Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange haner ?  (Læst 1167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Hvor mange haner ?
« Dato: 03 Marts , 2008, 08:23 »
Jeg har været inde på galleriet, og på nogle billeder ser jeg flere haner på samme sted, jeg har altid troet at der ikke kunne være flere haner i samme hønsegård, jeg må sige at det er min uvidenhed der får mig til at stille dette spørgsmål :-\
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2008, 08:32 »
Jo, hvis hanerne er vokset op sammen.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2008, 22:05 »
De fysiske rammer har også meget at sige. Mine to resterende haner er ikke vokset op sammen, og de er bestemt ikke særlig gode venner, men der er stor enighed imellem dem om hvem, der bestemmer (det gør dværghanen, den store er bange for ham!). Men fordi de har masser af plads, består deres "kampe" primært i at dværghanen løber nogle skridt efter den store, som så spæner væk, og så er der fred og ro igen... Af og til er der ret lange løbeture, især når den store har listet sig til et "snig-put" hos en af hønerne, og så har dværghanen ekstra behov for at markere sit herredømme.

Om natten sover de sammen, ofte endda på samme pind.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2008, 22:17 »
Jeg havde 4 haner gående sammen med knap 20 høns. Den lavest rangerende fik nogen prygl engang imellem. Men han var sgu også så vild med damer at det halve kunne være nok. Det var primært i forbindelse med parring at der var problemer.
Ud over disse havde jeg 6 store hanekyllinger. Da de blev kønsmodne (de er slagtet nu) var det lige som om at de dominerende haner opgav da de ellers ikke kunne bestille andet end at sætte andre haner "på plads".
Så i den sidste tid var der ikke de store problemer men hønerne blev konstant jagtet rundt af en "brunstig" unghane og det var selfølgelig synd.

Danny
Himlen bør altid være blå!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2008, 03:08 »
Ja - jeg havde jo tre haner, end til forleden dag, hvor bandit måtte slippe med hovedet ;)
Det var far og to sønner. Det var ellers gået fint i to år. Farmand bestemte det hele, og sønnerne kunne toppes med hinanden, og hoppe på hønsene, når far vendte rygge til. Desværre blev deres slåskampe her på det sidste så voldsomme, og det var det der udløste, at Bandit blev et hoved kortere. Des uden syntes jeg måske også at tre så brunstige herre som mine er, er lidt voldsomt for hønsene.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2008, 11:31 »
Jeg synes, I er heldige. Jeg roser tit mine høns for at være rolige - det gælder bare ikke, når to haner ser hinanden. Gab.
Så sent som i går! Ved morgenbordet kvækkede jeg op om, hvor dejligt det var, at alle høns og haner nu igen kunne bevæge sig frit over hele grunden (Midlertidig indespærring efter endnu et hundeangreb, der kostede to høns livet...) og at de to haner respekterede hinanden fuldt ud og aldrig sloges...
Så skulle jeg lige et ærinde, og da jeg kom hjem en time senere, stod to haner og hoppede op og ned og var smurt ind i blod...  :(
Og sådan har det været, siden vi fik høns. Kochinhanerne har altid været oppe at toppes, så med mindre grunden er delt, som den er igen  >:( slås de. Og det er rumpeirriterende, for jeg ku godt tænke mig en glad stor flok, der kan gå sammen. (Tidl. havde jeg en barnevelderhane som den ene af to haner - og de sloges ikke indbyrdes...)
Men vil lige sige, at hanerne til gengæld er superfædre. De kikker lige så blidt på deres børn, som menneskefædre gør på deres afkom - og de lægger små stykker mad til de små og siger hyggelige lyde. ... Problemet opstår først, når ungerne bliver fem mdr.

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2008, 12:02 »
Der er helt klart arvelige faktorer. I naturen skal hanefar jo helst en dag afløses af en af sønnerne, eller til nød en bror.

Desværre er der så nogle der har avlet efter kamphaner, hvorlænge ved jeg ikke, men det er mere end 2000 år! Det er vel ikke så mærkeligt hvis der også er krydset lidt af det ind i vores høns, selv når de egentlig ikke er kamphøns.

Jeg har forøvrigt lagt nogle billeder i mit galleri, hvor man kan se hvad det vil sige at hanen er god ved kyllingerne  ;D


helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2008, 12:09 »
Jeg har forøvrigt lagt nogle billeder i mit galleri, hvor man kan se hvad det vil sige at hanen er god ved kyllingerne  ;D

øh, hvor, om man tør spørge?

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2008, 12:16 »
Jeg var også en tur rundt i galleriet for at se Jens ""gode" hane og fandt også "kun" en gif. hane ??? ???
En hel anden ting- og det er vel til administratorerne. I det gamle forum havde vi et link til de personlige gallerier. Kommer det igen ?

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2008, 12:37 »

øh, hvor, om man tør spørge?


Gå til galleriet. Øverst i feltet "Kategori" er der et link til "Medlemmernes egne albums". Derinde er jeg på (min maskine på  ;)) side 2.

Det virker her, men jeg garanterer ikke at jeg ikke har kvajet mig alligevel  ;D

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2008, 12:43 »
Det virker også her Jens  ;)
Hilsen Susanne

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2008, 12:47 »
Ja-Ja, man kan jo også bare se ordentligt efter. Jeg kikkede i Jens Jensen´s album ;)
Dejlige billeder iøvrigt :)

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2008, 14:35 »
Hej Jens.
Nu fandt jeg dit album - altså, dén opvisning kan min højt værdsatte Lilledun ikke slå. Hvor er din hane dog skøn. Hvad er han for en?

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2008, 15:10 »

Hvad er han for en?


Han var en Fønix. De var dejlige haner i den stamme. Hønerne? Tjah, ... 30 æg om året er vel godt nok til et avlsprojekt, men et om ugen? Nej  >:(

Jeg fik fat i nogle andre Fønix, men det var ikke dejlige haner  :( Sidste efterår 'befriede' Mikkel mig så for dem  :-\
(Mikkel eller et par hunde - jeg har mine mistanker)

Kender i andre haner der gør ligesådan? Det er nemlig kun mine døtre der har racehøns lige nu.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2008, 16:46 »
Jeg har også 2 rigtig rare Dværg Orpington haner i min hønsegård og det går skam også rigtig fint med at enes. De er vokset op sammen og er vel omkring 1 år gamle nu. Den ene (super flot sort hane) er "bossen" i hønsegården, men hopper aldrig (hvad vi har set) på hønsene! Den anden derimod (en flot blå hane) - han giver lige samtlige høns en ordentlig tur på næsten dagligt basis  :o
Lidt ærgeligt, da vi egentlig gerne vil have nogle sorte kyllinger!
Men det kommer vel, når vi her til foråret kommer af med den blå hane  ???

Venlig hilsen Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte