Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Standarder  (Læst 29181 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Standarder
« Dato: 11 Oktober , 2009, 09:59 »
Danmark, Sverige og Norge har jo tilsammen den Skandinaviske Fjerkræ Standard. Ganske smart at der er samarbejde imellem de nordiske lande.

Men hvad med resten af verden, har de hver deres standard ? Jeg har købt den tyske : Der grosse Geflügelstandard in farbe bind et og bind to, den er fra 2004. Er der kommet en nyere ?
Det er to bøger, så den må vel trykkes helt om når der tilføjes nye racer/variteter. Eller hur ?

Der er vores egen standard mere smart for der kan bare sættes flere sider ind eller udskiftes sider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2009, 12:01 »
Hej Lene

I Holland har man to standader inden for Brahma:Den hollandske og den europæiske(Tyske).Da jeg i sommers besøgte den Hollandske formand Kom vi ind på dette emne:

Her hvad han sagde:I Holland avler vi efter det Engelske grundsæt inden for Brahma.Vi ved hvor vores dyr stammer fra og prøver at holde fast i den arv vi har fået tildelt os.De Tyske Brahmaer siges at have DET DE kalder en europæisk standard.Når Hollandske avlere tager til Tyskland forsøger de at lave et dyr der besider alle de Hollandske krav samt opfylder de Tyske.Jeg vil mene Danmark bliver nød til at gøre det samme.

Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal til for at få accepteret nye farver i Tyskland.Det jeg ved er at man skal udstille 2 år alle dyr skal ligge på et meget godt i pt.Hvis de gør det kan de få lov til at udstille tredje år.På tredje år skal man kunne fremstille hvertfald 95 for 3 af dyerne.Ikke helt nemt må man sige.

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2009, 12:21 »
Hej igen Lene

Den bog som betragtes som en Hønse bibel i Tyskland er følgende:Rassegeflugelstandard fur Europa /o

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Standarder
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:04 »
Dvs. at der en fælles standard for Europa og så har alle landene deres egne osse, hvor Holland har to ?? eller hur ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:34 »
Jeps!!!

Danmark,Sverig,Norge har samme standard.Hollænderne har skabt en europæisk hmm hybrid Brahma der kan opstilles inden for begge standader.

Den Hollandske hvid-sorte høne du købte af en æhh...Sjællandsk avler er klassisk Hollandsk.Du kan se det på dens brede hoved,korte næb samt masive form pluds brede fjer.Deres Brahma er dejlige at lave farver på.En svaghed er deres manglende højde.Her er Tyskerne altså nummer 1.Måden en Brahma står på kan også afsløre deres nationalitet:De Tyske står med benene tæt samlet og brystet skudt frem.Den Hollandske med lidt spredte ben og sænket bryst(kunne godt minde om en bodybuilder).Okay stopper her inden jeg bliver for nørdet ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2009, 01:49 »
Men kan sige følgende:Hvorfor kunne vi ikke bare alle i Europa have EN standard at følge?

I den Hollandske måde at se tingende på vil man  inden for Brahma sige:vil gerne have lov til at holde fast i den Hollandske-Engelske model MEN selvfølgelig acceptere ændringe.Kan vi sige det samme?

Her et eksempel:en tysk dværg brahma der i Leipzig har fået 96pt vil i Danmark blive knaldet for den er for stor og derefter blive bedømt knapt så godt.Kunne være dejligt hvis man udstillede et dyr der kunne klare sig i Danmark og Europa.Jeg håber i forstå hvad jeg mener?der er altså noget ved de standater der ikke er som det burde være.

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2009, 15:52 »


Her hvid-sort columbia(Tysk) gæt pt?

Brahma hilsner Jesper
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2009, 15:54 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Standarder
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2009, 15:58 »
Højtstillet hane, der mangler noget bredde og fylde (han virker noget klein)  og så må han gerne have et mere bistert udtryk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:05 »
Sandt.Men hvad lyder dommen?Se nu godt på under farven
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:16 »


Her endnu en( guld-blåbåndet).Igen gæt PT?
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Standarder
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:25 »
Ser meget godt ud, måtte gerne være mere højstillet, og med mere brystfylde, farven ser umiddelbart god ud.

Hvad mener du med PT ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:28 »
Hvad ville du som dommer give dem?

MVh Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Standarder
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:31 »
Nu er jeg jo ikke dommer  ;D Det er ikke så nemt på billeder og det er jo heller ikke muligt at se dem efter i "sømmene" Såååå
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:31 »


Her endnu en.Frem med standarderne /o og gæt løs ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Standarder
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:34 »
det ved jeg godt Lene :)Men det bliver du helt sikkert snart /o. Har du et bud,ud fra hvad du/i ser?

Drilske hilsner Jesper
mvh Jesper