Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg kan ikke forstå..  (Læst 3477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #30 Dato: 18 Februar , 2013, 12:55 »
Lige først en kommentar til "seriøs".

Der har før været en diskussionstråd med emnet, og konklusionen var også dengang, at selvom man benytter udtrykket "seriøs avler" betyder det  - som Lene også skriver - ikke, at alle andre er useriøse.

Man har bare brug for et udtryk, der dækker over "avl med det formål at vedligeholde/forbedre de racetypiske egenskaber"

Og videre til et spørgsmål til Hanemikkel: (jeg kender intet til svømmefugle, men lidt til høns og mere til silkehøns)

Indenfor hvilke  hønseracer avles der bevidst og målrettet på dyr med kraniedeformiteter og andre mutationer, der giver forøget dødelighed under udrugning, klækning og efterfølgende?


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #31 Dato: 18 Februar , 2013, 13:32 »

Man kan jo godt være seriøs avler med fx dyrevelfærd, stor produktionsværdi (kød og æg), stor miljøværdi (naturlig gødning og insektbekæmpelse mm), stor kvalitet/næring i kød og æg, smukke dyr, bevarelse af naturlige instinkter og sikkert flere ting endnu.


Jeg nu også mene at dette her for de fleste mere er en selvfølgelig eller ??. For ellers kan vi lige så godt købe kød og æg i butikkerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #32 Dato: 18 Februar , 2013, 13:33 »
Enhver der bruger 15 minutter på at søge på brugen af betegnelsen "seriøs avler", "seriøs alv" eller lignende her i forum, vil kunne se, at det bruges som modsætning til alle dem der ikke er fokuseret på at vedligeholde eller forbedre racetypiske egenskaber.
 
Og hvis man ikke ønsker at fremstille alle andre som useriøse, ja så skulle man nok lade være med at benytte betegnelsen "seriøs avler" til at beskrive det man gør.

Med hensyn til hønseracer. Så er der jo racer der dårligt tåler en smule regn. Er det noget at avle videre på? Om med hensyn til dødelighed, ja så er der jo fx problemer med de racerene aruacanaer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #33 Dato: 18 Februar , 2013, 13:55 »
Synes måske egentlig nok, at alle har fået deres pointer frem omkring begrevet "seriøs avl", så kan vi ikke godt lægge den bold død nu, i stedet for bare at råbe det samme, som vi også råbte fra starten?

Jeg er måske nok selv lidt for følsom i forhold til begrebet "seriøs avl". Det er jeg selvfølgelig på baggrund af dårlige erfaringer med brugen af udtrykket, men jeg er tilfreds, når bare jeg ved, at det jeg læste, ikke var det, I mente med udtrykket :D

Når det er sagt, vil jeg også gerne høre mere om deforme racer hos høns og svømmefugle. Det er et problem, man jo kender fra f.eks. hunde og katte - at man overtyper (overdriver typens særpræg, og derfor får perserkatte, der ikke kan trække vejret, ditto mopser eller cavalier king charles spanieler, som har for store hjerner til for små hovedskaller!). En af de mildere grader hos hundene er jo tendensen til at store hunde skal være større... En berner sennen var engang en hund på 40 kg. I dag vejer mange af hannerne godt og vel over 50.
Gør det samme sig egentlig gældende for de store hønseracer? Eller bliver der dømt ned på for stor størrelse?

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #34 Dato: 18 Februar , 2013, 15:08 »
Uha Uha det var jo ikke meningen, at jeg skulle starte en fløjkrig ;) Mit indlæg skulle være sjov reminder på, at kommunikation kan være svær.Ordet seriøs blev brugt da sælger, efter min mening var useriøs og uforskammet. Jeg ved ikke hvad der læses i mellem linjerne, men det har absolut ikke været min hensigt, at genere nogen.
Men jeg vil da være ked af ikke at være velkommen på forum, hvis jeg avler racetypiske høns?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Susanne

  • Gæst
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #35 Dato: 18 Februar , 2013, 15:24 »
Hvordan gyder man olie på vandene i denne lidt følsomme diskussion? 

Mit bud er at tilføje, at vi jo har brug for et udtryk, og at det er svært at indføre et nyt landsdækkende efter så mange år med det gamle.

Og at der absolut ikke er gemt nedladende eller negtive holdninger overfor dem, der ikke "arbejder målrettet på at vedligeholde/forbedre standarden - evt med udstilling for øje"

Netop dette forum repræsenterer - om nogen- alsidighed og respekt for forskellighed i måden at gå til hønseriet på  /o

Og lad os ikke lade tolkningen af et ord forstyrre den gode, glade tilgang, de fleste møder op med her :)

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #36 Dato: 18 Februar , 2013, 15:57 »
@ Susanne  /o
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #37 Dato: 18 Februar , 2013, 16:01 »
Du kan købe nogle Batman rugeæg. Det er åbenbart en race...

http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/hons/annonce/18434284-rugeaeg?bigimages=1#images
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #38 Dato: 18 Februar , 2013, 17:28 »
Ja der sjovt sådan som et "bette" indlæg kan starte diskussioner her.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #39 Dato: 18 Februar , 2013, 17:34 »
Batman er en hybrid (F1 krydsning) og ikke en race. Så det er ikke sikkert at kyllingerne bliver lige som forældre dyrene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #40 Dato: 18 Februar , 2013, 17:36 »
Batman er en race på lige fod med andre hybrider som etc. Isabrown.

Lene var hurtigst  ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #41 Dato: 18 Februar , 2013, 19:19 »
Er da helt sikker på at Martin også lagde linket ind for at vise hvor "klog" sælgeren her er.
(Hu ha, efter den diskussion om seriøs avler, så er jeg glad for at jeg brugte udtrykket dygtig i mit sidste indlæg!)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #42 Dato: 18 Februar , 2013, 19:42 »
Kan nu ikke se noget galt i at bruge udtrykket seriøs avler/opdrætter, for gider man sætte sig ind i sin races standard og har et mål om at avle den "perfekt" så er man vel seriøs og laver man kyllinger, så er man vel også avler/opdrætter.

Men sådan er der jo så meget. Især her på Forum, hvor vi er på så mange forskellige niveauer af fjerkræ hold. Og alle niveauer er enten lige rigtige eller lige forkerte, for i bund og grund, så er vi alle trods alt fælles om vores hobby - nemlig fjerkræ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #43 Dato: 18 Februar , 2013, 22:09 »
lene nu behøver høns jo ikk være en hobby, mine er nytte dyr, og jeg fremstiller en vare der ikk kan købes, til brug i vores husholdning.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #44 Dato: 19 Februar , 2013, 07:54 »
@ kristian

Jeg har også kun racer, som kan bidrage med æg og kød, det er mit primære formål med mit hønsehold. Så hos mig er hønsene også husdyr/nyttedyr og bestemt ikke kæledyr.

Men når det ikke er en forretning, så er det vel også en hobby. ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub