Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg på LU  (Læst 21212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #15 Dato: 12 December , 2011, 15:04 »
ja det regner jeg da med :)men lad os nu se  :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg på LU
« Svar #16 Dato: 12 December , 2011, 15:14 »
Pyt med de æg fra mig om de er smidt ud eller spist, jeg overlever ihvertfald. Så kunne jeg bare have holdt mig til.

Desuden er de heller ikke befrugtet, for hønerne har alle gået uden haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: æg på LU
« Svar #17 Dato: 12 December , 2011, 15:17 »
Tak Ina- har simpelthen brudt min hjerne med hvad mon Ib stod for ;)

For jeg kender kun en som hedder Ib og han har ingen høns ;D

Der stod IB på dine cemani æg napsigal, ellers var de nok røget i min æggebakke ;) de er så flotte, held og lykke med den race. Skal de udstilles næste år?

Det bunder nu ikke i eksakt viden, men et gæt, andre kan måske oplyse os anderledes  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #18 Dato: 12 December , 2011, 15:27 »
okay og hvor skulle den viden komme fra ?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: æg på LU
« Svar #19 Dato: 12 December , 2011, 15:32 »
okay og hvor skulle den viden komme fra ?

øhhmmm måske fra den der har skrevet IB på ægene ?? hvor ellers
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #20 Dato: 12 December , 2011, 15:34 »
ja okay så jeg lyver  >:(men så har jeg da ikke mer at skrive her om  :(

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: æg på LU
« Svar #21 Dato: 12 December , 2011, 16:41 »
Præcis. Foreslår at man lægger en lille seddel ved (kan f.eks. lægges under æggene) hvor man skriver hvordan og hvorledes. Ellers kan det jo ende med, at vi ikke får de sjove og sjældne æg at se  ;)
Rigtig god idé - og sådan troede jeg da faktisk at det var allerede. Hvis man selv har givet flere euro per rugeæg så er det nok ikke meningen af "den der kommer først" ruger de udstillede æg ud til kyllinger, vel? Til æggekage går det jo nok..... ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg på LU
« Svar #22 Dato: 12 December , 2011, 16:47 »
Jeg ville nu heller aldrig benytte æg, som jeg vil ruge til et sådan arrangement.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: æg på LU
« Svar #23 Dato: 12 December , 2011, 16:51 »
nej men så har jeg også lært det  :)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: æg på LU
« Svar #24 Dato: 12 December , 2011, 16:57 »
Jeg ville nu heller aldrig benytte æg, som jeg vil ruge til et sådan arrangement.
De af os, der har afhændet/slagtet alt ikke-avlsværdigt har jo ikke anden mulighed med mindre man skiller hanerne fra. Nå, jeg er ligeglad - udstiller ikke ;). Men kan godt forstå ærgrelsen hos den, der får snuppet en "aflægger" af sin avlsstamme uden beregning
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg på LU
« Svar #25 Dato: 12 December , 2011, 16:59 »
Jo der er en anden mulighed nemlig at lade være. Men det er da ærgerligt at det er sket. Især når det er en sjælden race.

Er der ikke en mulighed for at en eller anden har taget dem med hjem ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: æg på LU
« Svar #26 Dato: 12 December , 2011, 17:02 »
IB betyder "ikke benyttes"

Der var flere, der havde indleveret æg, som havde hørt noget om en stor æggekage efter lukketid. Jeg havde også hørt om det og vidste ærlig talt ikke om det var i spøg eller ikke.

Men nogen fortalte, at deres æg ikke kunne benyttes til spisning - enten fordi de var uhygiejniske ellr fordi de havde været ruget på. Derfor skrev vi IB bagpå og fortalte til dem, der stod for nedtagningen, hvad det betød.

Og - lige nu  - kommer jeg til at tænke på, om det også kunne betyde, at man ville have sine æg med hjem igen og derfor ikke måtte benyttes. For det ved jeg, at jeg ikke fik leveret videre. I så fald undskylder jeg på det kraftigste overfor dig, napsignal! Virkelig! Min eneste undskyldning er, at det var lidt stressende lige da alle æggene kom og kurvene skulle fyldes og mærkes.

Håber, det opklarer nogle spørgsmål.

Og ja - til næste år kan vi opfordre alle ægdonorer til at lægge en seddel ved, hvor der står, hvad der skal/må ske med æggene  /o

Og så kan det måske også være en hjælp, hvis det er de samme, der stille op og piller ned - så er der ikke chance for så mange kommunikationsbrist undervejs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: æg på LU
« Svar #27 Dato: 12 December , 2011, 17:02 »
jeg trode seriøst de blev lavet til en stor æggekage til dem der pillede standen ned ellers var det måske en ide til fremtiden /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: æg på LU
« Svar #28 Dato: 12 December , 2011, 17:04 »
Ham de IB er nu en sjov fætter. Ikke Befrugtet eller Ikke Benyttes

Nu var det ikke mig, der arrangerede æggene, men der lå vist sedler i nogle af bakkerne og dem blev der skrevet IB bagpå. Alle dem der stod IB på blev smidt ud. Det skete efter at udstillingen var slut og så blev nogle af de resterende æg fordelt.

Det er jo en lottokupon. Ingen ved om/hvilken hane hønerne har gået med. Hvor gamle æggene er, om de er befrugtet osv.. Men de er blevet vendt og drejet i 2 dage og stået i 20 C rum..

Men fremover vil vi da være mere obs på om æggene skal til IB eller retur eller de må bruges som lottokupon i rugemaskinen.

Iøvrigt var det en stor attraktion med den æggeudstilling. Der var rigtig mange henne at beundre den. Selv køkkenpersonalet i Messecentret var en tur henne og kigge på æggene og alle farverne. Så det er en rigtig god "sællert"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: æg på LU
« Svar #29 Dato: 12 December , 2011, 17:06 »
Der kom æggekage fra alle de æg som de udstillede høner havde lagt. De er i hvert fald friske
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi