Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder af "avlsrum" :o)  (Læst 3452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #30 Dato: 26 December , 2011, 09:32 »
Har fuldt med på sidelinien, og må give Kristian ret... Jean, lisså vel som du vil, at vi tror det bedste om dig (hvilket vi har god grund til) så må det gå begge veje. Du har efterhånden været her længe nok til at vide Marianne ikke er typen der hakker på folk  ;)

Det er et holdningsspørgsmål, og jeg havde heller ikke holdt høns i bure uanset størrelsen på dem...jo, hvis de er syge. Mine høns går osse frit i haven frem til samme dag de skal afsted til udstilling... Jeg har det sådan at jeg må skabe pladsen til de drømme der kommer istedet for omvendt, i hvert fald når det angår mine dyr  ::)
Jeg var selv på nippet til at sige noget til projektet, men Marianne fik sagt det rigtig pænt synes jeg...

Held og lykke med dem og med byggeriet...du har jo bevist at du ikke lader tingene vente for længe... det blev da i hvert fald lidt tidligere end forventet til virkelighed med kaninbure osv  :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #31 Dato: 26 December , 2011, 10:05 »
I min verden går høns rundt og gokker midt på en kæmpe græsplæne og sidder ikke i bure!!

Men serama er en lidt speciel hønserace som er noget sart, så de kan desværre ikke få lov til det i vinter-månederne. De er ikke helt som vores almindelig høns eller som vores små sebrigth eller fodbefjerede.
Dette skal vi alle vænne os til. Jeg tror ikke jeg har vænnet mig helt til det endnu, for ellers ville jeg ikke være blevet oprørt over det Marianne skrev. Men det skal nok komme.
Jeg har gjort alt for at de stadig har optimale levevilkår imens, hvilket desværre betyder bure men også ekstra varme og kløen bag ørerne. Så snart vinteren er væk vil de komme ud i små fine hønsegårde og huse, enten som to og to eller som trio.

Så mine små pus vil som sarte blomster blive passet ekstremt meget og godt på og vil blive flyttet ind i varmen så snart den mindste kulde viser sig, men vil blive flyttet på græs så snart det er forår. Så til næste vinter vil de blive flyttet tilbage i drivhuset og nusset om så snart kulden viser sit grimme ansigt.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #32 Dato: 26 December , 2011, 10:19 »
I min verden går høns rundt og gokker midt på en kæmpe græsplæne og sidder ikke i bure!!

 /o /o /o /o /o /o /o /o /o

.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #33 Dato: 26 December , 2011, 10:22 »
Tak Rudy. ;)

Vi skal alle vænne os til at de skal passes lidt ekstra på om vinteren. Dette betyder desværre bur :-[ men IKKE!! burhøns.


Hmmm, mon jeg kan sætte en produktion i gang med benvarmere og vinterveste til høns, så pussene ikke fryser om vinteren....
« Senest Redigeret: 26 December , 2011, 10:24 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #34 Dato: 26 December , 2011, 11:38 »
Sebright har nu heller ikke ry for at være vinterhårdføre, men mine klarede sig fint sidste vinter uden tilført varme. Så længe de har det tørt og trækfrit i huset og der er tænkt på ekstra læ i hønsegården, samt lys længe nok i døgnet til at de kan nå at spise sig til varmen, går det fint. De havde adgang til at gå ud om dagen, men valgte at blive inde i huset, hvis der var for meget sne. I denne vinter er de de første ude om morgenen og de sidste inde om aftenen  :)
Sebright vejer mere end serama, men ikke meget - ca. 400-600 g alt efter køn.
Mvh Marianne

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #35 Dato: 26 December , 2011, 11:43 »
For lige at snakke om noget HELT andet.....

Weeeeee, 1. seram æg er lagt og endda inde i redekassen *o

*p Dygtig Pjuske *p

Sønnen er optimist og har lagt det i rugemaskinen  *f
« Senest Redigeret: 26 December , 2011, 11:47 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #36 Dato: 26 December , 2011, 11:50 »
Sønnen er optimist og har lagt det i rugemaskinen  *f

Lidt tidligt måske..
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #37 Dato: 26 December , 2011, 11:51 »
Sebright har nu heller ikke ry for at være vinterhårdføre, men mine klarede sig fint sidste vinter uden tilført varme. Så længe de har det tørt og trækfrit i huset og der er tænkt på ekstra læ i hønsegården, samt lys længe nok i døgnet til at de kan nå at spise sig til varmen, går det fint. De havde adgang til at gå ud om dagen, men valgte at blive inde i huset, hvis der var for meget sne. I denne vinter er de de første ude om morgenen og de sidste inde om aftenen  :)
Sebright vejer mere end serama, men ikke meget - ca. 400-600 g alt efter køn.

Lille Spir (min seabright hane) gik ude med de andre høns i sit 6 år lange liv, kom sne eller regn, og han sad i hus på den gamle hestekrybbe, så han kunne se det hele, og jeg er ikke sikker på at der nu var helt trækfrit,,,, det er muligt de er sarte, men det vidste han åbenbart ikke..

Måske serama heller ikke ved det, og de har da fjer.

Tillykke med det første æg Jean  :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #38 Dato: 26 December , 2011, 12:03 »
Jeg tror nog Serama kan klare sig godt i et toert, traek-fridt hus, men jeg ved at de frizzled ikke taaler kulde saa godt, fjerlaget er jo mere "luftigt", og icolerer ikke lige godt.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #39 Dato: 26 December , 2011, 12:14 »
jean der ligger en udfordring , men et af dine avls mål kunne jo oss være at avle på de mest hårdføre dyr, til det danske klima, men det bliver jo så endnu et vigtigt avls parameter, der vil fylde et år eller to på, men måske lette fremtiden

Zoro

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #40 Dato: 26 December , 2011, 20:01 »
Kære alle sammen.

Seramas er i dag ingen sjældenhed længere her i Europa, hvilket medføre at man ofte holder dem for hyggens skyld, hos selv gamle og veletablerede Racefjerkræ opdrættere.

NB: Jeg har ved flere lejligheder set de forhold som de bydes, hvilket strækker sig fra kasse bure af den type som de ofte holdes i deres hjemland Malaysia , samt til små primitive hønse gårde med et lille hus, eller som direkte fritgående individer der trasker frit rundt sammen med alt andet fjerkræ.

NB: I hjemlandet samt i flere andre asiatiske lande, er det helt normalt med opdræt i kasse bure, hvilket ikke gælder for Serama s alene, men også for en lang række kamphønse racer, samt for Chabos m.f.a.

NB: Fordelen ved opdræt i kasse bure, og med direkte brug af indendørs opdræt, er at man har fuldt styr på sit opdræt, samt at man kan lave to generationer om året, som ofte er sammensat i små 1,1 stammer.

NB: Personligt syntes jeg at det er et smukt syn, at have dem rendende frit rundt på græs plænen sammen med andre ungdyr, for derved også at kunne hærde dem til at modstå de strabasser som fjerkræ ofte udsættes for.

NB: Indendørs kasse bure er normalt 120cm. lange og er 70 cm. brede, samt 60 cm. høje, et sådant bur i denne størelse er beregnet til højst 1,2 Serama avls dyr.

NB: Kasse buret er udstyret med et lille møgbræt + side pind og en rede.

Hilsen Jørn.

  

 
« Senest Redigeret: 26 December , 2011, 22:09 Fra Jørn Clevin »

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #41 Dato: 26 December , 2011, 20:52 »

NB: Indendørs kasse bure er normalt 120cm. lange og er 70 cm. brede, samt 60 cm. høje, et sådant bur i denne størelse er beregnet til højst 1,2 avls dyr.

NB: Kasse buret er udstyret med et lille møgbræt + side pind og en rede.



Det er den størrelse som jeg har og bruger, og vil højst bruge det til 1.2 og kun som vinter-beboelse /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Zoro

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #42 Dato: 26 December , 2011, 20:58 »
Det er den størrelse som jeg har og bruger, og vil højst bruge det til 1.2 og kun som vinter-beboelse /o

@ Jean Lavbo Hansen.

Hej Jean.

Så er størelsen også udemærket til at vinter sikre dyrene i .


Hilsen Jørn.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #43 Dato: 26 December , 2011, 21:05 »
nu har jeg osse fulgt jeans gøren og laden gennem et stykke tid, og jeg vil gætte på at hun inden 3-4mdr har skrottet det nuværende avlsrum og bygget noget andet hurtigere end hendes helbred syns hun skal ;) Spørgsmålet er bare hvad hun dropper hjemme på matriklen til fordel for seramaerne ???

 ;D Har lige aftalt med manden at det er den gamle campingvogn som ryger /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Zoro

  • Gæst
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #44 Dato: 26 December , 2011, 21:18 »
;D Har lige aftalt med manden at det er den gamle campingvogn som ryger /o

@ Jean Lavbo Hansen.

Pas nu også på manden Jean.

Hilsen Jørn.