Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på græs.  (Læst 845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kim nielsen

  • Gæst
Høns på græs.
« Dato: 12 Februar , 2008, 16:37 »
På trods af at min hønsegård er rimelig stor, lykkes det alligevel hønsene at rydde hele området for alt grønt, særligt på denne årstid. I dag er vejret bare helt fantastisk, sol fra en skyfri himmel, og jeg tænkte at hønsene skulle have en ekstra belønning for de mange æg de har leveret  den sidste tid. Så jeg lavede en midlertidig indhegning på et stykke græsplane i haven, op af hønsegården, og slap dem løs. Hvilket eldorado. Der blev guffet og gravet på livet løs. Med den energi der blev lagt for dagen, er jeg sikker på at der bliver roligt i hønsehuset i nat.

Egentligt er det lidt trist, at jeg ikke kan lade dem løbe rundt i hele haven, men de er som en flok gravkøer. En enkelt dag på fri fod, i hele haven, og jeg er sikker på, at der ikke ville være et eneste blomsterløg som ikke var revet op.
Flere billeder her:
http://www.kim1010.dk/13711622



Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Høns på græs.
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2008, 17:22 »
Fedt ar se billederne af dine høns.
Jens

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Høns på græs.
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2008, 10:23 »
Det er sikkert dejligt for hønsene at kunne gå frit omkring, man ser de en del steder. Jeg vil nu nok være lidt betænkeligt ved at spise æg fra nogle fritgående høns i haver hvor der bruges både kunstgødning og pesticider. En forudsætning for at haven er fri for den slags er at man ved noget om hvordan man dyrker sin have uden brug af sprøjtegifte og kunstgødning. Vil man vide hvordan man gør det, kan man tilmelde sig et kursus om det på dette website: www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/kursus.html Det er gratis at deltage. Problemet er at det kun er folk indenfor en vis radius der kan deltage. Ikke fordi vi begrænser hvor man må bo, men af hensyn til transporten. Alle er velkomne.
Hilsen Jens

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Høns på græs.
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2008, 10:47 »
Jens jeg har da brugt kunstgødning i mine haver gennem livet, men har aldrig set en høne fare hen og pikke i gødningen. Jeg tror høns er ret selektive i deres fødevalg, og jeg ville til enhver tid vælge æg fra egne fritgående høns, trods brug af kunstgødning fremfor købeæg. Gift er en helt anden sag, men det bruger vi da ikke, os med dyr og små børn i haverne. Efterhånden er det meste vel også blevet forbudt...
I øvrigt til jer der ikke lige bor i nærhende af Jens, så findes der mange former for kurser i aftenskoleregi man kan tilmelde sig, her i Odder er vi så heldige at have den Økologiske Have, hvor man kan lære en masse. Den er altid et besøg værd, og der er også dyrehold at se på :)


poul andersen

  • Gæst
Sv: Høns på græs.
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2008, 15:30 »
jeg må godt tilstå nok tilstå at vi bruger gift på 150m2 grusareal
1-2 gange om året(zeppelin) men hvis hønsene ikke lige er der
den første uges tid efter spøjtningen er der vel heller ingen risiko
for dem, sprøjningen foregår i forbindelse med regnvejr så giften
forsvinder vel fra gruset rimelig hurtigt, og grusarealer er vel ikke
det der tiltrækker høns mest eller hvad?

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Høns på græs.
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2008, 22:17 »
Ja jeg holder også mine høns inde. Kun mine forvorit høns får lov til at gå rundt i haven igang imellem under opsyn.. Kunne ikke forestille de skulle gå frit rundt de ville ødelægge køkkenhaven på et øjeblik og rende over til naboerne.  :) ;)


Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Høns på græs.
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2008, 23:11 »
Det er sikkert dejligt for hønsene at kunne gå frit omkring, man ser de en del steder. Jeg vil nu nok være lidt betænkeligt ved at spise æg fra nogle fritgående høns i haver hvor der bruges både kunstgødning og pesticider. En forudsætning for at haven er fri for den slags er at man ved noget om hvordan man dyrker sin have uden brug af sprøjtegifte og kunstgødning.

Til dels enig. Enig i at pesticider ikke har noget at gøre i private haver. Kunstgødning har jeg ikke noget problem med, blot det bliver brugt fornuftigt, og helst som supplement til kompost og anden "naturlig" jordforbedring. Uenig i at der skulle være noget farligt i at spise æg fra høns, der har spist grønt, der har fået kunstgødning.

Vil man vide hvordan man gør det, kan man tilmelde sig et kursus om det på dette website: www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/kursus.html Det er gratis at deltage. Problemet er at det kun er folk indenfor en vis radius der kan deltage. Ikke fordi vi begrænser hvor man må bo, men af hensyn til transporten. Alle er velkomne.
Hilsen Jens

Nu er det ikke første (eller anden) gang du henviser til dit site, og jeg tænker at du måske kunne have lyst til at købe reklameplads på siden, så du slipper for at skulle skrive om det i dine indlæg? Jeg var i øvrigt inde på dit site (fandt det faktisk via Google) og læse lidt om hønsehus og jeres tanker om indretning, hvilket var meget oplysende.
Med sommerlige hilsner, Christian