Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til standartudvalget  (Læst 40032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #30 Dato: 17 April , 2010, 17:42 »
Nu det ikke specielt fisefornemt endda. De fleste klubber og Specialklubber afholder tema dage, avler seminarer og hønsedage, hvor man som medlem er mere end velkommen til at komme med eller uden høns for at lære mere.... På disse arangementer gennemgår man sammen med dommeren alle hønsene og man må komme med alle de spørgsmål man vil.

Men det kræver jo desværre  det at man skal lette r.... og komme afsted og gøre en indsats selv. Og her falder rigtig mange fra. Undskyld mange gange hvis jeg fornærmer nogen.

Det er meget nemmere at have det i munden end at føre det ud i livet, bare se med Arauacana, Maran og Dorking klubberne her på Forum- hvor mange er der egentlig tilbage, som vil avle seriøst ?? .

Det samme sker desværre nok også for choco Brahmaen, når folk finder ud af hvor dyrt, tids-og pladskrævende det bliver, især når farven skal hentes fra en helt anden race.

Det er svært at avle ordenlige høns efter standarden og det er endnu sværere at avle nye farver eller racer. Det tager plads, det koster penge og frem for alt så tager det tid.


@ Jørn
Jesper forguder mig da allerede  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #31 Dato: 17 April , 2010, 17:51 »
Lene du har ret, man bør gøre noget mere ved det. Jeg ved end ikke, hvilket distrikt jeg hører ind under, det er vist Ålborg,eller er det Nibe måske Himmerland? Hvis jeg søger på nettet er der ingen oplysninger overhovedet.Jo jeg kan telefonere til en formand, men jeg ville så gerne kunne undersøge lidt, inden jeg ulejliger folk.

Jeg har da set her på forum ,at man har vacc.dage, det ville jo være dejligt at vide hvor og hvornår det finder sted, i stedet for at jeg skal have fat i min absolutte hønse-nada dyrlæge.

At emnet tages op her på forum finder jeg er udemærket, tror det kan ruske en smule op både her og der.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #32 Dato: 17 April , 2010, 17:52 »
@ Marianne

Nu er jo en tvillinge tak en grov fejl, som giver 0 fejl (det er tillige også ganske arveligt) men jeg kan da godt forstå at det som sådan ikke har betydning for typen eller farven. Og dog for jeg mener at kunne huske at netop hoveddele hos Maraner er et kardinalpunkt (vigtig værdi for race-særpræget) og så skal de være i orden.


« Senest Redigeret: 17 April , 2010, 18:02 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #33 Dato: 17 April , 2010, 17:57 »
@ Gunni

Nu hører man jo ikke med til nogen landsdel, idet alle kredsene er lukkede her fra 1/1-2010. Men du kan gå ind på DFfR´s hjemmeside og se hvor de forskellige klubber og specialklubber hører til i landet og der er garanteret nogen i det område du bor i eller tæt ved.

Angående vaccinationsdage så vil jeg da også regne med at de forskellige klubber oplyser deres medlemmer om tider og steder. Enten pr. brev, i det grønne blad eller på deres hjemmesider. Eller endog alle tre steder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #34 Dato: 17 April , 2010, 18:30 »
Nu det ikke specielt fisefornemt endda. De fleste klubber og Specialklubber afholder tema dage, avler seminarer og hønsedage, hvor man som medlem er mere end velkommen til at komme med eller uden høns for at lære mere.... På disse arangementer gennemgår man sammen med dommeren alle hønsene og man må komme med alle de spørgsmål man vil.

Men det kræver jo desværre  det at man skal lette r.... og komme afsted og gøre en indsats selv. Og her falder rigtig mange fra. Undskyld mange gange hvis jeg fornærmer nogen.

Det er meget nemmere at have det i munden end at føre det ud i livet, bare se med Arauacana, Maran og Dorking klubberne her på Forum- hvor mange er der egentlig tilbage, som vil avle seriøst ?? .

Det samme sker desværre nok også for choco Brahmaen, når folk finder ud af hvor dyrt, tids-og pladskrævende det bliver, især når farven skal hentes fra en helt anden race.

Det er svært at avle ordenlige høns efter standarden og det er endnu sværere at avle nye farver eller racer. Det tager plads, det koster penge og frem for alt så tager det tid.


@ Jørn
Jesper forguder mig da allerede  ;)

Hold kæft Lene... når, bemærk NÅR du stiller op til DfFRs bestyrelse, så har du min stemme. Det er tydeligt at du har et kæmpe engagement og høre til i det jeg kalder eliten.. Men til forskel for mange andre, så går du i dialog med breden. Tusind tak.

Og så har du så ganske ret i at vi fanme er nød til at lette røven og gøre en indsats, men vi er jo så servicerede at vi har svært ved det. JEg har meldt mig ind i en lokal klub og de har lært hvem jeg er ;) (hende den spøjse med de laaaaaaaaaange breve ;)og de flotte æg ) 
Med hensyn til forumklubberne, så har jeg altid set dem som en interessegruppe, ikke nødvendigvis en avler gruppe. Man kan jo godt engagere sig i en race uden at have planer om det helt vilde.. jeg har set dem som en erfraingsudvekslingsklub :)
OG Gu fanø er det svært at avle perfekte høns, det skulle det da også gerne være, ellers går sporten jo af det... men jeg syntes måske man skulle nedsætte pointskravet til (jeg ved ikke så meget om de point endnu) måske 80-85 stykker, så havde man racen inde i varmen og SÅ kan man begynde det svære arbejde med at ramme standarten :)
Og så syntes jeg da klart at man skal åbne op for udenlandske dyr... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #35 Dato: 17 April , 2010, 18:39 »
@ Wanda
Tak  ;D ;)

Høns på 80-85 point er MEGET ringe høns, som der bestemt ikke skal avles på- 90 point er faktisk heller ikke specielt højt og det burde kunne være muligt at lave det.

Desuden så skal f.eks en choco Brahma dæleme da ligne en Brahma for at kunne blive godkendt i denne farve.
« Senest Redigeret: 17 April , 2010, 18:42 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #36 Dato: 17 April , 2010, 18:50 »


Desuden så skal f.eks en choco Brahma dæleme da ligne en Brahma for at kunne blive godkendt i denne farve.

Ja det skal den da ihvertfald, det er jo typen vi er forelsket i ;) Typen har bare ikke farven ......endnu ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #37 Dato: 17 April , 2010, 19:26 »
Ja, hønsedage og vaccinationsdage i lokalklubben er guld værd og superhyggelige, der lærte Linda og jeg også en masse  /o
Vi blev helt sikkert taget godt imod her!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #38 Dato: 17 April , 2010, 23:49 »
Nu det ikke specielt fisefornemt endda. De fleste klubber og Specialklubber afholder tema dage, avler seminarer og hønsedage, hvor man som medlem er mere end velkommen til at komme med eller uden høns for at lære mere.... På disse arangementer gennemgår man sammen med dommeren alle hønsene og man må komme med alle de spørgsmål man vil.

Men det kræver jo desværre  det at man skal lette r.... og komme afsted og gøre en indsats selv. Og her falder rigtig mange fra. Undskyld mange gange hvis jeg fornærmer nogen.

Det er meget nemmere at have det i munden end at føre det ud i livet, bare se med Arauacana, Maran og Dorking klubberne her på Forum- hvor mange er der egentlig tilbage, som vil avle seriøst ?? .

Det samme sker desværre nok også for choco Brahmaen, når folk finder ud af hvor dyrt, tids-og pladskrævende det bliver, især når farven skal hentes fra en helt anden race.

Det er svært at avle ordenlige høns efter standarden og det er endnu sværere at avle nye farver eller racer. Det tager plads, det koster penge og frem for alt så tager det tid.


@ Jørn
Jesper forguder mig da allerede  ;)

Jeg skylder at sige at jeg nærer den dybeste respekt for Lene (og mange andre) for deres store arbejde med deres racer og det de gør for klubben o.s.v..Men jeg synes så også til tider, at de let kan tage pippet fra een, inden man nogensinde er kommet i gang.

Jeg er rede til at gå meget langt når det gælder det der interesserer mig og også at investere. På den anden side vil jeg ikke købe dyre avlsdyr, hvis der slet ingen kontrol er med, hvad der ligger bag. Hvis man virkelig skal lave hundredvis af kyllinger blot for at få nogle enkelte der er egnet vil jeg mene at avlsmaterialet er for ustabilt, hvis man taler om en etableret race og farve.

Egentlig synes jeg det er ganske flot at Marianne kan udstille seks dyr og kun en bliver dømt ud, samtidig med, at hun fra de selvsamme høns kan få præmie for deres æg, det vidner dog lidt om stabilitet, med det lille antal der er opdrættet herhjemme.

Det er jo ikke kun for sjov, at man begynder at importere relativt dyre æg, fordi der nu engang ikke findes nogen af slagsen i DK.Jeg har hele vinteren glædet mig til at få kyllinger efter mine høner og nu kommer de så. Jeg vil gerne præsentere racen, men det er da helt sikkert, at de ikke er det bedste af det aller allerbedste og underforstået skal jeg så derfor blive hjemme og vente et ukendt antal år på at gøre dem perfekte, inden jeg kan udstille dem.

Well, det gør jeg så måske, det har i hvert fald ikke fremmet min lyst, som jeg sidder her i aften og funderer over det, men tanken om, at der måske netop på en udstilling var andre der kunne lide racen, selvom dyrene endnu ikke er perfekte, har da strejfet mig.

I stedet for at oplyse, at der er nogle fejl som der skal rettes, kunne jeg jo også bedyre, at det hele er creme de la creme og helt igennem fantastisk og starte med, at sælge dem til uvidende mennesker.

For et år siden var det ganske rigtigt Araucanerne der var i vælten, der blev talt om specialklub o.s.v. og det døde bare ud.

I så mange henseender er dette forum så dejligt, alle med høns deltager både dem med de racerene og de der er lidt mere brogede, der er hjælp at hente når det brænder på, det er jo skønt, men at tage lysten fra folk der er i begyndelsen med tanken om udstillinger kan ikke være målet.

Hvis man var lidt mere smidig kunne det jo tænkes, at mange andre også ville forsøge sig, men hvem er sikker på i starten kun at have perfekte dyr, det må da komme an på en prøve.

Nu vil jeg give jer fred for mere Araucanersnak og stille og roligt arbejde videre med mine planer og så må vi se om det bliver i år de bliver vist frem offentligt.

VH Gunni.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #39 Dato: 18 April , 2010, 00:46 »
Hej

Et meget interresant emne her, har måtte læse den af flere gange for at forstå alle indlæg.

Omkring godkendelse af ny farve, så kan de 3,3 der skal til sagten komme fra 6 forskellige opdrættere, DFfR er da lige glad med hvem der skal have en eventulet præmie, det plejer at blive den højest bedømt i gruppen der får præmie skiltet på.

Jeg har selv prøvet et par gang af få en farve godtkendt, men det er ret svært kan jeg fortælle jer, især når man få at vide at man skulle se af få de farver der findes i forvejen til at blive bedre, så føler man at man bliver lidt modarbejdet, det er så godt nok en del år siden og nye folk er kommet til, så vi må håbe det er blevet lidt nemmere.

At man ikke har set en bitak, hvis man ikke ved den ikke må være der, det er jo nybegynder ting, som og som Lene skriver, så skal man nok starte med at få en klub eller specialklub ind over projektet, det tror jeg også Marianne og de andre i projektet har lært.

Hilsen
Tommy   

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #40 Dato: 18 April , 2010, 01:22 »
Jørn kender til min triste oplevelse sidste år.Jeg havde 3,2(BSO) og manglede EN høne for at forsøge mig at få dem accepteret.Min læremester i Tyskland gjorde også alt hvad han kunne for at hjælpe hans Danske elev.Jeg sendte nogle Danske ringe til ham,men hans ung dyr var for store til det kunne lade sig gøre suk,suk,suk.Havde så været blevet accepteret hvis de havde været med,det tror jeg faktisk  :) Jeg havde 2 enorme haner+en mindre hvis farve der sad lige som den skulle.De to høns havde en god tegning og god farve æv,æv,æv.

En EU ring er en del i en naturlig udvikling.Europa er blevet mindre.

Her nogle af mine drømme for fremtiden

-EU Ring
-fælles standard+Er en farve eller race accepteret et sted i europa ,burde den også automatisk også være det i alle EU lande

Lene udover dit valg af de guld-sortbåndet som en af dine farver :).Er du en god ven og en god avler.Jeg er glad for vi sammenarbejder med de guld-blå båndet.Med nye farver eller MEGET svære farver er sammen arbejde mellem avlerne en alletiders løsning  /o Elise og jeg sammen arbejder med de hvid-blå og hvid-sort columbia+sølv-sort båndet  /o Kenneth er også med i sammenarbejdet.

mvh Jesper 
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #41 Dato: 18 April , 2010, 06:49 »
@ Gunni

Jeg ved ikke lige rigtigt hvordan, jeg skal formulere det rigtigt for ikke at blive misforstået.

Men jeg vil prøve, jeg synes ikke at du allerede skal opgive inden du overhovedet har prøvet at udstille og tro  det er så besværligt og umuligt.

Det er svært at avle gode "perfekte" høns, for det perfekte findes ikke, derfor bliver høns bedømt med op til 97 point. Det er også sværere at avle dyr som er tegnede eller skal have forskellige slags pletter end at avle helt ensfarvede dyr.
Det er også sværere at avle de sjældne racer, fremfor at avle f.eks sort Dværg Wyandot. Det er helt klart også sværere at starte med at avle en ny race eller farve. Så der må et stort tillæg til.

Jeg selv har også i starten udstillet høns med diverse 0 fejl : tvillingetakker, duehale . Og det er det man lærer af. Godt nok på den hårde måde.

Så er der også holdningen til at udstille. For nogen er det KUN  for at vinde og de bliver meget sure og fornærmede hvis ikke de vinder.
Okay jeg indrømmer gerne at det er dejligt at vinde ingen tvivl om det. Men det er lige så dejligt at "tabe" til en som udstiller for første gang. Og det kan virkelig også lade sig gøre.

Men min generelle holdning til udstillingerne er at de er vinduer ud til nye hønseejere/avlere/udstillere for det er her at "alm." mennesker kan komme og se racerne i levende live og tale med opdrætterne.
Så en udstilling er rigtig meget en P.R for racer.

Jeg har aldrig høns klar til vores sommerudstilling i juli måned, for mine racer når ikke at blive udviklede nok. Men jeg har altid nogle hold med alligevel, dels for at højne mangfoldigheden på udstillingen og dels for at vise om verdenen at der faktisk også findes disse racer på Lolland.
Så sommerudstillingen er helt klart "kun" en P.R for mine racer.
« Senest Redigeret: 18 April , 2010, 06:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #42 Dato: 18 April , 2010, 07:21 »
Alle kan udstille, det kræver bare at have ringe på sine dyr, at de skal være vaccineret, at man er medlem i DFfR og i den pågældende klub, man vil udstille i.

Og det er også sådan med alle andre andre dyr man vil udstille.

Fordelen med fjerkræ er dog at man kan lave et stort tillæg, hvilket er nødvendigt med alle de farver som ikke kan renavles. Og at produktions tiden ikke er så lang, som f.eks med et føl.

Angående bedømmelserne så tager dommerne også hensyn til om det er en talrig "nem" race eller en mindre talrig "svær" race, når de bedømmer.
Men bedømmelserne skal selvfølgelige også være realistiske, så det er en meget svær balance gang.

Jeg udstillede engang en shetlands hoppe med føl, vi kørte helt til bartahus i Kokkedal, brugte en hel dag og mange 1000 kr. på vaccination, transport, tilmeldingsgebyrer, medlemsskab osv. og hoppen tjaaaa hun blev kåret i 2. kl. B hvilket er det laveste, der blev bestemt ikke taget hensyn til om jeg var ny eller kom langvejs fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #43 Dato: 18 April , 2010, 07:33 »
Det gælder om at lære sin racen godt at kende og at lære især  de grove fejl, dem der giver 0 at kende. Så man kan undgå mange ærgelserne på udstillingen. Men disse fejl ser man også hos garvede erfarne avlere, når de udstiller høns.

Så er det også helt klart en fordel at tale med andre avlere og evt. få en ud og kigge på ens høns eller tage de dårlige høns med til hønsedage, de høns man er i tvivl om og så få en snak om dem.

Hvis man vil starte seriøst og købe fra en avler som udstiller så tjek også hvad avlerens dyr står med af point-

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #44 Dato: 18 April , 2010, 07:38 »
@ Tommy

Jeg kan heller ikke lige se pointen i at godkende farve nr. 11, når der ud af de 10 andre kun er 2 der ses og avles med...

Så det er nok en stor fordel at jeg ikke sidder i standard udvalget, selvom det sikkert kunne være ganske spændende  ;D

Og ja ja jeg ved det godt, menneskets skaber trang til nyt og anderledes er større end trangen til at bibeholde det "gamle og kedelige"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub