Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg - igen igen...  (Læst 4249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #30 Dato: 17 Juli , 2010, 19:08 »
Ja, det regner jeg da også med- Kan vi konkludere at erhvervet er bange for konkurrence fra mine 12 høner??? *g *g *g
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #31 Dato: 17 Juli , 2010, 19:20 »
Jeg har lige skrevet en mail direkte til den person fra Fødevarer & Landbrug, der er opgivet som kontaktperson for den side GKV henviste til (http://www.dansklandbrug.dk/Organisationen/Erhvervsfjerkraesek/Hobbyfjerkrae/Hobbyhold_af_fjerkrae.htm) , der skriver de nemlig selv direkte at man kan få lov at sælge æg fra hobbyhønsehold, selvom de i blanketten skriver at man ikke under nogen omstændigheder må sælge æg fra hobbyhønsehold...   ;D

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #32 Dato: 17 Juli , 2010, 22:05 »
Jeg er super spændt på resultatet!!! Fedt at du bliver ved, Morten! /o

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #33 Dato: 17 Juli , 2010, 22:07 »
Jeg er super spændt på resultatet!!! Fedt at du bliver ved, Morten! /o

Ja altså - når jeg opdager at de modsiger sig selv - så bliver jeg sg* ved...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #34 Dato: 18 Juli , 2010, 09:52 »
Jeg har lige skrevet en mail direkte til den person fra Fødevarer & Landbrug, der er opgivet som kontaktperson for den side GKV henviste til (http://www.dansklandbrug.dk/Organisationen/Erhvervsfjerkraesek/Hobbyfjerkrae/Hobbyhold_af_fjerkrae.htm) , der skriver de nemlig selv direkte at man kan få lov at sælge æg fra hobbyhønsehold, selvom de i blanketten skriver at man ikke under nogen omstændigheder må sælge æg fra hobbyhønsehold...   ;D



Lynhurtigt svar fra den rare mand i Fødevarer & Landbrug:
@Admin: slet lige hans adresse og tlf. hvis det strider mod forumreglerne - det ved jeg ikke om det gør, når det er "arbejdsadresse/numre"...


Hej Morten
 
 
Det er min ganske klare opfattelse, at man gerne må sælge æg fra hobbyhøns ved stalddøren, når man er godkendt til det.
 
Hvorfor blanketten tilsyneladende kan misforstår, kan jeg ikke svare på, men hende, der er ekspert på dette område, er tilbage fra ferie i løbet af de næste 14 dage, og så beder jeg hende kontakte dig.
 
 
Fortsat god weekend
 
Venlig hilsen
Jørgen
 
 
Jørgen Nyberg Larsen
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3, 4. sal,
1609 København V
Tlf.: +45 3339 4635, mobil: +45 2724 5691
www.lf.dk
 
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #35 Dato: 18 Juli , 2010, 10:08 »
Det er nu egentlig noget pjat at dyrene skal komme fra salmonella kontrolledere hønserier - for der er salmonella overalt og de nok så kontrollerede dyr kan få salmonella hvis det findes i det miljø de kommer hen til.

En "sjov" lile historie fra det virkelige liv :
Nogle hønseejere havde fået konstateret salmonella og fik aflivet alle hønsene, de købte så nye kontrollerede og garanteret salmonella frie hønniker fra et hønseri.
De satte dem ind i det ikke rengjorte hønsehus................ gæt selv resten ??


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #36 Dato: 18 Juli , 2010, 10:42 »
Det er nu egentlig noget pjat at dyrene skal komme fra salmonella kontrolledere hønserier - for der er salmonella overalt og de nok så kontrollerede dyr kan få salmonella hvis det findes i det miljø de kommer hen til.

En "sjov" lile historie fra det virkelige liv :
Nogle hønseejere havde fået konstateret salmonella og fik aflivet alle hønsene, de købte så nye kontrollerede og garanteret salmonella frie hønniker fra et hønseri.
De satte dem ind i det ikke rengjorte hønsehus................ gæt selv resten ??

