Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sorte svaner  (Læst 23169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sorte svaner
« Dato: 16 Juli , 2008, 13:30 »

Foto: Lestat
.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sorte svaner
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2008, 18:28 »
Et par flotte fugle. Er de voksne eller ungdyr?
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Sorte svaner
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2008, 19:55 »
ÅÅHHH ja - Et rigtigt flot syn :)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Sorte svaner
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2008, 19:07 »
De er bare fine... så en ved Damhussøen idag  :D

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Sorte svaner
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2008, 20:37 »
Ja så yndefuldt det ser ud med sådan et par på søen, de er smukke. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sorte svaner
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2008, 22:14 »
De er fra september 2007, så de er meget unge endnu. Tak for de rosende ord.
Se mere på www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Sorte svaner
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2008, 18:23 »
Tænk hvor er jeg glad for at der er en mere der har set en sort svane i Damhussøen  :o  Jeg har været rent til grin i hele familien fordi jeg fortalte jeg havde set en sort svane, på en af mine ture rundt om søen. Beskeden var at jeg måtte have set syner og der ikke fantes sorte svaner, kun i dyrparker og sådan. Måske den er stukket af... ???
Nu er det nogen år siden jeg har boet i Hvidovre, så det må jo være en der kommer tilbage hvert år eller bor der fast. Jeg ved ikke om den stadig er alene, men jeg så altid kun en, det må jo være lidt ensomt... :-\
Har altid tænkt at det kunne være sjovt om nogen kendte historien om den svane, de fleste af de svaner der færdes ved damhussøen er jo mærket, så der må da være nogen der holder øje med fuglelivet i søen...????
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

karina dj

  • Gæst
Sv: Sorte svaner
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2008, 19:46 »
Den er go' nok Maja...så den igen idag, men ak! helt alene  :-\

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sorte svaner
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2008, 20:12 »
Jeg er med på holdet fra Damhussøen der kender den sorte svane, og jeg kan da fortælle at jeg så den på min daglige tur med barnevognen søen rundt med min datter,da vi boede i Rødovre, og hun er altså nu 13 år.
Så hvis det er den samme svane, så er den da lidt op i årene, ikke at jeg ved hvor gammel en svane kan blive, men jeg har da kendt en gås på 21 år, men den levede beskyttet liv med mad og ly, og det gør svanen jo ikke, og jeg har faktisk aldrig set den om vinteren, så den rejser nok sydpå.

Man kan muligvis slet ikke sammenligne en svane og en gås <Y
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sorte svaner
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2008, 20:59 »
Der er også sorte svaner i Ree Park ved Ebeltoft
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Sorte svaner
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2008, 14:41 »
Hmm, mon ikke man kan sammenligne lidt... En gås og en svane er da sådan lidt i samme boldgade...  ;) Men 21 år, det var meget!!! Men mine svigerforældre havde en dværghane der blev 10 år, hvilket jeg syntes var helt vanvittigt for sådan et lille dyr.
Men det er da sjovt hvis det er den samme svane vi har set...??

Hvis nu den flyver syd på, syntes jeg måske den skulle tage en dame eller herre med herop næste gang...  ;D For 13 år alene i damhussøen lyder ærligtalt lidt trist...!
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sorte svaner
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2008, 15:24 »
Gasen, for det var det, havde i mange år holdt ræven på afstand, og den turde ikke nærme sig den gale gås.... Men da den blev 21 var det altså en ræv der fik fat i den, så den døde ikke en gang af sig selv og af ælde...

Vi ved jo heller ikke om det er den samme svane, men det er da pudsigt, at der stadig kun er en, men er der noget om at svaner holder ved deres partner, og måske derfor forbliver den alene, hvis den har mistet sin mage, eller er det storke der er så trofaste. :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Sorte svaner
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2008, 15:31 »
Jeg har boet et år i Tyskland, hvor jeg arbejde for en privat fugle- og naturbeskyttelsesforening. Foreningen havde et fugleresevat ved indsejlingen til Schleswigfjord i Schleswig-Holstein, på dansk må det vidst være Slesvig-Holsten, hvis jeg husker rigtigt.
I det resevat var der et par af sorte svaner, som fik unger det år jeg befandt mig der. I den vig de havde slået sig ned, havde der tidligere været en kæmpe flok af unge sangsvaner, som altid holdte til der, men de blev jaget væk af de sorte svaner. Foreningen var ikke glade for at de sorte svaner var kommet til, da de jo jagede de oprindelige fugle væk, men de trak mange turister til området, og dermed penge til foreningen.
Det er efterhånden 5-6 år siden og jeg ved ikke om de endnu er der. Jeg har billeder at dem og ungerne, men desværre kun på papir....
Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sorte svaner
« Svar #13 Dato: 28 August , 2008, 20:03 »
Taget fra bogen Haandbog i fjerkræavl af W.A. Kock fra 1935 (tror jeg nok) bind 4.

I Kapitlet om svanerne skriver den gode W.A. Kock :

Fra 2 til 3 og mindst i 30 aar er de avledygtige og kan blive op til 100 aar.

Jeg var ved at få kaffen galt i halsen, da jeg læste det. De skal jo med mig på plejehjem !! Og sikken en lang pension de skal have  ;D :D ;)

« Senest Redigeret: 28 August , 2008, 20:07 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Sorte svaner
« Svar #14 Dato: 28 August , 2008, 20:05 »
 :D :D :D Utroligt de kan blive ældre end menneske.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte