Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvid/blå(sort) columbia  (Læst 1852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
hvid/blå(sort) columbia
« Dato: 28 August , 2012, 10:22 »
Jeg er nu så heldig at ha en masse gode brahma kyllinger at avle videre med til næste år. Der er blandet hvid/sort og hvid/blå Columbia farvede.

Så er spørgsmålet. Hvordan sammensætter jeg en god stamme til næste år, så jeg får både hvid/blå og hvid/sort ud af det.

Tænker også på måske at lave 2 stammer. en med hvid/blå og en med hvid/sort..

Skal det være hvid/sort hane til hvid/blå og hvid/sort høns
eller hvid/blå hane til hvid/blå og hvid/sort høns.

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvid/blå(sort) columbia
« Svar #1 Dato: 28 August , 2012, 10:57 »
Det er jo op til dig, men blå på sort eller sort på blå vil give 50 % af hver i kyllingerne hvorimod sort på sort vil give 100 % Sorte. Så det får du ikke blå udaf.
Hvis du sætter Blå på Blå vil du få 50 % blå 25 % sort og 25 % splash, som nok vil ligne hvide en del. De sidste kan ikke udstilles, men sætter du disse på sorte vil alle kyllingerne blive blå. Problemmet med disse splash er nok at du ikke kan se hvilken columbiategning de vil avle videre til afkommet og på den måde vil de måske blive lidt af en chance at tage, men ellers blå og sorte på hinanden vil du altid få begge dele ud af det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen