Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg kan ikke forstå..  (Læst 3481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2013, 20:37 »
Her et indlæg jeg har skrevet tidligere ;) man kan jo godt forstå at der opstår misforståelser en gang i mellem når køber og sælger tilsyneladende kommer fra hver sin planet hi hi!


Seriøsavler = uden for pædagogisk rækkevidde. En høne er en høne og en hane er en hane. Hermed offentligør jeg lige en tråd fra dba.dk jeg har grint lidt af, start for neden!
   
SÆLGER  12/05/11 Det er også meget nemmere med stuehøns, så bliver man ikke våd hvis når man skal fodre i regnvejr :-)
 
josiamanda  12/05/11 Ok nu er jeg jo seriøs avler, og skal ikke bruge havehøns. Så glem det!   
 
SÆLGER  11/05/11 for 10 kr ekstra kan jeg sgu da male dem blå :-)
   
josiamanda  10/05/11 Og de findes i mange nuancer og typer ;0) 
 
SÆLGER  10/05/11 Store og gule !
   
josiamanda  10/05/11 Skal forny min avlsstamme, og har brug for at se typen!
   
josiamanda  10/05/11 Jeg vil gerne se forældrene ;0) 
 
SÆLGER  10/05/11 Fotos ? Det er kyllinger :-)
   
josiamanda  09/05/11 Har du fotos?   
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2013, 20:59 »
Man skal nu også tage i betragtning om det er en race/varitet, som der mange opdrættere af og som findes i et stort antal i god kvalitet eller om det er en sjælden svær race/varitet som der kun er få opdrættere af. Ved det sidste er der højst sandsynligt ikke mange superhøns af og der er meget mere arbejde med at få dem op i kvalitet.

Endvidere må man også skelne mellem fejl. For en skæv tå, som måske kommer af fejl under rugningen eller at kyllingen har gået på for varmt sand under varmelampen er trods alt at foretrække end en tvillingtak. Især hvis dyret ellers har en god type og farve.

Desuden findes det 100 % perfekte ikke, det er ganske enkelt umuligt at lave.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #17 Dato: 17 Februar , 2013, 21:01 »
@ Helle

Og netop derfor undgår jeg at annoncere på DBA og G&G  ;) :D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #18 Dato: 17 Februar , 2013, 21:12 »
Jeg er ikke så glad for brugen af udtrykket "seriøs avler".

Man kan jo godt være seriøs avler med fx dyrevelfærd, stor produktionsværdi (kød og æg), stor miljøværdi (naturlig gødning og insektbekæmpelse mm), stor kvalitet/næring i kød og æg, smukke dyr, bevarelse af naturlige instinkter og sikkert flere ting endnu.

Man behøver altså ikke være useriøs, fordi man ikke får dagen ødelagt af en ekstra tak på en hanekam eller fraværet af en eller anden i øvrigt skadelig mutation.

Update: og nej, det var ikke mig der var sælger i historien ovenfor. Lidt pli har jeg dog.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2013, 21:14 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2013, 07:33 »
Jeg har det også personligt lidt svært med udtrykket "Seriøs avler". Vi avler skam meget seriøst her i huset og tager vores høns ret alvorligt, men jeg udstiller ikke - og sælger faktisk helst heller ikke mine høns!
Der er mange, der synes, det er en sær ting, men jeg VIL IKKE sælge dyr via gul og gratis eller Den blå avis. Jeg køber dem heller ikke der. Jeg synes, det er lidt useriøst, netop fordi det er alt for nemt at købe katten i sækken eller sælge den.
Tænker lidt, at hvis folk skal gøre lidt mere for at finde hønsene, så er det fordi, der er interesserede i netop den race og har sat sig lidt ind i den. Ikke bare fordi, de har fået en fiks ide om, at "det der da er en meget pæn hane", og så holder interessen ikke længere end til første gang hønsehuset skal renses.

Og jeg ved godt mange af jer køber og sælger på DBA osv. helt uden problemer og snyd.
Jeg skal bare ikke risikere noget... så vi laver ikke flere kyllinger end vi selv kan spise!

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2013, 08:02 »
Jeg udstiller skam heller ikke, men arbejder på at kunne gøre det. Undrer mig lidt over reaktionen på ordet seriøs? Men jeg må indrømme jeg var noget provokeret af sælger, og oplevede han var total useriøs;)
Og ja, jeg er seriøs med en række ting ifht. mit hønsehold, som jo de fleste herinde nok er!
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2013, 08:21 Fra Helle Enevoldsen (josefineamanda) »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2013, 08:11 »
Ja sælger virkede temmelig useriøs. Det har du ret i.

Men udtrykket "seriøs alver" bruges af mange herinde på forum, om folk der arbejder målrettet med at leve op til en bestemt nedskrevet standard, for hvordan en race skal se ud.

Men jeg mener ikke det er rimeligt, at alle andre dermed beskrives som useriøse.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2013, 09:02 »
Jeg synes nu nok at sælger virker temmelig useriøs. Hvorfor ikke svare pænt og ordentligt når man har noget til salg? Jeg har intet imod ordene "seriøs avler". Jeg vil ikke selv betegne mig som seriøs avler, men det er nok fordi jeg tænker på noget andet i forbindelse med ordene. Jeg tænker seriøs avler = en der laver udstillingsdyr og sorterer fejlene fra. :).

I øvrigt får man mange sjove henvendelser på den blå avis, når man har noget til salg. Jeg indrykkede en annonce for min kollega, som skulle sælge sønnens knallert. Her er et af de bud der kom ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2013, 09:27 »
det er da meget uskyldigt.

jeg bliver jævnligt tilbudt lidt af hvert, en blev sur fordi jeg ikk ville sælge ham en plukker til 1200 kr, det mente han jeg havde pligt til når det var på g&g, nogle er bare underlige

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2013, 09:32 »
Ja sælger virkede temmelig useriøs. Det har du ret i.

Men udtrykket "seriøs alver" bruges af mange herinde på forum, om folk der arbejder målrettet med at leve op til en bestemt nedskrevet standard, for hvordan en race skal se ud.

Men jeg mener ikke det er rimeligt, at alle andre dermed beskrives som useriøse.

Det er fordi er iflg. min opfattelse af avl, er 2 slagt avlere, der selvføglelig begge er seriøse.

1. Seriøse avlere af høns.

2. Seriøse avlere af race-høns med korrekt standard.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2013, 10:02 »
Det er fordi er iflg. min opfattelse af avl, er 2 slagt avlere, der selvføglelig begge er seriøse.

1. Seriøse avlere af høns.

2. Seriøse avlere af race-høns med korrekt standard.

 /o
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2013, 10:55 »
Jeg er ikke så glad for brugen af udtrykket "seriøs avler".

Man kan jo godt være seriøs avler med fx dyrevelfærd, stor produktionsværdi (kød og æg), stor miljøværdi (naturlig gødning og insektbekæmpelse mm), stor kvalitet/næring i kød og æg, smukke dyr, bevarelse af naturlige instinkter og sikkert flere ting endnu.

Man behøver altså ikke være useriøs, fordi man ikke får dagen ødelagt af en ekstra tak på en hanekam eller fraværet af en eller anden i øvrigt skadelig mutation.

 /o
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #27 Dato: 18 Februar , 2013, 11:19 »
Der er da heller ikke nogen som har skrevet at der nogen som er useriøse. Andet end hanemikkel, som synes at sælger i Helles eksempel er useriøs.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #28 Dato: 18 Februar , 2013, 11:27 »

Man behøver altså ikke være useriøs, fordi man ikke får dagen ødelagt af en ekstra tak på en hanekam eller fraværet af en eller anden i øvrigt skadelig mutation.


Uddyb venligst : eller fraværet af en eller anden i øvrigt skadelig mutation

ps. gudskelov får jeg ikke ødelagt dagen ødelagt af en extra tak, og det forøvrigt hverken på en hane eller hønekam.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Jeg kan ikke forstå..
« Svar #29 Dato: 18 Februar , 2013, 11:37 »
Både inden for høns og svømmefugle avles der bevidst og målrettet på dyr med kraniedeformiteter og andre mutationer der samtidig giver forøget dødelighed under udrugning, klægning og efterfølgende.

I nogle tilfælde kan man undgå den værste risiko ved konsekvent at blande med ikke-deforme dyr, men det glipper ofte for nogen og så kan man fx få ællinger hvor hjernen vælter ud af kraniet.
Og det er jeg ret sikker på, at du godt ved.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).