Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sommerferie...?  (Læst 774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helle skøtt

  • Gæst
sommerferie...?
« Dato: 26 Februar , 2008, 13:34 »
Hej alle.
Her på matriklen har vi et stedse mere påtrængende problem: Hvem passer høns, når vi vil på ferie?
Indtil nu har vi været så heldige, at en svoger og svigerinde har brugt vores hus som 'sommerhus', når vi drog afsted på sommerferie. Nu har de så brugt de seneste tre fire års sommerferie her, og nu vil de hellere med børn og børnebørn sydpå. Hvilket jeg sagtens kan forstå.
Men det giver mig et problem, som jeg aldrig tidligere har haft.
Hvordan får jeg mine kære dyr passet?
Jeg har en sød nabo, der gerne tager de enkeltuger, der er i årets løb (vinterferie - pinseferie ol.)
Men jeg er egentlig ikke sikker på, at de dybest set synes, at høns er spændende - de gør det, fordi de er søde naboer, og jeg kan derfor ikke forestille mig at belemre dem med tre ugers hønsepasning.
Hvad gør alle I andre?
Man kunne vel ikke forstille sig et 'bytte hønsepasning's-tilbud her i forum? Jeg mener, tænk, hvis der er en-to-tre hønseholdere her i nærheden af mig, som jeg bare ikke véd bor her, men som kikker her i forum, så kunne de måske give sig til kende og så kunne man bytte hønsepasning?
Selvfølgelig skal man bo nogenlunde i nærheden, der er jo ingen, der kører 25 km morgen og aften for at lukke høns ind og ud...
Men! Hvad stiller alle I andre op? For I holder vel sommerferie?  :D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: sommerferie...?
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2008, 13:55 »
Hej Helle

Jeg kunne forestille mig, at det er her automatikker kan gøre gavn, automatisk hønselemsåbner, automatisk vanding, osv...
Det vil kunne minimere pasning til måske en gang hveranden dag (Skal lige sige, jeg har ikke nogen erfaring på dette område).
Vi selv, tjaaa, vi har killinger i løbet af sommeren, så det giver sig selv, om der er killinger, eller der er killinger og høns, *ggg
Men det hygger vi os med, og nøjes så med dagture istedet, en enkelt todages kan det også godt strække sig til, uden man skal ud i det helt store.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: sommerferie...?
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2008, 14:01 »
Børge - det er så her automatikken er farlig!

Du ser ikke syge høns, skadede høns, automatikken der er gået i stykker m.m.

Helle - Dit problem er velkendt og jeg har også haft mange venner og naboer ind over.

Det er en rigtig god idé at lave aftaler med andre fjerkræholdere, for man er altid i stort underskud rent vennetjenestemæssigt, når man bare passer de andres blomster til gengæld!

Måske vi skulle lave en sommerferiepasser formidlingscentral her på forum? ;)


Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: sommerferie...?
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2008, 15:59 »
HEj


Jeg har selv været ude for det problem, en hel uges vinter ferie med børn som eller plejer at passe dyrene, så har jeg fået en god nabo som godt ville se efter dyrene og de boede næsten i hønsehust for der skulle nødigt ske hønsene noget.

Så jeg havde over vejet at spørge her på forum om der ikke en som kunne køre forbi et par gange, men det blev så ikke til noget, men kunne man ikke bare spørge om der var nogle i områd af hvor man bor som kunne kikke forbi og holde lidt øje med bedriften. Det kunne jo være en selv som fik brug for det på et tidspunkt.

Tommy

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: sommerferie...?
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2008, 20:02 »
Tommy du kan da altid spørge her, jeg bor da ikke længere væk end jeg kan køre over og se til dyrerne hos dig, hvis jeg er ikke selv er på ferie.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: sommerferie...?
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2008, 20:04 »
Hej Ina
Du var også en af dem som jeg ville spørge, det kan være det blive aktuelt.

Tommy

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: sommerferie...?
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2008, 21:27 »
Der kan jeg godt se at jeg er lidt mere priviligeret. Vi har nogen rigtig gode naboer.
Når vi tager på ferie skal der både passes katte, heste og høns (hunden kommer på ferie ved familie på fyn).
Hvis vi spørger det ene nabo par så er det lige før at de andre bliver fornærmet over, ikke at blive spurgt. Så de plejer at finde ud af det lidt i fællesskab. Dejligt.
Men jeg kan godt se problemet for andre der ikke har samme type naboer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: sommerferie...?
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2008, 23:29 »
Vi har også været heldige med naboerne. Og jeg er enig med Hanne i at automatik er en god hjælper, men hvad gavner det, hvis hønsene beslutter sig for at sove udenfor? Og det har jeg som måske bekendt prøvet et par gange de sidste to somre, senest med det resultat at min flirt med Skånske blomsterhøns fik en ganske brat afslutning...

Så naboer eller huspassere er nok den sikreste løsning.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: sommerferie...?
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2008, 07:36 »
Det kunne godt lyde som om vi skal sætte en fast tråd op om hønsepasning i ferie, det kunne måske gøres med henvisning til kalenderen, den tager vi lige rundt om bordet :)

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: sommerferie...?
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2008, 07:44 »
Det er en rigtig god idé, jeg har 2 uger jeg skal have dækket ind i August.  ;)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: sommerferie...?
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2008, 08:36 »
Ov jeg er da vist også priviligeret hvad angår pasning! Der hvor vi boede før havde en genbo også høns, så vi 'byttede' hønsepasning.
Der hvor vi bor nu har vi fået nogle meget søde naboer, der passer vores høns til UG med kryds og slange når vi er på ferie. Vi har automatisk ud og indlukning, men de går alligevel over og ser om hønsene nu er kommet op på deres pind til aften :).
Hundene er altid med på ferie og nymfeparakitten passes hos min mor.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: sommerferie...?
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2008, 09:34 »
Vi har heldigvis nogle rigtig gode naboer og svigerforældrene tæt på, så for os er det ikke det store problem at få nogen til at kigge til hønsene - de fodrer jo katten alligevel  :) Men hundene må i pension, hvis de da ikke er med på ferie....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: sommerferie...?
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2008, 10:38 »
Jeg opretter en rubrik nu og håber på tilslutning.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: sommerferie...?
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2008, 11:46 »
Det er altid nemmere at bede om hjælp, hvis man selv først har hjulpet ;) Lige da vi flyttede her til Waldbillig og kun selv havde 1 hund og 1 kat, og ikke kendte et øje, lagde jeg mærke til, at en dame på ca min ejen alder lidt oppe af vores vej, havde en hulens masse katte rendende rundt. Katten blev samtale emne en dag jeg var ude at gå tur med hunden, og hun fortalt at havde 10 katte, som kunne komme og gå som de havde lyst. Vi kom til at snakke netop om hvad man gjorde, når man skulle på ferie, og det viste sig at hun kun havde sine forælder som kunne komme og fodre, hvilket de også gerne ville, på trods af 15 kilometers kørsel hver vej, morgen og aften. Hun havde ikke været på ferie de sidste tre år, fordi hun selv syntes det var for meget for forælderne, som ikke længere var helt unge. Jeg tilbød at tage mig af dem hvis det skulle blive aktuelet en dag. og det blev det selvfølgelig - og ret hurtigt efter jeg havde tilbudt det ;D  Jeg passede hendes katte flere gange i de efterfølgende år, og først da vi fik høns og fugle blev det aktuelt at spørge om en gentjenste, og det var da så selvfølgelig heller ikke et problem. At jeg så idag, nogen gange føler at jeg driver lidt rovdrift på hende, da vi rejser en del mere end hun gør, er så en anden historie,men et er sikkert, uden min kære dame oppe af vejen, ville jeg ikke få set meget mere end den luxembourgske himmel, da vi ikke umiddelbart har nogen der kan tage sig af alle vores bevingede venner. Så er jeg glad for, at jeg i tidernes morgen tilbød min hjælp ;)

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: sommerferie...?
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2008, 21:20 »
Det er altid nemmere at bede om hjælp, hvis man selv først har hjulpet ;)

Det er bare så rigtigt Kim!
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat