Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til standartudvalget  (Læst 40031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #15 Dato: 16 April , 2010, 19:41 »


En anden ting:Hvis et dyr af ny farve har typen,har farven er det så fair at den bliver bort dømt ,hvis dens brødre eller søstre ikke har eks. en bitak ?

MVH Jesper

Den forstod jeg ikke lige Jesper :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #16 Dato: 16 April , 2010, 20:00 »
Sorry Wanda  :)

Det jeg mente var:

Mente bare at det er en skam at en ny farve bliver bortdømt hvis en ud af 3,3 har en bitak eller en anden fysisk defekt.

Inden for alle farver,racer vil der altid være dyr med fejl(fysiske),så hvorfor må nye racer eller farver ikke have det ?


mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #17 Dato: 16 April , 2010, 20:13 »
ahhh så fangede jeg den :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #18 Dato: 17 April , 2010, 11:33 »
Så hvis mig og Gunni stiller op til LU med lavendel araucana- Gunni har 4 med, jeg har 4 med og to af dem viser sig ikke at få 90 point men resten gør, så er lavendel engelske araucana godkendt i dk? Skal vi selv sørge for at få fat i den engelske standard og oversætte den?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #19 Dato: 17 April , 2010, 12:17 »
Det kan I godt Johanne, men de skal have ringe på i en enkelt avlers navn og tilmeldes under et navn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #20 Dato: 17 April , 2010, 14:08 »
Jeg synes det er mærkeligt at vi ikke kan stille op to opdrættere med samme race /d /d hvad er forklaringen på det?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #21 Dato: 17 April , 2010, 14:41 »
Jeg synes det er mærkeligt at vi ikke kan stille op to opdrættere med samme race /d /d hvad er forklaringen på det?
Det forstår jeg heller ikke en pind af... 6 godkendte dyr er vel kravet uanset hvor de kommer fra? Ellers giver det da slet ingen mening.

Jeg læste i beretningen i det grønne blad at man skulle gøre et slag for at få flere til at udstille og interessere sig for dette.

Jeg har også den opfattelse af verden at mange nyder det specielle, det unikke det anderledes... (læs nye racer, nye farver)
Jeg tror man dræber mange udstiller-spirer ved at have ALT for store og indviklede krav. Jeg ville som ny udstiller snuble en hel del over alle de regler, jeg kan jo ikke engang finde rundt i dem, derfor dette indlæg, og det er jo tydeligt at jeg ikke er den eneste ;) Og da jeg ikke gider udstille noget som alle andre har, så er jeg nok i den gruppe der er tabt på forhånd... jeg syntes det halve af morskaben ved at holde racehøns, er opdagelsen af noget nyt og anderledes. Sidste år gik jeg igang med maranerne fordi de var rimelig nye og ikke mange har dem, jeg havde planer om import af nye farver og udstillinger og hurlumhej.... nu er der så mange der har maranerne fordi de (forståeligt nok) har opnået stor popularitet, så nu syntes jeg egentlig det er lidt kedeligt, selvom de stadig er på min top 2 over racer :) men da jeg kom til den erkendelse gik jeg igang med at spotte nye græsgange, og gik tilbage til brahma, men i ny farve og nu er vi så igang med at skabe en ny farve, se deeeet er sjovt :)

Men mit ønske er at man satser lidt mere på breden og lidt mindre på eliten... eliten skal nok klare sig og dem kan breden jo lære en masse af... men det bør være breden der vægter tungest i DfFR, så tænker jeg egentlig lidt at specialklubberne kan koncentrere sig lidt mere om eliten inden or deres race... det må jo være her der virkelig nørdes :)
Jeg syntes DfFR kan få en masse nye medlemmer forærende pt med alt den snak om selvforsyntethed, økologi og bonderøv.... men tør de/vi gribe den... magter vi det? JA gu fanden gør vi det, men så skal vi satse på bredden i sporten...uden den kan der ikke skabes en elite.

Det var så et lille opråb til både DFfR og Standartudvalget (som jeg går udra arbejder temmelig tæt sammen :) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #22 Dato: 17 April , 2010, 15:03 »
Jeg er altså sikker på at man godt kan være flere opdrættere om at udstille en race eller farve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #23 Dato: 17 April , 2010, 15:54 »
Jeg ved i hvert fald to fra vores lokale klub, der udstiller under begges navne, men de bor sammen og har altså samme adresse. Jeg spurgte på et tidspunkt, og fik den opfattelse, at man skal bo sammen for at udstille sammen og at begges navne også skal være på ringene altså f.eks. Marianne og Søren Vedel registrerer ringe og udstiller sammen. Men jeg kan da have misforstået det.
Men der er da meget at sætte sig ind i, hvis man vil udstille, og især hvis man vil udstille noget, der ikke er i den Skandinaviske Standard. Jeg troede f.eks., at man skulle udstille præcist 3.3, hvis man kom med nyt, og det var først på LU, jeg fandt ud af, at man kunne komme med et højere antal. Det er såmænd ikke fordi, det var uklart beskrevet i standarden, men det var sådan jeg læste og tolkede det, der stod.

Men det er da lidt svært det hele, de forskellige restriktive hønseregulativer i mange kommuner gør det heller ikke nemmere, hvis man gerne vil avle.

Men for at komme med den glade nyhed har jeg lige lyst de otte æg, der ligger under min skruk, og de er alle i allerhøjeste grad "levende"... så med små museskridt nærmer jeg mig måske en mulighed for at komme med til LU i år  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #24 Dato: 17 April , 2010, 15:57 »
Det er rigtig spændene og lærerigt det her, jeg hopper lige med på en kigger ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #25 Dato: 17 April , 2010, 16:19 »
Nu er det nok MEGET usandsyligt at der ville være så mange forskellige, som ville udstille de samme nye farver eller racer.

Det er nok mere tænkeligt at dem som vil fremstille en ny farve/race har et samarbejde. De udstillede dyr skulle jo også meget gerne være af samme type og farve.

Men der er vel ikke noget problem, for det vil vel være, som for alle de andre godkendte racer/farver som har flere udstillere - de bedste vinder.

Og med hensyn til godkendelse, så må det vel stadig være de bedste 3,3 som tæller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #26 Dato: 17 April , 2010, 16:38 »
Hvis der virkelig kommer så mange hønniker at det bliver muligt for mig at udstille vil jeg gøre det.Dog er jeg da lidt loren, hvis det virkelig er sådan, at de faktisk skal være nærmere standarden end normen ellers siger, ja nærmest perfekte.

Jeg ved at der på mine er to fejl, dels er der øjenfarven som skal være mørk rød, dels er der det med det gyldne i fjerene.Rent faktisk er de isabellafarvede og jeg kan godt lide det spil det giver såååå lad os nu se.

Efter hvad jeg kan se på de billeder der vises både fra udstillinger og privat er det meget almindeligt, undtagen på dem fra Australien og der kan vi jo ikke sådan lige få æg fra.

Den engelske Araucaner er katagoriseret som en truet race, da den i mange år har været tilsidesat til fordel for andre.
Sådan går det, men det er ikke godt for en race. Nu er den i fokus igen i alle de farver der er repræsenteret, men også i England skal der arbejdes for at få dem stabiliseret.

De æg jeg fik sidste år kommer fra en opdrætter der udstiller, så det burde ikke være så ringe endda, men jeg kan altså bare lige ikke fise til England på en udstilling og se det ved selvsyn.At jeg også fik æg i andre farver kan jeg idag se var et stort plus, de er efterspurgt derovre og der er ikke mange af dem.

For os der synes, at der er ting der ændres her og der er der jo kun een ting at gøre og det er at indsende forslag til generalforsamlingen og møde op og stemme om det. Det er derfor jeg har meldt mig ind bl.a.

Med alle de regler der i forvejen er for hønsehold bør foreningen ikke gøre det mere surt, men åbne for en blødgøring af for stive regler.Det er måske en torn i øjet på gamle meget seriøse opdrættere der har lagt mange års arbejde i både forening og opdræt, men sådan er tingene til tider. Jeg synes Wandas argumenter er rigtigt gode.

Jeg smider lige et par billeder ind af nogle af de andre farver, men kan da godt se at hvis man skal have tre haner af hver farve ja så er det så som så med dyrevelfærd for disse.Tvivler på at man kan have dem i en flok sammen med deres høns.

Om man skal være en eller flere om at udstille dyrene er jo svært som det er nu, hvor man ingen præmie kan få på indkøbte dyr, kunne man det ville der jo stå både en ejer og en evt. opdrætter der var stolte.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 17 April , 2010, 20:13 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #27 Dato: 17 April , 2010, 16:47 »
Alt der udstilles skal da være så tæt på det perfekte (standarden) som muligt. Og nu skal tingene da heller ikke gøres mere " umulige" eller "besværlige" end de nu engang er.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #28 Dato: 17 April , 2010, 17:02 »
Alt der udstilles skal da være så tæt på det perfekte (standarden) som muligt. Og nu skal tingene da heller ikke gøres mere " umulige" eller "besværlige" end de nu engang er.



Der er vi ikke enige, Rom blev ikke brygget på en dag og jeg synes ikke det er nogen skade til, at folk med egne øjne kan se en bedømmelse, hvor der bliver gjort opmærksom på de og de fejl.Det er ofte meget mere lærerigt end alt det perfekte.

Nu er der en masse gang i Brahma med en del tiltag, det ville da være meget, meget interessant, at se begyndelsen på besværlighederne og så om måske mange år, se det færdige resultat. Når først det er færdigt, er det slet ikke så sjovt længere, bare flot og smukt.

Mange af os kender dårligt nok farverne og deres betegnelser, men vil gerne deltage og kan helt uforvarende komme til at medbringe dyr der har fejl her eller der.Det vil være en stor hjælp, hvis man kan få disse nøje beskrevet og indrette sin avl derefter og så vil det give lidt flere udstillere, hvis man kunne pakke fisefornemheden lidt af vejen.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til standartudvalget
« Svar #29 Dato: 17 April , 2010, 17:34 »
Linda og jeg er i hvert fald rørende enige om, at der, hvor vi har lært mest, har været hos de dyr, der havde fået dårlige points, for der kunne man virkelig se, hvordan de forskellige fejl så ud. Det er super med pointkortene og dommernes kommentarer, for det kan man lære en masse af.
Det kunne måske være en god idé med en fælles EU-ring, men jeg synes da også, der skal være f.eks. DK på de danske, D på de tyske osv. Alternativt kunne man tillade at vi kan udstille hos hinanden i de forskellige lande.
Hvis man skal godkende en ny race eller anerkende en race, der er godkendt i et andet land, synes jeg også, det er vigtigt, at man skelner mellem fejltyper. F.eks. kan der ikke være tvivl om at fejl som f.eks. en forkert kam-type, er en grov fejl, men hvis der er en fejl i en kam, som ikke er en typefejl, skulle den måske ikke straffes så hårdt. Lige sådan med tæerne, er det en fem-tået race, skal der selvfølgelig være fem tæer, men en let andefod skulle måske ikke straffes så hårdt. Alt dette er i øvrigt også, hvad man kan læse i standarden, hvor det netop understreges, at med nye racer skal der udvises smidighed og overbærenhed ved bedømmelsen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk