Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 6514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #15 Dato: 14 Juni , 2012, 17:27 »
En anden vinkel på sagen er vel, at de fleste der har høns har dem for hyggens skyld og får kyllinger for hyggens skyld.
Af gode grunde kan de nok ikke beholde eller slagte dem alle og sælger dem derfor billigt så andre kan slagte dem eller holde dem til havehøns.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

suham

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #16 Dato: 14 Juni , 2012, 17:37 »
Jeg er helt enig med R. F. Drabe. Disse emner antager form a la "mestergrise".
Jeg har i mange år selv haft fjerkræ og ofte rystet på hovedet over, hvad sælgere ønsker deres æg eller fjerkræ skal koste. At en alm. havehøne som daggammel uden kønsbestemmelse skulle koste kr. 50,- er uden for min begrebsverden. Det har den aldrig været værd. At Roager retter sin 1.4 stammes salgspris op til kr. 750,- kan jeg sagtens forstå, for det er utroligt flotte høns, og dermed en helt anden snak.
At haner ofte ikke kan sælges, gør nok at ingen får kr. 80,- for dem, med mindre det er avlsdyr.
Prisniveauet er et udtryk for udbud/efterspørgsel, hvilket blev tydeligt under fugleinfluenzaen, hvor rigtig mange avlere stoppede, hvorefter priserne på fjerkræ fik et meget stort prishop.

Serama

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2012, 17:45 »
Gennem de fleste specialklubber under D.F.f.R. sælges der kyllinger og avlsdyr til potientielle nye medlemmer til en yderst fornuftig pris. For selv om der er utallige hønseholdere i Danmark, så er der meget få der støtter de forskellige fjerkræforeninger rundt om i landet og derfor er der mange yderst dygtige opdrættere der sælger gode avlsdyr til en lav pris.

Men, men ....... det er ikke den eneste grund til at der udbydes så mange billige dyr til salg. Der sælges desværre dyr til havehøns, som hverken er 1. eller anden sortering, men fuldstændig uegnede til avl og sjovt nok, så "glemmer" køberne af sådanne dyr meget hurtigt, at der blev sagt, at dyrene IKKE var egnet til avl, men kun som have høns. (Hvor ofte skriver en sælger ikke (især på Gul og Gratis og i den Blå Avis, men også på dette forum findes disse "garantier"): Stammer fra en anerkendt opdrætter?)

Måske var det en god ide at flere meldte sig ind i en af de mange fjerkræklubber?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #18 Dato: 14 Juni , 2012, 17:45 »
At en alm. havehøne som daggammel uden kønsbestemmelse skulle koste kr. 50,- er uden for min begrebsverden. Det har den aldrig været værd.
Men det er vel også et vidt begreb om man mener at et levende dyr er en 50'er værd eller ej. Hønen kommer til at lægge mange æg fremover eller bliver en god steg på bordet, hvis det er en hane.

Regner man priser ud på foder, strøm, vedligeholdelse af hønsehus, strøelse m.m., er det en god underskudsforretning (for mig i hvert fald) at sælge høns til 50 kr. stykket.

Jeg tror bestemt ingen ønsker priskarteller for fjerkræ, men der er nogen der gerne vil have dækket deres udgifter.

Som jeg har skrevet i en anden tråd: Rotter, mus, hamstere, kaniner m.m. koster flere hundrede kroner i en dyrehandel. Jens Madsen holder pilegiftfrøer som også koster flere hundrede kroner. Hvorfor skulle disse dyr reelt set være flere penge værd end en høne?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #19 Dato: 14 Juni , 2012, 17:57 »
Ja og så vil jeg gerne lige se jer spise pilegiftfrøer  ;D

At en daggammel kylling ikke skulle være 50kr værd ??. Hvorfor ikke ?.
Her bliver de ikke solgt for mindre, så længe det er racehøns vi snakker om. Der er dog lagt meget arbejde bag.

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #20 Dato: 14 Juni , 2012, 18:01 »
Som Sune så smukt skrev det, så er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Desuden mener jeg ikke det er fair at sammenligne private hobbyhønseavlere med dyrehandlere.
For butiksejere er det en levevej, og de har en forretningshusleje der skal betales, deri mener jeg der ligger en stor og reel forskel. At folk kan få 400 kr for en hamster eller kanin via DBA.dk, det ser jeg blot som godt købmandsskab.
Som skrevet tidligere. Mener sælger at hønen er 250 kr værd, så må den være det. Mener sælger at hønen er 12 kr værd, så må den være det...
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

suham

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #21 Dato: 14 Juni , 2012, 18:04 »
Men det er vel også et vidt begreb om man mener at et levende dyr er en 50'er værd eller ej.
Ikke en interessant vinkel i den her tråd, hvis jeg har forstået den ret. Hvis filosofi er relevant, så kunne omvendt spørge dig, hvor retten til at prissætte levende dyr opstår?
Jeg har forståelse for lysten til at få dækket omkostninger, men hvis ingen ønsker at give prisen, så falder den jo.
Jeg kender ikke reproduktionshastigheden for pilegiftfrøer i fangenskab, men mon ikke det er en af mekanismerne som fastlægger de forskellige priser på de forskellige dyr? (samt en stribe andre faktorer).
Og at priserne er anderledes ved en dyrehandel end ved private hønseavlere giver vist sig selv.

