Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns  (Læst 9004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:04 »
Som overskriften siger er den Engelske Araucana nu et medlem af de toppede hønseracer.

http://www.toppedehoens.dk/28626571

Der arbejdes på at få den ind på hjemmesiden af sekretæren.

Håber at nuværende og kommende ejere vil støtte op om klubben, det giver lidt flere muligheder end de nuværende for at vise de smukke dyr frem.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:10 »
Super, så er der en specialklub til dem også  /o jeg håber at folk med interesse for Engelsk Araucana får lyst til at melde sig ind og dermed samles om racen.

Der blev jo desværre ikke til noget med de haleløse Araucana selvom der engang var "lyst og snak" om dette for snart længe siden (2009).

Endvidere kan det faktisk lade sig gøre at komme "ind under vingerne" på en anden specialklub, hvis man ikke lige er folk nok til en selvstændig specialklub.

F.eks hører Jersey Kæmper til hos Orpington Klubben og det har Australorpsne også gjort engang, de blev bare så mange medlemmer, så de kunne starte deres egen specialklub, hvilket er godt gået  /o
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2011, 10:21 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:28 »
Kunne man ikke tænke sig, at de stumphalede Araucanaer kunne være i klub med de Engelske, således at man blev flere der ville arbejde for araucanaer i det hele taget.
Det forhimdre jo ikke at man i starten eller for evigt er sammen med en anden race  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

  • Gæst
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:30 »
Uden at være helt sikker, mener jeg at dengang der her på forum var tale om en Araucanaklub, blev det nævnt at de haleløse var hos kamphønsene og der hører den Engelske under ingen omstændigheder hjemme.

Den haleløse må slet ikke have top så den kan ikke komme ind til de toppede.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2011, 10:55 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:31 »
God ide med at samle alle Araucanaer i en specialklub, jeg tror bare ikke at der er folk nok til at lave en special klub på nuværende tidspunkt..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:34 »
Fønix er vist også hos Kamphønseklubben.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2011, 11:24 »
Araucana hører hjemme i Kamphønseklubben.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2011, 11:37 »
Det var nok det jeg mente jeg kunne huske. Prøvede at finde en hjemmeside for klubben, for at få det bekræftet, men den har vist ingen.

For den haleløse er det da afgjort en løsning, men ikke for den Engelske som jeg synes passer bedre sammen med de andre toppede landhønsetyper.

Om der sidenhen skal laves en Aracanaklub må tiden jo vise, jeg undrer mig bare over, at med alle de mange mennesker der har købt førsteklasses avlsdyr, at der så på landsudstillingen ikke udstilles mere end tre stk. haleløse.Jeg ved godt at racen ikke er nem, men alligevel.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2011, 11:38 »
Det er en meget god ide at slaa isammen nogle racer, for saa at lave raceklubber. Her i UK haver vi "Rare breed Poultry Society" http://www.rarepoultrysociety.co.uk/ der ser efter interressene til racer uden en klub. I Danmark er der mange der arbejder med relativt sjaeldne racer, og haver giords saa i mange aar. Disse haver noget der Britene gierne vil ha, friskt blod. Jeg tror for exempel at der findes flere Jersey Kaemper i Danmark end i UK. Ved at starte race-klubber, vil andre lands raceklubber ha et naturligt sted at begynde, naar de soeger efter racer i Danmark. Og de Danske raceklubber vil saa vide hvem i Danmark der har/avler disse racer. Bestemmelserne for Grendse-krydsning af aeg og fjaerkre for hobby (under 20 dyr) er fagtisk rimeligt enkle, og mange avlere kunde med stor fordel goere sig kendt med disse, og samarbejde over lande-grendsene. I Danmark findes trolig store stammer af mange racer  der burde vaere interressante for avlere af disse racer over hele Europa. Og her er klubberne meget viktige. Transport, specielt af aeg kunde maaske nemmere arrangeres igenom en klub. Posten er jo ikke ideell? Med forsigtig transport af friske aeg faar man en meget god kleknings-procent. Jeg arbejder selv med en sjelden race, og jeg ser hvor nemt det er aa beholde/oege stoerrelsen paa racen ved at finde friskt blod, hver 5-6 generation. Der er mange lande, som Danmark hvor god avl har faaregaaet i mange aar, og dyr ifra disse stammer er nog meget interresaante for udenlandske avlere. Det er jo ogsaa billigere at bytte aeg, end at koebe hele tiden. Mange udenlandske avlere  negter ogsaa at sende aeg til udlandet med post. Baade paa grund af lav kleknings-procent, samt at det fagtisk er forbudt, uden de rigtige papirer. Saa en udlending der sender aeg udenlands i posten, kan faktisk faa problemer. Selv saa toer jeg ikke sende aeg til Sverige eller Norge, da risikoen for at blive tat er ganske stor. Men igennom klubber, san man samordne alle ting, og med en smule planlegging kan man meget nemmere faa resultater.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2011, 18:45 »
Det var nok det jeg mente jeg kunne huske. Prøvede at finde en hjemmeside for klubben, for at få det bekræftet, men den har vist ingen.

For den haleløse er det da afgjort en løsning, men ikke for den Engelske som jeg synes passer bedre sammen med de andre toppede landhønsetyper.

Om der sidenhen skal laves en Aracanaklub må tiden jo vise, jeg undrer mig bare over, at med alle de mange mennesker der har købt førsteklasses avlsdyr, at der så på landsudstillingen ikke udstilles mere end tre stk. haleløse.Jeg ved godt at racen ikke er nem, men alligevel.

VH Gunni.
Nej, racen er ikke nem - og det er jo heller ikke os alle, der er interesserede i at udstille. Personligt har jeg fået lysten stillet efter mange år med katte- og hundeudstillinger. Så jeg vil bare gerne have nogle smukke og sjove høns og kører gerne langt efter dem. Ang. en Araucanaklub så var jeg fra starten imod at det blev for formaliseret. Jeg er TRÆT af foreningslivet og derfor passer Forum fint til mit behov. Så jeg har ikke behov for ændringer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #10 Dato: 19 ſeptember , 2011, 21:07 »
Godt ord igen, selvfølgelig gider alle ikke at udstille.Jeg har det bare sådan at, hvis man vil arbejde med racen, evt. indføre nye farver o.s.v. bør man prøve i det mindste at få den godkendt på et tidspunkt.

Jeg har selv udstillet både katte og hunde og jeg forstår godt dig Ankerine, man bliver bare fyldt op med det og gider ikke mere, men på den anden side er vi jo glade for at kunne bryste os af at købe dyr efter udstillingshøns.

Så er der jo kun at glæde sig over at nogle har den interesse.

VH Gunni.

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana nu hos specialklubben for toppede høns
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2014, 17:35 »
Det ser ud til, at den Engelske Araucana igen er havnet hos kamphønsene. Hvordan kan det være? Og hvem har bestemt det?