Ænder er fantastiske, intet mindre
Vi valgte dog nogle andre racer end moskus, dels fordi vi synes de er ekstremt grimme
Dels fordi de kan flyve, og vi var ikke interesserede i at skulle til at stække dem, og så har alle bare moskus
Så jagten gik ind på en smuk, hyppig æglægger (vi bruger æggene i madlavningen), med godt og velsmagende kød, der ikke kan flyve og ikke larmer ret meget af hensyn til naboerne.
Vi endte op med Sachsen ænder og Cayuga ænder.
Sachsen ænder blev vi dog frarådet fordi de skulle rappe en del og svine meget.
Andrikken vi har fået er en noget nervøs type, og rapper når der sker noget i haven, men bestemt ikke så der er kommet naboklager eller det generer os.
Cayugaerne rapper også når der sker noget, men er nok en mere tillidsfuld og rolig race tror jeg, der skal lidt mere til før de reagerer.
Mht. at svine, så kommer der da klatter ja, men det gør der jo også fra hønsene
Vi har indhegnet en del af haven til ænderne ca. 100 kvm. som rummer 4 voksne ænder, og der hverken lugter, er bare pletter i græsset eller noget.
Jeg river jævnligt med løvrive i "andegården" for at tage de værste klatter.
Begge racer æder dræber snegle, og andre snegle, regnorme osv.
Sachsen lægger STORE æg -gennemsnitlig 90 gr.
Men sæsonnen er vist ikke så lang for dem.
Cayugaerne lægger knapt så store æg - gennemsnitlig 75 gr., men lægger tilgengæld troligt et æg til os hver dag stadig, til trods for hun går med ællinger nu.
Og så bør Cayugaer lægge mørke/sorte æg, men ikke alle gør det længere, vores gør dog
Cayugaerne er lidt mindre end Sachsen ænderne, og noget mere aktivt fødesøgende.
Så min anbefaling går klart på én af de racer
Held og lykke med de kommende ænder