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #22 Dato: 14 Juni , 2012, 18:10 »
Hvis jeres logik skulle være rigtig. Vil i så ikke lige forklare hvorfor høns og kyllinger samt rugeæg koster langt mindre i Danmark end vores nærmeste nabo Lande ?. Og så skal man lige tage i betragtning at real indkomsten er lavere i vores nabo lande.

karina dj

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #23 Dato: 14 Juni , 2012, 18:33 »
Jeg undres ofte over folk piver hvis de skal betale 75-100 kroner for en varmefri kylling!
Og man skal huske, at uanset race har den kostet det samme at ruge ud, varme op og fodre på...

Men folk blinker ikke med øjnene når de får at vide at denne racekanin på 8 uger skal koste 150,- eller mere... Den har ikke tilnærmelsesvis haft de samme "driftsudgifter" som en varmefri kylling... Jeg ser på vores lokalmarked "hopkaninunger" af blandet afkom til 350,-  :o Den har ikke kostet meget mere end 1 kg kaninpiller at lave  ;)

Vågn nu op! Det er da dyrt at opfostre en kylling  >:( med mindre den går med skruk og finder nærmest al egen føde i haven  ;)

Jeg tror bestemt der er tale om en tradition, og jeg vil gerne bidrage til at reformere den, den trænger til det... jeg æder heller mine egne kyllinger end at "forære" dem væk. Hvis ikke folk vil betale det jeg be'r om, føler jeg ikke jeg har tabt noget.

Og så er jeg iøvrigt ikke den eneste der kender til avlere der gerne sælger billigt/giver væk rugeæg og ungdyr til folk der gerne vil starte med opdræt af racehøns, simpelt hen for at få dem igang.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 18:36 Fra karina dj »

Offline R. F. Drabe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #24 Dato: 14 Juni , 2012, 18:39 »
Jeg siger jo hverken det ene eller det andet er rigtigt. Men der kan vel ikke være tvivl om, at udbud/efterspørgsel styrer markedet. Det er trods alt et liberalt marked vi har.
Det jeg agiterer for, er jo blot, at private hobbyavlere må formodes at sætte prisen efter hvad de finder rigtigt ud fra et ønske om en fair pris. At danskere så synes at ville sælge høns billigere end svenskere har jeg ingen dyb sociologisk forklaring på, men det ser jeg også som værende sagen uvedkommende.
Jeg kan ikke se meningen i at tvinge en pris op på en vare, som må formodes ikke at være efterspurgt nok til at forsvare en prisstigning på x kr, hvis det endelig er der hele den her snak skal ud.
Jeg vil holde mig til hvad jeg hele tiden har skrevet. Ejer sætter en pris ud fra ejers (sælgers) vurdering - Denne vurdering må være den rigtige for ejer (sælger), og at denne pris evt kan skabe en glæde hos både køber og sælger over en fair handel, kan jeg da kun bifalde.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline andershojen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #25 Dato: 14 Juni , 2012, 18:49 »
Jeg er målløs.
Jeg købte 30 daggamle kyllinger i februar måned. Jeg fik dem til 20 kr. Jeg synes denne pris er fair. Taget i betragtning af jeg skal give dem foder i 4-5 måneder.
Nu har jeg købt dem alle til ren slagt fordi jeg hellere vil have "rigtige" høns istedet for saltvandspumpede og stopfodrede kyllinger fra brugsen eller netto.
Jeg ville aldrig købe 30 daggamle kyllinger til 50+ for at slagte dem senere.
Hvad nu hvis halvdelen dør den første uge.
Ham vi købte kyllingerne af har mange høns der ligger æg og rugemaskine til 10.000 æg af gangen. Han har ikke omkostninger for 500.000 kr på udrugning.
Jeg mener heller ikke man har udgifter der kan retfærdiggøre 50 kr pr daggamle kylling, så er det da kun hvis man vil have dækket alle sine udgifter til alle sine høns dækket.
Jeg er selvfølge ikke fuldstændig modstander af priserne.
Der er forskel på om man skal have 4 høns hjem til haven, som skal være pæne og se på og lægge 2 æg om dagen. Der skal prisen selvfølge være højere.
1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder

karina dj

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #26 Dato: 14 Juni , 2012, 18:53 »
Jeg er faktisk enig med dig Rasmus  :)

Hver gang jeg møder en der spø'r til pris på mine dyr og bliver chokerede... så fortæller jeg dem historien om udgifterne, kontra en pris på en kat eller kanin...samt du får et dyr der til prisen osse bidrager med noget (æg) ud over at ha' store søde øjne og være et levende væsen... det hjælper voldsomt på forståelsen  ;) Det har givet dem lidt at tænke over.

Så jeg tror faktisk det handler om, at høns har man jo altid ku' købe billigt...særligt æglæggere... og seføli bestemmer man selv prisen på det man vil sælge, og der er et marked med udbud og efterspørgsel. Nogle forærer kattekillinger væk, andre sælger dem til 150,-

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #27 Dato: 14 Juni , 2012, 18:59 »
Tja, én kanariefugl på 10-20 gram koster rask væk 500,00 kr.  :o

karina dj

  • Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #28 Dato: 14 Juni , 2012, 19:01 »
 ;D nemli Lars, den har jeg osse tit undret mig over... der er rimelig go avance på dem  ;D

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #29 Dato: 14 Juni , 2012, 19:10 »
Tja, én kanariefugl på 10-20 gram koster rask væk 500,00 kr.  :o

Tjae, jeg har frøer til over en million kr. kiloet. Men de er heller ikke større end 12 mm. :)

Mvh
Jens
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2012, 19:16 Fra Jens Madsen »