Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)  (Læst 904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Dato: 21 Marts , 2008, 08:48 »
Fredag for en uge siden kom min dejlige hankat ind efter en nats kamp i haven - han plejer ellers at sove inde om natten, men det er jo forår. Han ville ikke spise, hvilket er første gang i 7 år!!

Vi kørte ham til dyrlæge, som kunne konstatere adskillige bid helt ned i muskelerne. Han blev sat på pennicilin og smertestillende.

Onsdag holdt de smertestillende op med at virke og han var vildt utilpas, hvæsede og skreg, hvis vi rørte ved ham. Efter en kamp med kradsemærker langt op af mine arme og dybe bid i fingrene, kunne jeg konstatere det forudsigelige - en stor byld ved haleroden!
Jeg ringede til dyrlægen, der ikke havde tid, men som forlængede pennicilinkuren.

Skærtorsdag - bylden var endnu større, nu på størrelse med en tomat og med hævelser ned af benet - dyrlægekontakt igen, for det var for meget!!

Oliver blev indlagt og dyrlægen kunne konstatere den største byld hun længe havde set. Han havde høj feber og blev opereret med det samme!
Kl 20 kunne vi hente en fortumlet og fuld kat, som siden har været overvåget hvert minut. Skaldet på det meste af bagenden - hvilket er ydmygende for så stor en herre ;) - og med to gule plasticdræn ind i såret.

3 slags medicin - 3 gange dagligt...

Vi har været vågne på skift i nat for at forhindre pølsedyret i at hive dræn ud, hoppe op på ting og falde ned igen, så nu er vi godt trætte!!

Dejligt han er på den anden side <. - tænk hvis han ikke var blevet opereret i tide og betændelsen var nået til hans vitale blodbaner :'(

Ps - vores tegnebog er lige så træt...samlet pris 5000 kr.
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2008, 08:51 Fra Hanne Lottrup »

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2008, 09:04 »
PUU HAA Hanne
Sikken en omgang, det har været et par lange døgn for jer.
Træls det er så dyrt at hjælpe de dyr man holder så meget a`
Du må tage en blunder på sofaen og så bare være tilfreds med dig selv, du har jo gjort ALT hvad du kan for den skønne kat  <M <. <.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2008, 09:12 »
Arme lille mis da.. jeg håber han får ro nu og du kan få sovet :) træls med regningen og du er nok ikke sygeforsikret?

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2008, 09:21 »
Stakkels jer. Nu har i oven i alt det andet har i nu fornøjelsen af at skulle give det arme kræ piller! Hos os er det en kamp!

Har lige haft en kollega som havde en lignende omgang med sin kat. Den kom dog hjem med krave på. Det gør ikke hverken katten bedre stemt eller tingene nemmere for ejerne. Jeg har lånt hende de mest fantastiske hjælpetabletter som fungerer som en slags tyggegummi som man putter medicinpillen ind i og selve "tyggegummiet" dufter og smager for en kat meget lækker, med det resultat at de selv spiser det hele. Når og hvis de opdager medicinen i midten klistrer "tyggegummiet" så meget at katten ikke kan spytte det ud igen  :) Jeg har oplevet en kat som kunne spytte ormepillen ud, selv om der var tygget på den. Katte HADER medicin. Har andre kollegaer med katte som har haft glæde af at bruge en pilletang, en slags pincet som gør at det er nemmere at ramme rigtig langt ned i halsen med pillen. Den er desværre også udlånt.

Godt at han trods alt kom hjem, og at han fik den behandling som var nødvendig. Om en måned når underskudet på kontoen er ved at rette sig, - vil i sikker tænke på hvor heldige i har været  ;)

Vi håber at du trods alt har mod på at vi kommer efter æggene i dag, - eller kan vi godt vente til i morgen?

Hej fra Helle
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2008, 09:29 »
Kom endelig efter æg Helle i er så velkomne!!

Et fast greb i kattens hoved og åbne mund, pillen så langt ned i halsen den kan komme, et kærligt greb om begge kæber indtil den slikker sig på næsen, er tricket her - og så ved han at der er kattemalt bagefter ;)

@Helen. Nej ingen sygeforsikring her andet end på hesten. Med tre katte, en hest, to kaniner, akvariefisk og høns har vi ikke penge til det  :D

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2008, 09:32 »
Åh nej stakkels mis og stakkels Hanne, sikke en omgang  :-[

De få gange, vi har haft brug for besøg hos dyrelægen med vores kat udover de årlige vaccinationer, har - skal jeg skrive "sjovt nok" - også altid været i weekends, på helligdage eller i hvert fald efter lukketid  <A Selvom katten er kastreret, rager han jo alligevel uklar med kvarterets andre katte og det har ofte resulteret i de der elendig bylder. Og ja, det koster ofte spidsen af en jetjager at besøge dyrelægen, men hvad gør man dog ikke for de kræ  :D

Godt misser er i bedring, det er det vigtigste. Få du dig en hviler i løbet af dagen - det er velfortjent  <M
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2008, 09:37 »
Godt i kom til dyrlægen i tide Hanne. Stakkels pølse  <.

Vores dyr har altid holdt meget af dyrlægen på helligdage og i weekenden. Og det er jo ikke det billigste sted at besøge en vagtdyrlæge  :-[

 :-* til den store fighter.
Hilsen Susanne

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2008, 10:18 »
Et tip til at give en kat piller: sæt dig på den!
Jeg tager et par kraftige gamle cowboybikser på, sætter mig på knæ og anbringer katten mellem benene, med hovedet fremad ved knæene. Den skal ikke kunne røre eller vride sig. Så fat i hovedet med den ene hånd, med den anden hånd pillen så langt ned i halsen som muligt og hold derefter munden lukket og stryg katten blidt på struben. Det plejer at fungere, både på inde- og udekattene hos mig, og der er ellers også et rivejern af værste slags i blandt!
@Hanne: Knus til Oliver  :-*
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2008, 10:27 »
Stakkels kat, stakkels jer, stakkels tegnebog! Og godt at I fik det ordnet, så jeres lille kræ kom ovenpå igen.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2008, 11:10 »
Det er en naturlov at dyr bliver akut syge i weekenden og især på helleigdage, og gerne om natten.

Det der tyggegummi, vil jeg da gerne høre mere om, ikke fordi jeg synes det er et problem at give kattene piller, men det er der så mange der synes at det er fint med et godt råd i ærmet.

Katte er nu ikke så slemme som hunde til at pille i sår og syninger, så det er sjællent der er behov for skærm til en kat, men man skal naturligvis holde øje.....

Hanne, når nu katten sover, så tager du også lige en lur, og så får i det begge meget bedre, godt det går fremad med det stakkels lille kattedyr.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2008, 13:31 »
Ja, det er en træls ting når man skal ofre penge på ens kæledyr. Man vil gerne spare de penge men man føler ofte at der ikke er noget valg.
Vi havde en kat (den er død nu) som simpelthen, i vores øjne, var verdens mest godmodige kat. Måske også lidt dum. Vores søn lå nogen gange ovenpå den med sin fulde vægt, da han var mindre. Katten lå bare og trykkede sig lidt og kunne ikke finde på at gøre ham noget. Det skal lige siges at vi selfølgelig stoppede ham når vi så det. Ligeledes havde katten aldrig nogensinde revet os ved ormekur og andet medicin.
MEN da den også havde været oppe at slås og havde fået en byld ved haleroden blev den skingrende sindssyg og jeg skulle ikke nyde noget af at røre ved den. Den blev skubbet ind i transport kassen med en pind "værsgo dyrlæge, et stk. psykopat kat". Så det må virkelig gøre ondt på dem at have en byld som den du beskriver.



Det er vores kære Ibbermand (alias: ibsen) der er på billedet. Han lå ALTID og sov på den måde.

Sådan en pilletang/pincet kan iøvrigt varmt anbefales. Den ville jeg nødigt undvære.
Himlen bør altid være blå!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2008, 17:11 »
Stakkels dyr. Jeg tror altså ikke nogensinde penicillin kan tage en byld. Jeg har  (hviske, hviske) haft en byld lige i rumpe-elastikken og der var ingen vej uden om. I narkose og hul på svinet. Men det var da heldigvis gratis. Kr. 5000 er meget, synes jeg, men man er jo ikke i tvivl, når det kommer til ens dyr. For en måned fik vi kørt vores dansk-svenske gårdhund ned og den døde så 5 minutter efter på fortorvet. Der havde jeg gladeligt givet kr. 5000,- for at den levede. Heldigvis har vi fået fingre i den døde hunds barnebarn, en sød tævehvalp på 7 mdr. som Ina har opdrættet, så det var trods alt held i uheld.

God bedring med den flotte kat. Burde den ikke have heddet Garfield`?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2008, 17:56 »
Lille pølse-Oliver har fået sin smertestillende medicin nu og sover endelig! Har bare gået hvileløst rundt hele dagen og haft det rigtig træls!

Han skal nu belave sig på en nat med en gevaldig lampeskærm på hovedet :'(

Tak for de trøstende ord alle - de er givet videre til ham <.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2008, 22:02 »
Min kat er lidt atypisk, kan jeg læse ud af jeres indlæg, for hun skar sin pote for 14 dage siden,Selvfølgelig også om aftenen, kl. 20.00 afsted til dyrlægen der syede hende. (Kr. 3123) Men jeg skulle bare vise hende penicilinpillen så æd hun den med velbehag. Det var ellers kun et forsøg for jeg plejer bare at stoppe den ned i halsen på både hende og hunden, men det var slet ikke nødvendigt...Godt at han har det bedre, det er utroligt så hurtigt de kan få bylder..
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Dum og dyr skærtorsdag (ikke fjerkræ)
« Svar #14 Dato: 22 Marts , 2008, 18:33 »
Hej


For at slippe for sådanne regninger kan man tegne en syge forsikring på sine dyr, jeg har ikke selv hund og kat men har et par kollegaer som har tegnet for sikringer sammen med deres øvrig forsikringer og så bliver de ikke så dýre at tegne.

En af vores lærer tegnede en forsikring på sin hund og da den var 1 år spiste den en strømpe en fredag aften og måtte opereres lørdag, regneign var på 15,oookr og den betalte forsikringen.

Tommy