Til Ina.
Det omkring heste er ny viden for mig, som jeg ikke har hørt tidligere, på trods af at vi der hvor jeg er opvokset altid har holdt heste. Der var også flere tilfælde af forfangen ponyer, men man intreserede sig ikke så meget for grunden til dette, udover at man vidste at de var for fede. De gik altid på meget kort nedgnavet græs, så det er måske forklaringen.
Er der en forklaring på hvad grunden er til at græs også er svagt giftig når der er dug på ??
Til Jette.
Der er nok ingen tvivl om at en Giraf bedre tåler giftstoffer end mindre dyr, men den æder så også større mængder.
Til Hanne Lottrup.
Jeg er helt enig i din holdning.
Græs indeholder rigtig mange gode og sunde ting, som modsat hvis de ikke får det, kommer til at lide af mangelsygdomme.
Det der nok er spørgsmålet er at undgå de mest giftige perioder i græssets vækst periode, samt evt. udrensning af giftstofferne, som fjerkræ i fangenskab ofte ikke selv har mulighed for.
Mærgel (en lerart) er godt til afgiftning, men jeg tror også at standskaller og kalkindeholdet her har en positiv virkning, uden dog at have beviser for dette.
Mange af de ting både vi og dyrene spiser indeholder naturlige giftstoffer. Det der er et spørgsmål er nok hvor gode vi og dyrene er til at afgifte den ophobede mængde.
Jeg ved at mange syd Amerikanske Papegøjer ofte besøger nogle lerskrænter som de æder af. Dette er for at fjerne de giftstoffer der ophober sig i kroppen fra forskellige planter som de lever af.
Det er også sådan at en Stær kan klare 19 gange så meget alkohol som vi menesker kan. Dette skyldes at de ofte æder gæret frugt, og spritflyvning kan få katastofale følger for en fugl.
Her er det ikke Politiet der tænkes på men noget langt være, nemlig rovfugle.
Ja naturen er spændende og forunderlig.