Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan sender man æg med posten?  (Læst 4160 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #15 Dato: 24 Maj , 2008, 09:42 »
Øv, har lige sendt rugeæg afsted, det tog 4 dage og 4 smadrede æg som pakke. >:( >:(
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #16 Dato: 24 Maj , 2008, 10:05 »
Jeg har haft succes med en vinkasse til 6 flasker, 1 eller 2, 10 stks æggebakker og så med skumgummi omkring. Inde i æggebakkerne har der været vat. Ingen knækkende æg!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #17 Dato: 24 Maj , 2008, 10:09 »
Sidst jeg sendte, brugte jeg en bakke, som jeg delte midt over, og så brugte jeg det plastik, hvor der er luftblærer, og pakkede hvert enkelt æg ind i det, og pakkede samme materiale udenom, og så lavede jeg en kasse af kraftigt pap, det holdt uden smadrede æg.
Bare husk, at ydermaterialet ikke skal kunne trykkes.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #18 Dato: 24 Maj , 2008, 10:25 »
Vil da lige tilføje at jeg sidste år har modtaget æg fra Finn og da gik turen fint og som planlagt.
Du har bare --- uden at vide det Finn, haft en postmand på ruten som havde travlt. <W Har der været fodboldt en af de sidste dage  <T <T <T <T
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #19 Dato: 24 Maj , 2008, 10:35 »
Jeg tror at alle vores måder er gode. Det er simpelthen et spørgsmål om hvor 'heldig' vores pakke/brev er på sin tur gennem landet.

Og så må vi bare glæde os over når det går godt. Uanset hvordan vi pakker ind, så har pakken et svagt punkt. Og lander den der, så sker det.
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #20 Dato: 10 Juni , 2008, 16:36 »
Efter et par dårlige oplevelser med postdanmark, så kunne jeg da godt tænke mig at høre om nogen har prøvet pakke-shop og deres erfaringer med det?
Pakkeshop
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #21 Dato: 10 Juni , 2008, 20:26 »
Jeg kan anbefale "Pakkeshop"

Men under alle omstændigheder kan post være en barsk omgang for rugeæg. Man kan stadig sende "forsigtigpakker" med Post Danmark, med det tyder på at det ikke er særlig forsigtigt. Pakkeshop har noget der hedder "hazardous" Det kan nok betale sig at betale lidt ekstra for skånsom behandling.

At pakke æggene godt ind er godt af mindst to grunde. De går ikke så nemt i stykker, husk at selv små rystelser kan ødelægge kimen, det er levende sager. Indpakning virker som isolering som beskytter mod temperatudsving. Der handles meget med rugeæg omkring i verden, også fra verdensdel til verdensdel. Stabil temperatur og "rystefri" forhold gør det muligt at sende æg mange tusinde km.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #22 Dato: 10 Juni , 2008, 20:29 »
ahhh --- hazardous er farligt gods, farligt gods med ADR bevis. Min fejl, duer nok ikke her

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #23 Dato: 10 Juni , 2008, 21:24 »
Jeg kommer til at tænke på, at jeg engang i TV så Frode (tror jeg nok det var) pakke en kongelig poreclænsfigur, som skulle sendes med posten, ind i et formbrød. Han delte brødet på midten og lagde figuren ind i det bløde brød og "lukkede" brødet igen med elastikker. Bare en tanke  <A
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #24 Dato: 11 Juni , 2008, 00:10 »
Man kan købe sådan noget bølget skumgummi, som æggene kan stå i, det må ski da være godt, det ville kunne optage nogle af de værste stød, så ægget ikke bliver rystet alt for meget, så skal der bare en stiv kasse udenom, som ikke umiddelbart lader sig trykke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #25 Dato: 11 Juni , 2008, 00:28 »
Jeg har i år selv sendt 35 æg og modtaget rugeæg af to omgange på hhv. 43 og 47 stks uden uheld.
Vi har alle 3 gange sat æggene i 30 stks bakker en bakke på hver side af æggene. Tape omkring så bakkerne ikke flytter sig og så godt med savsmuld. Først savsmuld i bunden, så æggebakkerne, så savsmuld øverst. Kassen skal være stor nok til et tykt lag smuld hele vejen omkring. Savsmulden ligger på denne måde også imellem æggene hvor der er lufthuller til det og hvis der er et æg som går itu tror jeg savsmulden suger så meget at de andre æg ikke bliver smurt ind og dermed får overfladen ødelagt.
Der har ihvertifald ikke været en eneste revne i et eneste æg, men jeg vil give susanne ret i at får pakken først et hak er det nok ligemeget hvad vi gør. jeg ville ikke bruge plastik for æg skal kunne ånde ej heller ind i et brød som er fugtigt.
Korn skulle være det bedste og sikreste for æg at blive transporteret i men det bliver en noget dyr og tung pakke ;D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #26 Dato: 11 Juni , 2008, 00:31 »
Ja, Mimi, jeg tror også, at savsmuld er en rigtig god ide, så er der også plads til at der kan være  lidt rystelser, uden at æggene rystes i stykker.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #27 Dato: 11 Juni , 2008, 08:43 »
De æg jeg modtog for 14 dage siden var to gået i stykker. Men kun små stød. Intet hvide i bakken. Det var kun ved grundig undersøgelse jeg så en lille revne.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #28 Dato: 11 Juni , 2008, 08:55 »
Det interessante er i flg. en anden tråd her, hvor mange levende kyllinger der kommer ud af de postede æg, det er jo godt at vide om klække% falder til et minimum pga. stød og slag på pakken undervejs, for som det fremgår er det muligt at få uskadte æg i hvert fald tilsyneladende.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan sender man æg med posten?
« Svar #29 Dato: 11 Juni , 2008, 20:50 »
Lige lidt info om Pakke Shop:

Det ser ud til at det er billigere at sende pakker med Pakke Shop end hos Post Danmark (PD), idet man betaler for størrelse og ikke vægt.
http://www.gls.dk/pakkeshop/500057_parcelshop-pricelist.htm

og de er fremme et døgn efter, og ikke flere dage som PD.

Man indtaster sit postnummer på hjemmesiden og får så oplyst hvor man kan indlevere pakken og modtager gør ligeså.

Hos mig er det Blockbuster i Ålborg og hos f.eks Ina er det Blockbuster i Køge. Er kan tæt på en Blockbuster er det jo let, og en fordel at de har længe åbent om aftenen!

Jeg har kontaktet firmaet i dag og de oplyser, at pakkerne ikke behandles mere skånsomt end hos PD, idet det også foregår på automatiske transportbånd.