Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: God morgen!  (Læst 26607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: God morgen!
« Svar #30 Dato: 14 Juli , 2009, 09:19 »
Hr. Balle.

Du skriver ikke noget om, hvor langt ind til din nabo der er, men bor du i et villakvarter med 700kvm. grund kan jeg godt følge dig. Nogle haner er forfærdelige at høre på, alt efter race kan deres galen være meget skinger. Som de andre siger tal dog med naboen og forklar dig måske ønsker de slet ikke at have tre haner, men kan bare ikke lige få taget sig sammen til at slagte en eller to, hvad ved jeg?

At beklage dig over, at det også kan forstyrre dig ude på landet, det kan jeg til gengæld ikke acceptere.

Ude på landet bør der jo netop dyrelyde, modsat plæneklippere, hækkeklippere, nabomusik o.s.v. Desværre er det også herude afløst af menneskenes støj fra div. maskiner.

Jeg for mit vedkommende kan godt lide de "rigtige" lyde herude.Hanerne der galer, hundene der gør hen under aften, først den ene så den anden,somme tider kommunikeres der over lange afstande, jeg savner køernes brølen efter tyr, sådan en ko der står og hujer efter tyr, synes jeg er så livsbekræftende, men desværre igen en lyd der næsten er forsvundet.

Du siger at du er pensionist, ja, men så er du da også fra den tid, hvor folk bedre kunne forlige sig med, at der er andre mennesker og dyr end lige dem på ens egen matrikel.

Dengang var der jo masser af børn der ikke var anbragt uden for hjemmet hele dagen, som larmede og støjede, om sommeren til sent på aftenen. Dette er blevet afløst af døde villabyer der først vågner op sent på eftermiddagen, når de stressede udearbejdende voksne og anbragte børn igen kommer hjem, men det gør det jo ikke til et hjem kun for pensionister der ønsker fred. Er det virkelig så dejligt?

Der bliver altså flere og flere mennesker, byerne rykker ud på landet og skubber de folk væk der gerne vil bo der med lidt dyrehold, men pludselig opdager, at tilflytterne ikke kan lide det der hører landet til.



Netop det med havehøns er da så dejligt, de lægger æg fra høns, der har det godt, hanen galer ja, Tænk dog på alle de industridyr der lider stor nød. for at bl.a. du kan få mad på bordet.

Det omtalte indlæg peger jo blot på den urimelighed der er i at en bestemt gruppe dyr som folk gerne vil have, som ikke er til fare for nogen, skal holdes indespærret som var det farlige rovdyr til fare deres omgivelser, modsat andre kæledyr som godt må have deres frihed.

På den anden side er loven jo nok kommet, netop fordi nogle mennesker ikke har kunnet begrænse sig og har haft alt for mange dyr til, at det ikke generer naboerne, det giver så bagslag så selv det der er rimeligt, pludselig ikke længere er acceptabelt.

Hvis jeg boede så trangt havemæssigt vil jeg til enhver tid foretrække at naboen har høns + hane, frem for at de har fritgående katte, som aflægger besøg hos mig, eller en hund der står og japper dag efter dag.

Vore behov er forskellige, ikke alle kan blive opfyldt.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2009, 09:32 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: God morgen!
« Svar #31 Dato: 14 Juli , 2009, 09:35 »
Det er egentligt "skægt" at folk er så intolerente over for hanegal, når de kan acceptere alle andre lyde i en by.

Jeg har indtil flere haner og Svanegæs, som er mere højlydte end andre gåseracer og jeg sover ganske udemærket om natten. Og det er både på fridage og arbejdsdage.
Så godt at Hr. Balle ikke bor ved mig. Og godt jeg har et stykke til de naboer, jeg har og godt at mine naboer er/har været bønder, så de er vant til lyde på landet. Og ikke krakilske byboer.

Folk kan bo ved lufthavne, store veje osv. og blive vant til det.  Hvad med børn der råber og skriger eller voksne som skændes. Plæne- og hækklipning, udrykning, biler osv Larmer det ikke ????????????

Men uha haner det er frygteligt, selvom det egentlig er en meget naturlig lyd.

Hvad med de vilde fugle, de begynder også tidligt om morgen og det er bestemt ikke dem alle som har lige pæne stemmer. Men de er nok/måske skudt væk alle sammen i Hr. Balles nabolag.

Desuden er det imponerende med haner som kan gale 600 gange om dagen, helt fantastisk og garanteret lige til "Gunners Rekordbog "

Men hvis man vil se sig gal på det, tja så lykkedes det.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2009, 09:41 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: God morgen!
« Svar #32 Dato: 14 Juli , 2009, 09:55 »
Kære Finn Jensen.
Vi er enige om at holde en god tone her i mediet, men det faldt mig for brystet det der med hanegalende hønsegårde der skal være tilladt overalt(berlingske Tidende i dag) !
Hunde skal ikke holdes indelukket o.s.v., nej men det SKAL haner!
Jeg syntes der er helt fint med jeres "dyrevelfærd" men hvad med menneskevælfærd?
Høns i baghave er da ok, men galende idiotiske haner der galer fra kl 03:30 om morgenen og så hele dagen igennem--- hvert 6 sek, 600 gal i timen ????
Vi er pensionister og ville nyde vores have nu, mens de hanegalende ejere af de forbandede haner er arbejdstagere og er ikke hjemme om dagen- så bare lad hanerner gale( 3 stk. som gejler hinanden op)
Vi er ved at blive vanvittige, skal snart søge lægehjælp, da det galen og galen er et kæmpe vanvid.
Nej forbyd haner i samfundets tjeneste og køb så de kyllinger i stedet for og lad os andre få fred og ro i sindet!
Det er uanset om det er i landzone, nu hvor man fra byerne flytter ud til, eller det er i byzone- de forbandede haner galer lige meget og næste værre på landet da galende lyder over meget større områder over åbne marker.

Nu er det sådan at overdrivelse ikke fremmer forståelsen, så om den galer så meget ved jeg ikke men det kan jo føles sådan, på sammen måde som en dryppende vandhane. Lige så irreterende som når naboens elhegn går i fjernsynet og man selv af hensyn til naboerne slukke sit eget, at sidde en hel lørdag aften og se på to striber som blinker.
Nogle ting kan man bare ikke ændre på, f.eks at min nabo knuser beton 3 uger ad gangen 4 gange om året, det larmer med en desibel på 84,6, lige under grænsen og derfor må de godt, sidste gang de knuste beton var lige før pinsen og for det ikke skulle være nok, så ringede kirken på klokken hver dag i 1½ time også på den højt hellige pinsesøndag.
Eller for at nævne at min nabo har fået fyldt huller op, og at vognmanden , guldhammer, startede kl. l*rt om morgenen, for så de fandt ud af at det var det forkerte matriale som var anvendte og måtte starte forfra  >:(
Men kunne jeg bytte så ville jeg heller høre hanegal end maskinstøj.

Men kære hr. Balle eller jeg må nok heller kalde dig Søren, ellers kan du jo blive forvekslet med min boghandler og det tror jeg ikke han ønsker. Tal med din nabo det kan være at han er nemmer at snakke med end vores ;) og evt. forlange at han ikke lukker dem ud før efter kl. 7 på hverdage og efter kl 8 på Søn og Helligdage, selvom jeg syntes at det er tidligt *f

Mvh Viben med de støjende naboer

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: God morgen!
« Svar #33 Dato: 14 Juli , 2009, 10:16 »
Kære hr Balle..
Se lige dette indlæg med et åbent sind....

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=411151&r=9

Det er lige til at blive glad i låget af denne mands begejstring..

Susanne

  • Gæst
Sv: God morgen!
« Svar #34 Dato: 14 Juli , 2009, 11:11 »
Kære Hr Balle!

Jeg kan faktsik godt forstå, at det kan være uhyre generende med tre galende haner som nabo.

Jeg har selv på et tidspunkt haft en voksen hane samt et par unghaner, som øvede sig i galeriet. Selv jeg kunne ikke holde ud at høre på det og gjorde efter kort tid en ende på det.

Vi fik ingen naboklager, men er sikker på, at nogen har åndet lettet op. Der går jo et stykke tid fra man irriteres første gang og til at man reagerer. Og der skal her på egnen meget til før man henvender sig - det bli'r nemt noget med at snakke med nogen andre og blive bekræftet i, hvor træls det er. Desværre.

Jeg synes det er godt, at du henvender dig på dette forum - for det er da os, der skal lytte!

Vi skal passe på, at vi ikke bare "holder sammen mod idioten" og forskanser os bag forklaringer om at andre generer lissåmeget!

Man kan høre, at du er vred - sikkert fordi det har stået på rigtig længe og fordi du føler dig magtesløs.

Måske har du prøvet, men alligevel: Kan du evt. skrive et venligt brev til din nabo? Hvor du redegør for, hvor meget I er generet? Det der med "venligt" er nok det allervigtigste - for blir tonen først beskidt og bitter, er der ingen løsning at hente.

Og for at undgå evt. misforatåelser: Jeg går selvfølgelig ind for, at man som hobbyavler kan ha' fjerkræ gående frit på sin egen grund. Men jeg går absolut også ind for at man som fjerkræholder (og hundeholder, og havetraktorholder og motorsavsholder) ta'r de hensyn, som er nødvendige for at undgå at genere hinanden.

Jeg håber, I kan komme i dialog med jeres nabo og få løst jeres problem. Held og lykke med det!

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: God morgen!
« Svar #35 Dato: 14 Juli , 2009, 12:06 »
Der er noget jeg altså ikke kan forstå  ??? det kan jo godt være at haner galer(jeg har et par stykker af slagsen og mig genere det ikke) men de mennesker der ikke kan lide hanegal spiser som regel æggemadder med stor nydelse og hvis alle haner blev forbudt så var det altså kun et spørgelsmål om tid før æggemad kun var noget man kunne læse om i historiebøger. Det samme er de mennesker der flytter på landet og ikke kan holde ud af der en gang  imellem lugter af gylle, jeg syntes heller ikke at gylle er den dejligste duft men jeg vil gerne spise flæskesteg og så er der nogen der må holde grise med gylle som et biprudukt for at vi kan få flæskesteg, og hvad med de folk der griller en god bøf om sommeren men samler underskrifter ind om at der ikke må være mødding i nærheden af deres nybyggede villa kvatere på landet. vi vil ikke kunne høre, lugte og se dyrene, de genere os med deres affald, de samler fluer osv. men vi vil gerne spise dem ??? måske nogen kan forklare mig hvorfor motorstøj nu pludselig er blevet bedre at høre på. Og stadig jeg kan med lidt god vilje god se at 3 haner måske er for meget, men igen uden dyr ingen stege
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: God morgen!
« Svar #36 Dato: 15 Juli , 2009, 17:57 »
Jeg holder stadig ved min mening, og gider ikke kommentere yderligere.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: God morgen!
« Svar #37 Dato: 18 Juli , 2009, 08:49 »
Hvis folk ikke kan tolerere dyrelyde på LANDET så må de flytte hjem igen til storbyen, hvor der er stille og roligt og frit for dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: God morgen!
« Svar #38 Dato: 18 Juli , 2009, 10:37 »
Er der nogen der gider komme og lukke råge-flokken som bor i mit store træ ind om natten? De gider ikke når jeg siger de skal, og når jeg beder dem ti stille, råber de bare endnu mere.....

Og ved I hvad, min nabo er begyndt at høste....OM NATTEN, er I klar over hvor meget det larmer, for ikke at sige støver,.......suk

Og er der nogen der gider fortælle pensionisterne at de ikke bør være i butikkerne i myldretiden, de har jo da hele dagen til at handle, så der burde kun være tilladt for pensionister at være i butikker mellem kl 10 0g 13 i hverdage og slet ikke i weekenderne hvor alle vi fortravlede arbejdende skal handle. For pensionister er så langsomme og går altid i vejen med deres indkøbstaske på hjul, og så kan de næsten ikke se at finde deres 50-ører op ad pungen..... og så skal de jo lige brokke sig over et eller andet.

Og er der nogen der gider vække min døde nabo og sige at hans katte STADIG bor her hos mig?

HA ved I hvad, når jeg bliver pensionist, så vil jeg også have som hobby at brokke mig.... det er jo faktisk ret sjovt  *b

Hilsen Wanda som lige har fået de største grinere idag og syntes at alle forumfolk incl. Balleboy er vildt søde :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: God morgen!
« Svar #39 Dato: 18 Juli , 2009, 10:43 »
Er der nogen der gider komme og lukke råge-flokken som bor i mit store træ ind om natten? De gider ikke når jeg siger de skal, og når jeg beder dem ti stille, råber de bare endnu mere.....

Og ved I hvad, min nabo er begyndt at høste....OM NATTEN, er I klar over hvor meget det larmer, for ikke at sige støver,.......suk

Min nabo begyndte at høste i forgårs - lige da vi satte os til grillen ved havebordet på terrassen - SKØNT! (men jo egentlig også lidt hygeligt, trods larm og støv...)

Og er der nogen der gider fortælle pensionisterne at de ikke bør være i butikkerne i myldretiden, de har jo da hele dagen til at handle, så der burde kun være tilladt for pensionister at være i butikker mellem kl 10 0g 13 i hverdage og slet ikke i weekenderne hvor alle vi fortravlede arbejdende skal handle. For pensionister er så langsomme og går altid i vejen med deres indkøbstaske på hjul, og så kan de næsten ikke se at finde deres 50-ører op ad pungen..... og så skal de jo lige brokke sig over et eller andet.

Og er der nogen der gider vække min døde nabo og sige at hans katte STADIG bor her hos mig?

HA ved I hvad, når jeg bliver pensionist, så vil jeg også have som hobby at brokke mig.... det er jo faktisk ret sjovt  *b

Hilsen Wanda som lige har fået de største grinere idag og syntes at alle forumfolk incl. Balleboy er vildt søde :)
    *g  -  Hehe - den med pensionisterne er sg* fantastisk!!  *f

TAK for grineren Wanda!!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: God morgen!
« Svar #40 Dato: 18 Juli , 2009, 12:20 »
Det er jo alt sammen meget rigtigt - det der med at bo på landet og pensionisterne ud af butikkerne ;D

Men midt i al sarkasmen og satiren,(som jeg også fniser af), så skal vi altså ikke blive så selvfede, at vi glemmer, at der er folk, der som jeg, bor midt inde i en landsby (vi er 1200 indbyggere) og har høns.

Det er reelt et villakvarter, vi bor i.
Her bor helt sikkert mange folk, som ikke har spor imod høns, men som på den anden side set heller ikke har noget ønske om ikke at høre andet end hanegal.
 Jeg har en hane, og han galer rigeligt. Naboerne synes, han er okay. Han galer - deres sønner spiller af og til højt. Det går lige op.
Hvis deres søn spillede højt hver aften, så ville jeg kræve ham skudt!

Hvis jeg nu havde to haner - eller tre, som er det hr. Balle i sit indlæg klager over - så ville de gå og gejle hinanden op og lave en forbandet larm. Det ville jeg også synes. Jeg ville ikke være hjemme hele dagen, for da er jeg på arbejde, så summa summarum ville mine naboer være langt mere generede, end jeg er.

Det handler vel alt sammen om gensidig respekt og forståelse. Det er så lige den Wandas råger mangler ;D Skyd dem!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: God morgen!
« Svar #41 Dato: 18 Juli , 2009, 12:28 »
Jo og problemerne skal/kan løses med dialog naboer imellem og ikke igennem kommunen og helst inden det hele tager overhånd og folk begynder at chikanere hinanden og det hele ender i "krig".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: God morgen!
« Svar #42 Dato: 18 Juli , 2009, 12:40 »
Du har vist lige formuleret guldkornene, Lestat!   :)

Det er jo dybest set det eneste, der virker!

God week-end til alle - både byfolk og landfolk - pensionister og arbejdende - dyreelskere og dyrehaderere  :D