Lestat, det er jo netop det der var min pointe tidligere i denne tråd! Det er virkelig utroligt latterligt, hvis det er tilfældet >:( Det eneste den regel gør godt for, det er at fremme det "sorte" salg af æg. Hvis man faktisk gav alle mulighed for at blive godkendt, så fik man jo også langt større mængder af æg ind til kontrol og det må da være noget der batter i salmonellabekæmpelse (men det er man måske slet ikke interesseret i ???).
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #37 Dato: 19 Juli , 2010, 10:13 »
Så er der svar fra "eksperten":



Kære Morten
Man er enten registreret som hobbyhønseholder eller som stalddørssælger.
Som Hobby er det kun produktion til eget forbrug. Som stalddørssælger må du sælge af dine æg og for hvert år tilsendt et stalddørsskilt hvor der står at man er registreret som stalddørssælger. Ved at være registreret som stalddørssælger får man desuden også 75 % rabat på analyseomkostningerne af æggene. Du siger bare til så registrerer vi dig som ønsket.
mvh Mie Blom
Landbrug & Fødevarer


Jeg har svaret med en forklaring af at det ikke er registreringen, men tilmeldingen til salmonellakontrollen, der er problemet pga. hønsenes oprindelse. Derudover har jeg spurgt direkte om jeg blot skal tilmelde mig kontrollen som stalddørssælger og undlade at udfylde rubrikken om hønsenes oprindelse.

Spændende! Jeg synes det er yderst interessant at to ansatte i Landbrug & Fødevarer skriver til mig at jeg godt kan få lov til at sælge mine æg, når de godt ved at mine høns ikke kommer fra godkendt opdræt - spørgsmålet er vel så nu kun hvad jeg helt formelt skal gøre, men jeg holder fast i mit succeskriterie - jeg vil ikke snyde, og Landbrug & Fødevarer skal godkende mig velvidende at min besætning ikke er fra godkendt rugeri...  *k
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #38 Dato: 19 Juli , 2010, 10:54 »
...og så døde den lige:


Nej det er på ingen måde det jeg siger.
Desværre er det sådanne at når det drejer sig om stalddørssalg så skal dyrene stamme fra en godkendt opdrætter fordi de skal være løbende salmonellatestet gennem opdrættet og have fået en række vaccinationer.
Der kommer du i problemer når du har racefjerkræ for disse regler kan i ikke overholde og kan derfor kun blive godkendt som hobbyhønseholder.
Jeg vil på vegne af din forespørgsel rette henvendelse til Fødevarestyrelsen for at gøre opmærksom på jeres situation igen. Men jeg kan desværre ikke love noget.
mvh Mie Blom


Jeg kører den lidt længere ud og fodrer hende med lidt skyts til hendes henvendelse til Fødevarestyrelsen...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #39 Dato: 19 Juli , 2010, 11:00 »
Hvad skal de så være vaccineret imod ??

Hvis det er new castle er dette jo ikke noget problem..


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #40 Dato: 19 Juli , 2010, 12:20 »
Hvad skal de så være vaccineret imod ??

Hvis det er new castle er dette jo ikke noget problem..




Ja det er jo lige det...   ;)

Nu har jeg givet hende svar tilbage om at jeg ikke køber forklaringen med fødevaresikkerheden. Jeg har "krævet" en forklaring på komplekset baseret i gældende lovgivning - som jeg også har skrevet til hende er alt andet jo "bare" arbejdsprocedurer der kan laves om (inden for lovgivningens rammer) hvis man vil...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #41 Dato: 19 Juli , 2010, 13:20 »
OJJ det er altså en gyser  8) håber den flytter grænser.... <I *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #42 Dato: 19 Juli , 2010, 14:31 »
Gyser - nææ jeg synes nu mere det er en komedie elle farce.
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2010, 17:04 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #43 Dato: 19 Juli , 2010, 16:48 »
Man taenker naesten paa "Film noir"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #44 Dato: 04 August , 2010, 15:41 »
Heh - sagen "ruller" endnu...

Jeg har lige talt med en tilsynsførende akademiingeniør i Fødevarestyrelsen. Han ringede til mig for at fortælle at han da ikke kunne finde lovhjemmel til at forbyde salg af æg fra hobbyhøns. Han kunne lige som jeg ikke finde nogen som helst lovhjemmel for at Landbrug & Fødevarer skulle kunne afgøre at det er ulovligt at sælge æg fra hobbyhønsehold - han bad mig tage kontakt til Landbrug & Fødevarer og gerne henvise til ham.

Så nu har jeg skrevet endnu en mail til Landbrug & Fødevarer og har lovet den rare mand i Fødevarestyrelsen at vende tilbage til ham, da han nu har en åben sag liggende med mit navn på.

Så spændingen/farcen fortsætter...   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.