Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kan jeg ikke tie stille længere  (Læst 3152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #75 Dato: 27 Juli , 2009, 07:40 »
Jeg må - som Marianne - sige at jeg også fuldstændig har holdt mig ude af denne tråd pga tonen, selvom jeg jo har udruget de meget meget søde kyllinger, som gerne skulle blive til nogle rigtig flotte høns.

Jeg forstår ikke rigtig, hvad det er nogle bliver fornærmet over og håber tråden kan ændre sig til den normale hyggelige tone, som der plejer at være herinde.
 
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #76 Dato: 27 Juli , 2009, 08:29 »
@Marianne

Lavender, som du snakker om, er allerede godt igang, og kan være i omløb om et eller to år, kik engang på dette projekt i USA: ~Hink-jc Mountain Poultry~ ~LF Lavender Araucana~

Den største udfordring her vil være at få nogle stykker til DK.
Ellers skal man gå ind og bruge samme opskrift, og så selv frembringe dem, men det tager jo lige et par år eller tre, inden man kommer så langt.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 08:31 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #77 Dato: 27 Juli , 2009, 10:10 »
Jeg klapper lige hesten, indtil der er haleløse lavendel araucana, Børge; dem har jeg indtil videre ikke set  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #78 Dato: 27 Juli , 2009, 10:16 »
Børge har ret, de findes i USA, jeg så en anden web-site hvor de også var.Hvor mange af dem der vil lægge halede afkom er jo så spørgsmålet, der vil nok gå nogle generationer inden det er stabiliseret.

Jeg har da også indtil videre en haleløs ;D ;D præmieret og det hele af mig.



Gunni.


Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #79 Dato: 27 Juli , 2009, 10:51 »
Ja, det er rigtigt, at det ikke er stabiliseret endnu, det skriver de jo også selv på siden.
Men i de rette hænder, så kommer det inden for overskueligt tid.

Det var selvfølgelig nemmere her, hvis man bare kunne genmodificere og tilsætte farvegenet for lavendel, så slap man for at skulle avle uønskede ting væk igen, men hvor var vi så henne, for så ville der sikkert være mange der lige ville prøve enten det ene eller det andet.

@Marianne
Ville da også bare vise dig, at der er altså kræfter, der arbejder for at frembringe farven.

@Gunni
Det er da godt nok en rigtig sød lille kylling, og så med første pris og pokal allerede, den skal nok blive en vinder, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #80 Dato: 27 Juli , 2009, 11:30 »
Jeg synes de halede er helt fantastiske! Og jeg synes du er ude i et fantastisk pioner arbejde Gunni, du har bragt ikke bare en farve men en helt ny race til DK. Og jeg er overbevist om at du nok skal finde nogle nye måder at frembringe rigtigt gode dyr.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #81 Dato: 27 Juli , 2009, 11:44 »
De findes skam også i England og andre dele af Storbritanien; jeg ledte højt og lavt for næsten et år siden, så jeg har en god fornemmelse af, hvordan det står til med de forskellige variationer, lavendel har været på banen i hvert fald siden jeg søgte, men stadig med hale, og de har ingen interesse her. Andre kan jo gøre som de synes.
Men det sker vel på et tidspunkt, at de dukker op uden hale *k Der arbejdes i hvert fald ihærdigt på det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #82 Dato: 27 Juli , 2009, 11:53 »
@Marianne

Det var jo netop det de var på det link, jeg satte ind, Haleløse, men skulle dog renavles for haleløs genet.
Chancen for at få dem haleløse gennem England er vist minimal.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #83 Dato: 27 Juli , 2009, 13:21 »
Ja, den web-site jeg så fra USA var altså også med lavendel haleløse araucanere.Mener at kunne huske de var fra Florida.

Desværre kan jeg ikke finde den nu.

Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #84 Dato: 28 Juli , 2009, 11:20 »
Med hensyn til at krydse med hvid, synes jeg lige vi skal klappe hesten:

En hane med anlæg for sort fjerfarve + genet for hvid: en hvid hane.

En hane med anlæg for sort/hvidstribet fjerfarve + genet for hvid: en hvid hane.

En hane med anlæg for blå guldhalset + genet for hvid: en hvid hane.

En hane med anlæg for orange/sort båndet + genet for hvid: en hvid hane.

Sætter vi disse fire genetisk vidt forskellige dyr ved siden af hinanden, kan vi ikke se det mindste forskel: de er allesammen hvide.

Kan I se, hvor jeg vil hen med det?

PS: Der findes faktisk en race, som ikke hedder Araucana, ej heller ligner, men som lægger blå æg.
Den er en engelsk Legbar-variant ("Cream Legbar").
Danske kilder nævner den ikke med et ord, men jeg har alligevel både mødt den på internettet, i en engelsk fjerkræbog, og i et madlavningsprogram med Jamie Oliver.
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2009, 11:27 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #85 Dato: 28 Juli , 2009, 20:34 »
"PS: Der findes faktisk en race, som ikke hedder Araucana, ej heller ligner, men som lægger blå æg."

Magnus, ved du noget om Isbar? Eller er der andre, der ved noget?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #86 Dato: 28 Juli , 2009, 22:42 »
Jeg fandt denne beskrivelse af racen.

http://www.safari.til1000.net/honer/isbar.htm

Gunni.


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #87 Dato: 29 Juli , 2009, 10:47 »
De vedhæftede billeder viser " resultatet " af krydsningen imellem et rent " sort dyr samt et rent hvidt dyr " i F 1 og F 2 generation , med det formål at fremavle en " self made blue " eller på dansk kaldet en " Perlegrå " , som ret beset kun er en fortynding af den  sorte farve.
Kære Lugovets, jeg er ikke sikker på vi helt forstår hinanden her:
1) Alle former for blå er en fortynding af den sorte farve.
2) Er "perlegrå" det samme som lavendelblå?
3) Hvis ikke, hvad hedder så genet for "perlegrå"?
4) Hvad har "perlegrå" med hvid at gøre?
5) Jeg har ikke yderligere spørgsmål.

Jeg går ud fra, at du med "hvid" mener "recessiv hvid," som er den mest almindelige, i modsætning til "dominant hvid," som vi kender fra de hvide Italienere.
"Recessiv" vil i denne sammenhæng sige, at afkommet mellem en hvid og en ikke-hvid almindeligvis vil blive alt andet end hvid. Det modsatte gælder, hvis man krydser dominant hvid med en ikke-hvid.
Den recessive hvide forhindrer dannelsen af både sortbrunt og rødgult pigment, hvorimod dominant hvid kun blokererdet sortbrune. Sidstnævnte kan føre til nogle meget smukke farver, bl.a. "rødsadlet" (som burde hedde "hvid guldhalset," "guld hvidrandet" og "guld hvidspættet" (som hos Hamborgeren).
Med mindre denne type hvid, du snakker om, er en helt anden type hvid, kan jeg vanskeligt se, at afkommet fra en sort/hvid parring skulle blive andet end sorte (hvis det er recessiv hvid) eller hvide (hvis det er dominant hvid).

Venlige, omend måske lidt tvivlende hilsener
Magnus
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.