Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking....Ny race her!  (Læst 13353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NDR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Dorking....Ny race her!
« Dato: 24 April , 2012, 15:30 »
Jeg har i en mindre årrække opdrættet Barnevelder i stor race med udstilling for øje, men valgte at stoppe med at udstille for nogle få år siden pga. forskellige årsager. Udstiller og opdrætter dog duer, hvilket er utroligt interessant...en spændende hobby.
I de sidste par år har jeg haft Araucana i vildtfarvet i stor race....selvfølgelig de rigtige...ikke de der engelske hul i hæk høns...men dem som man kan spore 400 år tilbage.
I påsken var vi uheldige at glemme at lukke om natten, og det resulterede i at ræven hentede hele banden...lort..de var rigtig fine, og jeg ville så finde nogle nye, men dårlig årstid for det, og så er de sjældne...derfor forsvandt min tålmodighed iløbet af få dage..så vi måtte finde på noget nyt!!!...og hvad skulle det være, det skulle være en sjælden race, i stor, der skrukker, og en af dem der kan blive tamme........DORKING...skide god ide...og et par dages søgen endte så ud i at der et sted på fyn blev rettet kontakt...det holdt hårdt ( dårlig årstid )..ikke tiden for at sælge ud, men lidt plageri fik så resulteret i at Dorkingavleren måtte give sig....så nu går der også 1,3 Dorking her tæt på Esbjerg....min plan er selvfølgelig at disse dyr skal vise hvad de er værd, og hvis tilfældet er at de fås bedre senere i år, da det er umuligt at vurdere på 10-13 ugers kyllinger, så skal de selvfølgelig byttes til noget bedre....simpelthen for at sikre at det bedste lever videre uanset om man vil udstille eller ej.... jeg kender udemærket problematikken ved at avle, og derfor ville jeg bare lige vise flaget med den her tråd til evt. seriøse opdrættere.
Hvis der kan blive en stamme Dorking her med tiden af høj kvalitet, så vil der også være rugeæg /o...mvh. NDR
Thuringer vingedue, blå
Thuringer vingedue, sort
Thuringer skjolddue, gul
Belgisk udstillingsbrevdue, milky

Moskusand i vildform ( vildtlevende type )
Orloff, rødbroget i stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #1 Dato: 24 April , 2012, 17:49 »
Dorking trænger så sandelig også til nogle flere seriøse opdrættere, men synd du ikke vil udstille dem.

Jeg ville ellers gerne se Dorking på LU. ;)

Angående Engelske Araucana, så er de faktisk også en old gammel race, kendt i 1500 tallet i Europa.
Så kalde dem for engelske hul i hæk høns er nok ikke lige passende ordvalg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #2 Dato: 24 April , 2012, 18:39 »
Her har vi 6 Dorking æg i rugemaskinen og må vente ca 18 dage med at se hvad der kommer ud. Vi er spændt på at møde denne race. og det vi derfor være dejligt hvis man på visse områder kunne skrue tiden frem.
Malene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #3 Dato: 24 April , 2012, 19:39 »
Der bor en i nærheden af Lemvig, der også opdrætter Dorking.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=profile;u=3682
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline NDR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #4 Dato: 24 April , 2012, 19:46 »
#1 Dorking skal nok komme på landsudstillingen via andre....Dorking opdræt er en stor mundfuld hvis man har ønsker om at "rykke"...
Uden at have studeret racen synderligt meget, så vil jeg mene at en mulig måde at starte på ville være 4 stammer....2 hvor størrelsen er i fokus, en hvor tegningerne er i fokus, og 1 hvor typen er i fokus....Man kan ikke lave det hele rigtigt på en gang, så derfor vil det kræve noget plads. 20 avlsdyr fylder meget, og så kommer der de 100 kyllinger.
Denne race kan ikke fodres op i et lille voliere...en mark skal være tilgengældelig....meget plads.
Når man har fået styr på kvaliteten af de 4 stammer, så er det så man kan begynde at sætte noget af det sammen, og så håbe på at det resultere i enkelte "stjerneskud"...kunne man være heldig at der blev 3,3 gode dyr ud af 100 stk.....Så kommer så det med om dommeren på udstillingen har forstand på Dorking...har han ikke, så kommer de til at stå med 93 p. alle 6 stk :D...og så tror man på det, eller er nød til at tro på det.....

Jeg har 1550 m2 grund, så derfor - jeg kan ikke lave Dorking...desværre, men så har jeg duerne /o...mvh. NDR
Thuringer vingedue, blå
Thuringer vingedue, sort
Thuringer skjolddue, gul
Belgisk udstillingsbrevdue, milky

Moskusand i vildform ( vildtlevende type )
Orloff, rødbroget i stor

Offline 8873

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #5 Dato: 29 April , 2012, 09:06 »
Jeg har i en mindre årrække opdrættet Barnevelder i stor race med udstilling for øje, men valgte at stoppe med at udstille for nogle få år siden pga. forskellige årsager. Udstiller og opdrætter dog duer, hvilket er utroligt interessant...en spændende hobby.
I de sidste par år har jeg haft Araucana i vildtfarvet i stor race....selvfølgelig de rigtige...ikke de der engelske hul i hæk høns...men dem som man kan spore 400 år tilbage.
I påsken var vi uheldige at glemme at lukke om natten, og det resulterede i at ræven hentede hele banden...lort..de var rigtig fine, og jeg ville så finde nogle nye, men dårlig årstid for det, og så er de sjældne...derfor forsvandt min tålmodighed iløbet af få dage..så vi måtte finde på noget nyt!!!...og hvad skulle det være, det skulle være en sjælden race, i stor, der skrukker, og en af dem der kan blive tamme........DORKING...skide god ide...og et par dages søgen endte så ud i at der et sted på fyn blev rettet kontakt...det holdt hårdt ( dårlig årstid )..ikke tiden for at sælge ud, men lidt plageri fik så resulteret i at Dorkingavleren måtte give sig....så nu går der også 1,3 Dorking her tæt på Esbjerg....min plan er selvfølgelig at disse dyr skal vise hvad de er værd, og hvis tilfældet er at de fås bedre senere i år, da det er umuligt at vurdere på 10-13 ugers kyllinger, så skal de selvfølgelig byttes til noget bedre....simpelthen for at sikre at det bedste lever videre uanset om man vil udstille eller ej.... jeg kender udemærket problematikken ved at avle, og derfor ville jeg bare lige vise flaget med den her tråd til evt. seriøse opdrættere.
Hvis der kan blive en stamme Dorking her med tiden af høj kvalitet, så vil der også være rugeæg /o...mvh. NDR
vi er blevet enige om på vores familieråd at vi skal have rød dorking i vores nye voliere vi har faverolles laksefarvet i en anden voliere. men kan se at det nok er bedst at hente dem i udlandet så der kommer frisk blod til landet men er der nogen der har nogle råd til anskaffelse af dorking
« Senest Redigeret: 29 April , 2012, 09:14 Fra 8873 »

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #6 Dato: 29 April , 2012, 09:18 »
 Velkommen i Dorking verdenen.  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #7 Dato: 29 April , 2012, 09:37 »
Rød Dorking ? findes nok ikke i Danmark, så der skal I til udlandet.

Der var lidt 2,2 Dorking - guldhalset udstillet i Hannover i 2010, de var nu ikke for gode. og i 2011 var der slet ingen udstillet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #8 Dato: 29 April , 2012, 10:04 »
Når vi taler om racen Dorking, også den her i landet alm. farve, altså den Sølvgrå, så bliver det ualmindeliget svært at sætte 4 stammer, uden de er en hel del i familie med hinanden.
Så også her bør et par af stamme-avlsdyrene hentes i udlandet.

Offline NDR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2012, 18:03 »
Man behøves jo ikke at have 4 stammer hvor ingen dyr er i familie med hinanden....men der er dyr fra England i Danmark pt. og til efteråret vil der være mulighed for at skaffe dyr fra evt. Tyskland, eller rugeæg nu.
Man kan godt sætte 2 stammer af samme familie hvor man forsøger at fremavle nogle dyr hvor der er lagt vægt på nogle udvalgte punkter i hver stamme...
Har man ikke mulighed for at lave det helt store ud af det, så gør man det så godt man kan eller har mulighed for...det vigtigste er at racen overlever, og at det er de bedste dyr der bliver brugt til avl.

Men de Dorking er nu flotte ;D
Thuringer vingedue, blå
Thuringer vingedue, sort
Thuringer skjolddue, gul
Belgisk udstillingsbrevdue, milky

Moskusand i vildform ( vildtlevende type )
Orloff, rødbroget i stor

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2012, 18:16 »
Jeg har blod fra 4 forskellige stammer af Dorking.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #11 Dato: 01 Maj , 2012, 19:27 »
Man behøves jo ikke at have 4 stammer hvor ingen dyr er i familie med hinanden....men der er dyr fra England i Danmark pt. og til efteråret vil der være mulighed for at skaffe dyr fra evt. Tyskland, eller rugeæg nu.
Man kan godt sætte 2 stammer af samme familie hvor man forsøger at fremavle nogle dyr hvor der er lagt vægt på nogle udvalgte punkter i hver stamme...
Har man ikke mulighed for at lave det helt store ud af det, så gør man det så godt man kan eller har mulighed for...det vigtigste er at racen overlever, og at det er de bedste dyr der bliver brugt til avl.

Men de Dorking er nu flotte ;D

Jo, 4 stammer er netop det mindste antal stammer du kan/skal bruge, hvis du fremadrettet vil lave "intern" forbedreinger af racen. Ellers kræver det (efter nogle år) "ekstrent" avlsmateriale. Og dette "eksterne" avlsmateriale har du ikke styr på hvordan de avler.
Det får man efter en årerække, med sin "interne" avlsmateriale.
Og her kræves mindst 4 stammer, for ikke med tiden at løbe ind i indavlsdepresion, og problemer med befrugtning/svage kyllinger.
Og det er netop ved Dorking et stort problem, som man absolut ikke må overse ved denne race.
Har afprøvet ovennævnte avlsmetode (på mange andre racer) i mit avlsarbejde igennem over 45 år.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2012, 23:41 »
Til 8873
Prøv The Poultry Pages.uk.
Heller ikke i England er Rød Dorking det nemmeste at skaffe, men det lader sig gøre. Jeg har 18 i rugemaskine lige nu. For mit vedkommende er det en 10 år gammel drøm. Jeg ville synes, det var rart, hvis vi var flere i landet, der havde dem.
Jeg kunne se en fordel i at vi ikke havde købt samme sted. Mine er fra Cornish Smallholder (12) og et andet sted, som jeg ikke lige kan finde navnet på(6), hvilket så ikke er til megen hjælp. Jeg havde også kontakt til en Tracey Jaine, som havde dem, men jeg må have hørt forkert af e mail adressen, for beskeden kunne ikke sendes. Og da havde jeg fundet de 2 andre steder, så det blev ved det. Ellers kan man søge The Dorking Club.org, formanden er vældig sød og hjælpsom.
Det kan godt lade sig gøre fra England at få sendt æg, så de med sikkerhed ikke kommer med luftpost, hvilket ville tage livet af mange af æggene. Ellers koster en T/R Esbjerh Harwich uden bil ikke meget og æggene kan da være sendt til et lokalt postkontor i Harwich poste restante. Det er fuldt lovligt selv at medbringe  - åh, er det 12 eller 20 æg til eget forbrug.
Hvis I har brug for det, kan jeg godt hjælpe mere, jeg har bare lige noget familietamtam der skal overståes først. Jeg må indrømme, at det har taget mig uger at hitte dem.
Æggene fra Cornish smallholder var meget snavsede.
Og jo, jeg er dødspændt på, om det lykkes. De blev desværre ikke sendt samtidigt, så det ene hold havde ligget i flere dage, før de kom i rugemaskine.

Offline NDR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dorking....Ny race her!
« Svar #13 Dato: 02 Maj , 2012, 14:26 »
Det var et rigtigt godt tilbud med din hjælp til evt. interesserede......

Ang. at undgå problemer med indavl, så er det selvfølgelig forskellig fra race til race, men der går mange år før det kan blive et stort problem....Mange bruger det med at sætte en ny høne ind i en stamme...så bevare man også kvaliteterne hvis der er nogle, da man sikre kokken med de fleste af de høner der er i forvejen, men den nye høne vil medbringe noget nyt blod på længere sigt.

Bettina...det var da alletiders....så er der jo nogle muligheder.... /o
Thuringer vingedue, blå
Thuringer vingedue, sort
Thuringer skjolddue, gul
Belgisk udstillingsbrevdue, milky

Moskusand i vildform ( vildtlevende type )
Orloff, rødbroget i stor