk

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #24 Dato: 02 April , 2008, 22:45 »
Ja du må undskylde, men jeg håber ikk du har ret Danny. <R <R
Men lidt ret skal du have,  <D <D ply ER nemme at finde men IKKE de tværstribede, det har taget lang tid at finde nogle race rene,det skal de nemlig være når de skal bo hos mig.
Måske jeg er startet på at ruge lidt for tidligt, de skal jo lige igang, har ikke lagt æg så længe ( ca 14 dage)
Har bare taget alle de æg de har lagt den første uge, det var nemlig den hane som fik bøllebank og en af hønerne som lagde den mærkelige gevækst jeg viste.
Så jeg ville bare være sikker på at føre stammen videre, derfor havde jeg bare lagt dem i som kom den første uge.
Jeg vil efter fylde maskinen .... <A med nye æg om et par dage,...så må det komme an på en prøve  <Y <S <Y <S <Y <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #25 Dato: 02 April , 2008, 23:04 »
Det hjælper selfølgelig ikke hvis du evt. mangler en hane nu men der er kyllinger til salg her.
http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/kylling/annonce/2577126

Der har længe været nogen haner til salg på Fyn men de er der vist ikke mere.

Det er sikkert den store variant du har men ellers er der nogen her:
http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/kylling/annonce/2577126

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #26 Dato: 02 April , 2008, 23:09 »
 <G Tak Danny
Du ER en ven af folket
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #27 Dato: 03 April , 2008, 09:04 »
Weeeeeee - vi har fået små kyller pyllere <L <L. Igår sent aften da jeg kom hjem fra en arbejdsdag i UK kunne gemalen meddele, at der var klækket nogle æg. Jeg skyndte mig ind til maskinen og kunne konstatere at der pippede 4 sølvrandede og 1 blå wyandot rundt. Gemalen havde sågar fjernet nogle af mellemrummene i maskinen og de fleste af de tomme skaller  <M. Til mogen blev de installeret i deres kyllingekasse, som faktisk står i vores havestue så det er nemt at tilse og passe dem de første uger ::). Det var svært at løsrive sig fra dem for hvor er de dog bare totalt overnuttede og kære når de kravler op i den hånd man stikker ned til dem ;D. Så håber jeg bare at de er OK og klare den. Hvor tidligt giver i andre forøvrigt de nyklækkede kyllere mad? I vejledeningen står at de skal være 48 timer gamle før de får mad og vand, men de synes man jo næsten lyder som dyrplageri  :-\...... Efter planen skulle de først klække idag, så det er godt nok spændende at komme hjem i eftermiddag og tjekke om der er kommet flere  <+.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #28 Dato: 03 April , 2008, 09:12 »
Tillykke Mette
Dejligt at det går som det skal, der skal nok komme flere i dag.
Mad og vand  <A det giver jeg mine små med det samme, så har de jo valget selv, det kan jeg bedst lide
Go dag til dig <L <L <L <L <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #29 Dato: 03 April , 2008, 09:53 »
@Mette
Jeg giver også mad og vand med det samme, tillykke med dem
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk