Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Naturlig udsugning af æg  (Læst 2778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Naturlig udsugning af æg
« Dato: 17 ſeptember , 2022, 16:07 »
Hej jeg har lige klækket 6 kyllinger  det går fint med dem ....men nu gider hønen ikke ruge mere ?? Hun lå på mindst 20 æg ....Jeg har kigget der er mange der er næsten færdig udruget men da jeg opdagede at hun var hoppet af ...var de andre æg iskolde ... er de så døde ??  Jeg fjernede ellers kyllingerne med det samme så hun kunne blive liggende og ruge men hun gider ikke mere..
Kan et næsten udruget æg tåle at blive koldt et par dage og så blive varme igen og så klækket normalt ???

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Naturlig udsugning af æg
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2022, 16:46 »
Jo længere henne fostret i ægget er i udviklingen, jo kortere tid tåler det at være uden varme.
Har æggene ligget i 2 døgn, er de næsten klækkeklare kyllinger døde, desværre.

Det lyder til, at din skruk har fået tilført nye æg at ruge på over en længere periode - det går ikke og vil i de fleste tilfælde ende ud i den situation, som du nu oplever.
En skruk vil gå af reden, når hendes først-klækkede kyllinger skal ud og have mad. Nogle få vil blive liggende, stressede og frustrerede over, at de fornemmer liv i de endnu ikke klækkede æg, mens de samtidig har kyllinger som skal ud og have føde.

Sørg derfor altid for at alle æg, som bliver lagt i skrukreden efter første rugedag, fjernes fra reden hver dag.

Jeg håber, din skruk stadig vil passe de 6 kyllinger, som du fjernede fra hende i håb om at få hende tilbage på reden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Naturlig udsugning af æg
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2022, 17:37 »
Tak for svaret ...
Jeg skulle have købt en rugemaskiner så kunne jeg have reddet dem ....Jeg købte alt det andet grej i stedet da jeg så at de (hvid italiener mm.) Var nemme at få skruk .der ligger en ny der vil ruge ...
Hvordan sorterer man de æg man vil ruge på ?? Nogle æg er kæmpe store ?? Er det så stærke kyllinger .? De mørkebrune er som regel de mindste  og de hvide og creme farvede de største  og de blå varierer i størrelsen  der kommer også forskelligtfarvede kyllinger..Jeg tænker at alle hønsene er blandede ??

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Naturlig udsugning af æg
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2022, 19:21 »
En rugemaskine er altid rar at have til nødløsninger som i dit tilfælde, hvor kyllingerne klækker over en længere periode og skrukken er gået af reden eller når der klækkes en svagelig kylling, som har brug for lidt ekstra tid i 'kuvøse'

Når man udvælger rugeæg fra racehøner, skal man gå efter standardvægten for æg af den pågældende race.
Når man udvælger æg fra blandingshøner og forhandler-købte hybrider, skal man gå efter de æg, som har gennemsnits-størrelsen for den ENKELTE høne. Nogle blandinger/hybrider lægger mindre æg end andre, men æg fra høner, som lægger små æg, kan give lige så sunde og stærke kyllinger, som æg fra høner, som lægger store æg.
De enkelte meget store og meget små æg, som i perioder bliver lagt, skal man ikke bruge som rugeæg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14