Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Knude eller bule på benet - Dværg Wyandot.  (Læst 5480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gittemoar

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Knude eller bule på benet - Dværg Wyandot.
« Dato: 27 Juli , 2024, 13:46 »
Min dværg Wyandot aka Dorthe-Elisabeth, har fået en knude/bule på benet, den startede som en peanut størrelse og er derefter vokset hen over en uges tid til noget alla en hasselnød.
Hendes tær virker i dag en smule hævede også.
Hun har kun de sidste par dage virket til at det generede hende og dyrlægen (han har ikke set på hende) har i telefonen rådet mig til øksen, som også vil blive brugt hvis det bliver værre.
Lige nu spiser, drikker hun, hopper på pind osv, men jeg kan se at hun ligger mere og går mere forsigtigt, så helt godt er det ikke.

Jeg har læst alt om bumblefoot, men der er intet hul eller nogen rifter at se udefra og når det sidder oppe på benet virker det ikke som det der er i vejen.

Har nogen i gruppen oplevet noget lignende, jeg har gennemsøgt forum, men kan ikke finde hævede ben på den måde min høne har det.

På forhånd tak :)

Mvh. Gitte
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2024, 14:05 Fra Gittemoar »

Offline Gittemoar

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Knude eller bule på benet - Dværg Wyandot.
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2024, 08:06 »
En lille opdatering på Dorthe-Elisabeths ben - Hun overrasker hver morgen med at komme spankulerende, når jeg dagen før har tænkt at nu bliver det nok øksen, men hun spiser og drikker ivrigt og hopper stadig på pind.
Dog ligger hun stadig mere og hun ligger sig ind i vores havestue tæt på mig, det får hun undtagelsesvis lov til nu hun har sygeorlov. Normalt ville hun farte rundt med de andre.

Når jeg løfter hende og forsigtigt mærker på bulen på benet er den helt blød, måske som en byld?? Tør jeg mon skære hul på den? Er der nogen som har erfaring med det og risikerer jeg at det bliver værre?
Jeger også bange for at ødelægge noget på hendes ben, men hvis det er yderst i huden, lige som når katte har en byld, må man vel kunne lave hul, rense og give klorhexidinpulver? Har nogen erfaring med byld hos høne?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 957
Sv: Knude eller bule på benet - Dværg Wyandot.
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2024, 22:54 »
Jeg har ikke svaret på hvad du skal/kan gøre, men jeg ville skære hul, som du selv foreslår. Når du har midler til at rense såret bagefter, kan der næbbe ske det helt store.
Jeg fik hul på en udvækst på min kat en gang og Gud hvor der kom meget pus ud - det hjalp !!