Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom han - ulven!  (Læst 2707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #30 Dato: 09 Februar , 2015, 20:35 »
personligt tror jeg ikke ligefrem at ulve vil angribe, medmindre man får dem trængt op i en krog. med hensyn til husdyrs besætninger, så er min holdning lidt som med ræven. Pas på dyrene. Ræven snupper kun de høns og ænder den kan komme til. Det samme gør ulven. Selvfølgelig har det ikke før været et problem for landmænd at ulve kunne snuppe deres dyr, men det er det nu, og det må man tage sine forholds regler efter. 
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #31 Dato: 09 Februar , 2015, 21:20 »
personligt tror jeg ikke ligefrem at ulve vil angribe, medmindre man får dem trængt op i en krog. med hensyn til husdyrs besætninger, så er min holdning lidt som med ræven. Pas på dyrene. Ræven snupper kun de høns og ænder den kan komme til. Det samme gør ulven. Selvfølgelig har det ikke før været et problem for landmænd at ulve kunne snuppe deres dyr, men det er det nu, og det må man tage sine forholds regler efter.
Så fortrækker jeg at ulven forsvinder i stedet for, at landbruget skal til at spærre deres dyr inde, for de ikke skal blive spist, for så bliver det jo ligesom før i tiden at landmændene lade dem blive på stald, det samme gælder dem som har heste opdrætter, tror ikke de har lyst til at deres føl bliver spist. Alle dyrene skal jo være åh så flinke og rare i dag, så de har jo helt glemt at forsvare sig mod f.eks ulven.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #32 Dato: 10 Februar , 2015, 13:04 »
Jeg så for noget tid siden noget på tysk tv om hvad de gjorde ifh til ulve. Husker det som om et elhegn op i en vis højde var nok.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #33 Dato: 11 Februar , 2015, 21:09 »
Så fortrækker jeg at ulven forsvinder i stedet for, at landbruget skal til at spærre deres dyr inde, for de ikke skal blive spist, for så bliver det jo ligesom før i tiden at landmændene lade dem blive på stald, det samme gælder dem som har heste opdrætter, tror ikke de har lyst til at deres føl bliver spist. Alle dyrene skal jo være åh så flinke og rare i dag, så de har jo helt glemt at forsvare sig mod f.eks ulven.

Mvh Viben

Mange af dyrene har jo været på stald inden ulvene, og var nok ikke kommet på mark uanset. Det jeg mente var at man må tage nogen andre forholds regler, og hegne anderledes, holde hyrdehunde eller hvad det nu lige er der virker.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #34 Dato: 12 Februar , 2015, 16:18 »
Jeg har intet ønske om at højne biodiversiteten med ulve. Normalisering, ville nogen måske kalde det, men jeg synes det er rarere uden. Ligesom at have en sandstrand uden glasskår.

Skulle det vise sig at Danmark også har rummet klapperslanger, skorpioner og giftedderkopper, siger jeg også pænt nej tak til dem.

Det interessante bliver om ulven klarer sig så godt og viser sig så tilpasningsdygtig, at vi får masser af både land- og byulve. Hvad så? Tanken om at miste et par høns i baghaven i ny og næ til en af de lokale ulve, er lidt grænseoverskridende..
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #35 Dato: 12 Februar , 2015, 16:25 »
Der er dødsstraf for at æde mine høns. Det gælder både for ulve, mår, mink etc. 

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #36 Dato: 12 Februar , 2015, 17:36 »
Jeg regulerer også skade dyr  /o

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #37 Dato: 12 Februar , 2015, 18:17 »
Jeg gider egentlig ikke diskutere ulve, og jeg vil nok lyde lidt arrogant, det er jeg ked af.

1... Der er enormt mange myter om ulve, Rødhætte levede ikke forgæves, og hun kom ikke af ingenting, hun blev ædt. Det er en legende, af den slags som folkehistorien har inkorporeret. Folk blev ædt af ulve førhen.
2... Der har været meget få ulveangreb på mennesker i de sidste 3-400 år, fordi ulvene har været udryddede, og derfor ikke kunne angribe nogen.
3... I blandt ulves naturlige byttedyr, er får, kalve, føl, og kvinder og børn, men ikke mænd.
4... Ulve kan tilpasse sig at bo tæt ved mennesker, som i Danmark, HVIS de jages jævnligt, så de vedbliver at være sky, og især hvis deres fødegrundlag er stabilt.
5... Når en bestand af prædatorer erobrer et nyt område, som Danmark, kan bestanden vokse meget stærkt, indtil fødegrundlaget er opædt.
6.... En stor bestand af ulve, der er uden fødegrundlag, vil søge nye fødekilder. Det er set før, især i Rusland, i kolde vintre bliver ulvene meget nærgående og farlige.
7.... Ulve danner mega kobler ( mere end 50 ulve) hvis de er i hungersnød, så angriber de alt levende, også sig selv.
8... Hvis ulve får rabies, mister de skyhed og angriber alt omkring sig.
9... Ulven har været betragtet som et stort skadedyr, en ræv gange 100. Det lykkedes at få den udryddet for 300 år siden. Nu kommer de igen af to grunde: Menneskerne lever af pizza og bor i store byer, og har mest set ulve på Disney nature channel hvor de løber omkring med havfruer og andre eventyr væsner.

Ulve vil i den grad vende op og ned på dansk landliv på den dårlige måde, og når jeg skriver "vent og se" i mine tidligere indlæg er det fordi, at der her og nu i romantikkens hellige navn kører et meget tåbeligt eksperiment, hvor man vil se hvad der sker, når man slipper ulve løs i "naturen", og hvor man glemmer at "naturen" er det sted vi bor, og dyrker vores mad og opfostrer vores dyr. Fordi vi mennesker også gerne vil have en plads på jorden, og det er naturligt at kæmpe for en plads.
Jeg synes så ikke, at man behøver at vente og se, men kan være lidt historisk og konkret, og det bliver så ret nemt at forudse, hvad der vil ske:

Nemlig:
Find Holger (den lille dreng der blev væk en nat i Jylland), nej han blev ædt.
fårehold: Nej.
kalve og føl udendørs: nej
Jogging i skoven: nej
Spejderlejr: nej

osv osv.

« Senest Redigeret: 12 Februar , 2015, 19:07 Fra Jens S »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #38 Dato: 12 Februar , 2015, 18:40 »
De der glemmer historien er dømt til at gentage den, bare ærgerligt at det skal involvere os andre  :P
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #39 Dato: 12 Februar , 2015, 19:03 »
Jeg regulerer også skade dyr  /o

Det gør jeg også  /o

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #40 Dato: 12 Februar , 2015, 19:17 »
Jeg er enig med Jens, selv om jeg gerne så ulven i den danske natur igen. Hvis ulven får lov til at leve en beskyttet tilværelse i DK, vil den miste sin angst for mennesket, og det vil betyde angreb på mennesker.
Måske kan man erstatte jagt på ulven med en eller anden form for "skræmmekampagne", som må gentages meget ofte, og på den måde bevare ulvens angst for mennesker.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #41 Dato: 12 Februar , 2015, 19:29 »
en enkelt strejfende ulv kan vi nok klare, men kommer de bare i flokke på fem kan en voksen mand med en kniv intet gøre

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #42 Dato: 12 Februar , 2015, 19:39 »
Jeg foreslår følgende:

Giv ulven en jagttid, evt. blot en dag, det kan senere udvides alt efter behov. Så ulve vedbliver at være sky.
Lad ulveangreb høre under nødværge, så at angreb mod person må afværges med rådige midler. Det er i virkeligheden selvklart og naturligt. Vi er bare ude af vanen med at tænke således.
At ulve må bekæmpes på privat ejendom indenfor hegn, om de gør skade. Ligesom ræve.
At våbenloven ændres således, at det bliver tilladt at bruge patroner til jagtgevær, der indeholder kugler større end 5 mm. Buckshot hedder de, og de er gode til store dyr, incl mennesker, det er derfor de er forbudt nu.



Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #43 Dato: 12 Februar , 2015, 19:51 »
Hvad enten ulven er fredet eller ej, så tror jeg efter at have fulgt denne lille debat, ikke vi behøver at være bange for at den ikke bevare sin skyhed over for menesker da jeg er overbevist om den allerede bliver jaget. Jeg kender flere steder i mit nærområde hvor der havde været mange sikre tegn på ulve sidste vinter og forår ,men mærkeligt nok ophørte det d. 16 maj hvor bukke jagten gik ind.
Ulven vil blive jaget i dk så længe der er våbenføre mænd, om det er nødvendigt-jeg ved det ikke, om det bliver lovligt af den grund-NEJ.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Så kom han - ulven!
« Svar #44 Dato: 13 Februar , 2015, 10:22 »
Som jæger har jeg ærligt talt intet problem med at der er kommet ulve til Danmark. Jeg har godt set andre jægere pive over at nu kommer ulven og spiser alt råvildtet.

Men altså, hvis vi har 200 ulve i Jylland om nogle år (det er vel ca hvad der vil være plads til) så spiser de vel i omegnen af 5000 rådyr om året (et estimat)

Til sammenligning nedlægger jægerne omkring 100-125.000 rådyr om året og der køres ca 15.000 rådyr ihjel i trafikken om året.

Så tror jeg ærligt talt ikke de få rådyr som ulvene vil spise udgør noget problem, den hjælper nok til gengæld med at så spist nogle af de svagere dyr fra flokken, og ikke kun "medaljebukken" som visse jægere har en tendens til at gå efter, i stedet for at have en fornuftig vildtforvaltning på deres jagtmarker.

I forhold til angreb på mennesker er jeg på ingen måde nervøs for det, heller ikke selvom jeg måtte finde på at gå tur i skoven iført en rød hætte (det ville dog se fjollet ud)

Som en tidligere linkede til, så er der i perioden 1952 - 2002 dræbt 8 mennesker i ulveangreb i Europa og Rusland.. Vi taler altså om et areal på 10.180.000 km2 (231x Danmarks størrelse) med et samlet befolkningstal på 742 mio. (135x Danmarks befolkning) og en periode på 50 år!

Det vil svare til at der bliver dræbt 0,001 dansker om året af ulve - Eller en dansker hvert 1.000 år!

Jeg kender den fårebonde der var meget i medierne for et par år siden, da han havde mistet i omegnen af 20 får til ulven i området omkring Herning, men der har ikke været angreb hos ham siden dengang, så problemet er altså ikke-eksisterende i praksis.

Kort sagt: ULVEN KOMMER! ULVEN KOMMER!
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk