Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kommer kyllingen til at ligne dens mor?  (Læst 1896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Kommer kyllingen til at ligne dens mor?
« Dato: 04 November , 2011, 15:40 »
Jeg har en blandingshøne, som jeg har fået foræret. Den er lige begyndt at lægge æg, den er super sød og har et ret specielt udseende (efter egen mening!).

Hvis jeg sætter en blandingshane på eller én af mine egne hanekyllinger (renracede) engang til foråret, kan jeg mon så være så heldig at få kyllinger, der kommer til at ligne hønemor? Jeg vil gerne have kyllinger, der kommer til at ligne...evt blot med "dutten" på hovedet og så i andre farver.

Evt. også et bud på hanens farve for at få samme farve som hønen?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kommer kyllingen til at ligne dens mor?
« Svar #1 Dato: 04 November , 2011, 15:56 »
top er et ret stæærkt gen, så sansynligheden for at den vil optræde i næste generation er stor, men da du jo ikke ved hvad der ligger bagved, er det svært at vide hvad der skal til i farve, for at øge sansynligheden for lighed, men jeg ville vælge en hvedefarvet eller gul
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Kommer kyllingen til at ligne dens mor?
« Svar #2 Dato: 04 November , 2011, 18:05 »
Okay, jeg vidste ikke, at man kalder det "top" ;) Men jeg havde faktisk tænkt på en rød hane evt med lidt blåt i - sådan én har jeg nemlig desværre lige måtte slagte, og det var bare så flot og fin!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kommer kyllingen til at ligne dens mor?
« Svar #3 Dato: 04 November , 2011, 20:07 »
Top er et dominerende gen og vil derfor også vise sig i næste generation. Når du ikke ved hvad hun er en blanding af kan det være svært at sige hvad du burde parre ind på hende.
Hvis du vil være helt sikker på at hun giver toppen videre i den næste generation kan du finde en hane med top og parre ind på hende. Hvis du ikke vil have den store top som ved Paduanere, Toppede Hollændere, Houdan og Sultan kan du bruge racer som, Sulmtaler, Watermal og Skånske Blomsterhøns.
Farven på hende synes jeg mest minder om en Rødsadlet høne, men i det hvide kunne det godt ligne at hun er splash(split blå) og så er hun måske en Blå Guldhalset der er skildt ud ved parring med en anden blå.
Jeg synes hun minder meget om Italienere i hendes form. Jeg ved dog ikke om det er en del af hende.
Hvis du gerne vil have kyllinger der ligner hende kan du parre en hane ind på hende og derefter tage en af hendes hanekyllinger og parre ind på hende igen uden der ske noget ved det.
Hvis du godt kan lide formen på hende vil jeg foreslå en Italiener af en farve.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen