Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 6511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Serama

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #90 Dato: 16 Juni , 2012, 14:52 »
@ Jens Madsen - Læs evt. min tråd andetsteds på dette forum:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26792.msg240730;topicseen#new

Kort fortalt, så finder du racebeskrivelserne i 'Skandinavisk Fjerkræstandard'
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 14:54 Fra Serama »

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #91 Dato: 16 Juni , 2012, 15:09 »
En ting er dog sikkert sælger må selv sætte sin pris og så er det op til køber om han/hun vil købe.

Ja se det ville være dejligt, så kunne man bruge tiden på at kigge på høns, komme tidligt hjem eller kysse med kæresten ;o Det stemmer jeg for...

Susanne

  • Gæst
Sv: Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #92 Dato: 16 Juni , 2012, 15:09 »
Nu tråden er væltet, hvor finder man ud af om en høns er egnede til udstilling??

Mvh
Jens

Jeg fandt ud af det ved at melde mig ind i vores lokale fjeerkræklub. Der er fyldt med mennesker, som gerne deler ud af deres viden. Men allermest har jeg lært i specialklubben for silkehøns. Uden disse foreninger ville jeg ikke kunne kende forskel på nogetsomhelst - altså hvad hønseavl angår :-)

Ellers - altså hvis du ikke lige synes, du skal til at være klubmedlem -  tror jeg, at den bedste metode er at kontakte en person, som kender til din race. Igen tror jeg fjerkræklubben vil være behjælpelig med at formidle kontakt.

At gå helt alene ned sig selv og finde ud af det tror jeg er for svært.

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #93 Dato: 16 Juni , 2012, 15:48 »
Nu tråden er væltet, hvor finder man ud af om en høns er egnede til udstilling??

Mvh
Jens
Hvis jeg har forstået det rigtigt. Skal hønsene have en Dffr ring på for at kunne udstilles. Og hvis dine har det kan du jo bare tage dem med på en lokal udstilling for at se om de kan bruges. Du kan jo højst få 0 point hvis de ikke dur.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #94 Dato: 16 Juni , 2012, 15:51 »
@ Jensmadsen

Hvis du gider, så prøv at læse denne her tråd : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0

@ Susanne
 /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #95 Dato: 16 Juni , 2012, 16:54 »
Nu tråden er væltet, hvor finder man ud af om en høns er egnede til udstilling??

Mvh
Jens

Det finder du ud af efter at have læst "standarten" som kan købes hos dffr, en million gange. Og spurgt en del i de forskellige klubber og hvor der også kommer en og vurdere fjerkræet i klubben :D Fjerkræet skal jo have sine kendetegn, en ordentlig kam, holdningen, farven osv....
Tag på nogen udstillinger og lær ved at kigge på dyrene.
Lige godt er det svært  <A
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 16:56 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #96 Dato: 16 Juni , 2012, 18:42 »
Og jeg har da heller ikke noget imod at spørge engang til: er der noget galt i, at man som hobbyhønseavler af havehøns / ikke udstillingsegnede, men racerene dyr, gerne vil tjene lidt på at sælge rugeæg og kyllinger?
Jamen det er der såmænd ikke noget galt i, det ville jeg da osse gerne når jeg engang kommer så langt, men det er kun og sætte prisen og så holde fast ved den. Der vil altid være nogen der vil prige og dem må man så bare sige nej til. Der kommer ikke noget ud af og undre sig over de ikke forstår ens prisniveau. Når prisen på høns og kyllinger har været lav i mange år, så tager det en del år og få prisen op igen. Der er kun en vej frem, og det er desværre den hårde.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #97 Dato: 16 Juni , 2012, 19:03 »
Jamen det er der såmænd ikke noget galt i, det ville jeg da osse gerne når jeg engang kommer så langt, men det er kun og sætte prisen og så holde fast ved den. Der vil altid være nogen der vil prige og dem må man så bare sige nej til. Der kommer ikke noget ud af og undre sig over de ikke forstår ens prisniveau. Når prisen på høns og kyllinger har været lav i mange år, så tager det en del år og få prisen op igen. Der er kun en vej frem, og det er desværre den hårde.
Det har du ret i. Jeg undrede mig blot over at en del synes at havehøns er værdiløse - men du har ret - de er jo ikke værdiløse for mig, så jeg fortsætter min kamp for lidt mønter til sparegrisen ;).

Jeg tror jeg har solgt dyr og æg for ca. 1200 kr. alt i alt i år. I denne weekend har jeg købt foder for 700 kr. og strøelse for 650 kr., så det er ikke det store der reelt set havner i sparebøssen ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #98 Dato: 16 Juni , 2012, 19:44 »
har du egentlig prøvet og lave regnestykket for solgte dyr og rugeæg om? Jeg mener til de tal du godt kunne tænke dig der var de reelle tal. Mere for og se om der så kom lidt ud det eller det stadig var underskud.Bare sådan i nysgerrighedens navn ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #99 Dato: 17 Juni , 2012, 11:52 »
Mht. aggressive haner og befrugtning, kan jeg tilføje, at mine gråstribede dværgmaranhaner, er jordens mest skikkelige haner, befrugtningen er stort set 100 %, måske er der et enkelt æg eller to, jeg lyser fra. Kyllingerne strutter af sundhed, det er uhyre sjældent jeg mister en kylling, selvom jeg selvfølgelig mister en enkelt af og til, men slet ikke i hvert kuld. Så måske er det bare en dårlig undskyldning for ikke at aflive hanerne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #100 Dato: 17 Juni , 2012, 13:38 »
har du egentlig prøvet og lave regnestykket for solgte dyr og rugeæg om? Jeg mener til de tal du godt kunne tænke dig der var de reelle tal. Mere for og se om der så kom lidt ud det eller det stadig var underskud.Bare sådan i nysgerrighedens navn ;)
Nej, det har jeg ikke, for det er underskudsforretning ;). Men et hurtigt regnestykke, sådan ren på slum, af udgifter i år:

  • Foder: 1900 kr.
  • Strøelse: 1300 kr.
  • Utøjsbehandling: 700 kr.
  • Dyrlæge: 900 kr.
  • Materialer til hønsegård: 1500 kr.
  • Diverse inventar: 350 kr.
  • Strøm til varmelampe i 40 dage: 300 kr.
Udgifter i alt 6950 kr.
  • Indtjening på rugeæg og kyllinger ca. i år: 2400 kr.
Indtjening i alt 2400 kr.

Balance: -4550 kr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #101 Dato: 17 Juni , 2012, 15:12 »
Vi har haft Vildtfarvede Bantam og der var hanerne særdeles aggresive imod os. Her galte det at jo mere des bedre befrugtning og dem som ikke var særlig aggresive befrugtede ikke eller meget ringe. Derfor ved denne farvevarietet hjalp det ikke at tage de rolige og vi prøvede det flere gange imens vi havde dem og ingen af gangene lykkedes det.
Ved andre racer synes jeg bestemt ikke det gælder og befrugtningen er den samme uanset om de er aggresive eller ej. Dette gælder blandt andet for vores Dværg Paduaners vedkommende hvor de aggresive befrugter lide så godt som de rolige dyr.
Har også nogle Porzelænsfarvede Antwerpener Skæghøns og der er hanerne aggresive imod os især den ene og selvom det er den værste befrugter den ikke trods sit aggresive væsen. Den anden går stadig på mig, men ikke i så en grad som den anden. Den befrugter rigtig godt selvom den er mindre aggresiv. Det er også lykkes mig med denne hane at gøre ham en smugle tam og snaksagelig, men han går stadig på mig engang imellem alt efter hans humør.
Derfor vil jeg sige at ved nogle stammer kan det altså godt gælde hvorimod det ikke gælder for andre stammer og her må man så beslutte sig for hvor meget det gælder for en at få avlet væk eller ej. Alt kommer efter hvilken priotering man har med de forskellige punkter i racen/stammen.

Med hensyn til priser i Danmark på fjerkræ må jeg også sige at den nok er lidt lav i forhold til andre lande og hjemme hos os er vi nok heller ikke de bedste til at tage det rigtige beløb for vores dyr. Vi er dog blevet bedre til det, men grunden til det er nok at vi havde store problemer engang med at komme af med overskudsdyrene trods at de var af god kvalitet og derfor endte med at måtte slagte dem. Derfor har vi nok ikke følt trangen til at sætte prisen op på det de er værd trods en støt stigende interesse. I år har vi så sat priserne lidt op selvom det ikke er det store og dyrene bliver stadig solgt. Så til næste år sætter vi dem nok lidt mere op igen.
Jeg kan huske at engang var det nærmest sådan at priser på duer var den samme i Danmark og Tyskland foreskellen var bare at det var bare at det var i Euro og Kroner. Siden hen er prisen faldet i Tyskland så duerne ikke koster nær så meget i Euro.

Når jeg køber dyr betaler jeg det jeg synes de er værd og opdrætter forlanger uanset om det så er en storopdrætter eller en med knap så gode dyr eller en med havehøns, som ikke er interesseret i at udstille. Hvis de har det jeg mangler må jeg give det de er værd og ellers kan jeg lade være med at henvende mig eller finde en anden. Dette for mig er uanset om det så er i Tyskland eller Danmark. Jeg oplever ofte at man er villig til at betale en højere pris i Tyskland end man er i Danmark selvom kvaliteten er den samme eller bedre i Danmark vil man ofte ingengang betale halvdelen af det man ville gøre i Tyskland hvilket er uforståeligt for mig.

Folk må stadig sætter deres priser som de synes det er værd og hvis en del begynder at sætte dem højere for deres dyr og der stadig er salg i det vil andre også følge trop med tiden for hvis andre kan få et lille nøk mere for deres dyr kan de vel også og det er vel sådan at man kan få prisen op i Danmark.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #102 Dato: 17 Juni , 2012, 18:21 »
Mht. aggressive haner og befrugtning, kan jeg tilføje, at mine gråstribede dværgmaranhaner, er jordens mest skikkelige haner, befrugtningen er stort set 100 %, måske er der et enkelt æg eller to, jeg lyser fra. Kyllingerne strutter af sundhed, det er uhyre sjældent jeg mister en kylling, selvom jeg selvfølgelig mister en enkelt af og til, men slet ikke i hvert kuld. Så måske er det bare en dårlig undskyldning for ikke at aflive hanerne?

Mon ikke de fleste har oplevet rolige fredelige haner der giver 100% befrugtning  ;)

Tror såmænd bare det handler om en "old school" antagelse... dem synes jeg efterhånden jeg er stødt på en del af ifm de mange gamle knarke der sidder i lokalklubben  ;D Kan da osse godt se logikken i det, men derfor behøver det ikke bevise at fredelige haner er modsat...

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #103 Dato: 17 Juni , 2012, 18:53 »
jeg tror at det med aggressive haner er fordi, at en galsindet hane vil forsvare sine høner og kyllinger med næb og kløer ( i bogstaveligste forstand) Hvorimod en flink og skikkelig hane kan være lidt tilbageholden. Derfor tror jeg det er kommett sådan med sure haner
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk