Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111627 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #45 Dato: 31 Maj , 2012, 00:12 »
Nåh, stakkels dig Lene  :) og stakkels kyller, men godt gået. Du klarede det  ;)

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #46 Dato: 31 Maj , 2012, 00:53 »
Nåh, stakkels dig Lene  :) og stakkels kyller, men godt gået. Du klarede det  ;)

@ Lisbeth.

Hej Lisbeth.

Ja Lene klarede vaccinationen på bedste vis, og dagen sluttede med en god kop kaffe, med hjemme lavet likør til.

NB: Se de dejlige smil og varme blikke, hos såvel mor og søn, samt den lille nyfødte Kasobowski Maran kylling.

NB: Underst ses en Kobberfarvet blå hane, samt opdrætteren Kasobowski,som fik denne smukke farve, anerkendt i Tyskland.

NB: På billedet ses endvidere vores Tanja, som studere kæmpe gåse æg, sammen med Kasobowski, imens fru Kasobowski gør klar til at Vaccinere de små kyllinger imod Mareks.

J.C.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 01:40 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #47 Dato: 31 Maj , 2012, 11:22 »
Til vores Mikkel var der på forhånd, lavet en fast aftale om at kunne købe rugeæg, fra to stammer af Sort Sølvtegnet Maran, som også kaldes for Birkefarvet.

Der var specielt en Belgisk hane, som Mikkel faldt på halen over, samt flere andre smukke ungdyr efter denne.

NB: Da Norbert Weinberg er en ordholdende personlighed, og samtidigt var faldet for Mikkels store Maran interesse, fik han et helt specielt købs tilbud på æggene.

NB: Dette er helt normalt i Tyskland, hvor man altid understøtter ungdoms arbejdet, samt opstarten m.m.

NB: Der var stor glæde, og udsøgt interesse, for anlægget med de Sort Sølvtegnede Maraner.

J.C. 

 
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 11:48 Fra Jørn Clevin »

thorleif

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #48 Dato: 31 Maj , 2012, 11:42 »
Alt i alt, en MEGET successfuld tur/expedition. Og ALT takket vaere Joern's organicering. Som de siger paa Norsk: Hvorfor gaa over bekken etter vand?

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #49 Dato: 31 Maj , 2012, 13:30 »
Jørn kom dagen efter at æggene var klækket. Nu skulle jeg lære at stikke de små kyllinger  <R
Godt nok er jeg via mit fag oplært i at håndtere kanyler men ikke at stikke i så små individer.
Men der var ingen kære Jørn  8) Jeg skulle selv kunne det og det har han jo ret i. Har man taget beslutningen må man også selv udføre det "beskidte arbejde"

Du er da for sej, Lene /o /o Hatten :police: af for det! Og tillykke med kyllingemoderen, den er godt nok flot! Og nu har du da vist langt overhalet mig i fine forhold <A <M

Og tak til dig Jørn, dit storhjertede menneske!  <. *b *h *l <.

Vi har selvfølgelig alle takket Jørn for al hans hjælp, men jeg synes også det skal blæses ud her på forum!

Ikke nok med at Jørn har hjulpet os med alle kontakter, planlægning, telefonrådgivning på alle mulige og umulige tider af døgnet, så tilbød han også at komme til Nordsjælland og hjælpe med vaccination dagen efter klækning.
Jeg var ikke hjemme på dagen og selvom Lene og Jørn tilbød at tage forbi og vaccinere mine kyllinger, fravalgte jeg det. Det er et svært dilemma, især fordi de daggamle kyllinger, vi havde med hjem, var vaccinerede og det er jo ikke problemfrit heller...
(Måske fik jeg straffen for det, da jeg måtte aflive en 1,5 uge gammel kylling, der pludselig lå med stive ben i pinsen /d Men logikken siger det ikke er marek og indtil videre er der ikke andre syge *k)


NB: Underst ses en Kobberfarvet blå hane, samt opdrætteren Kasobowski,som fik denne smukke farve, anerkendt i Tyskland.

Nu begynder det at ligne dem vi så! Tænk hvis vi får sådan nogle flotte fyre!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #50 Dato: 31 Maj , 2012, 14:32 »
Tanja siger: "Nu begynder det at ligne dem vi så! Tænk hvis vi får sådan nogle flotte fyre".

Hvids i ikke forsoeger, saa faar i aldrig slige flotte fyre.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #51 Dato: 31 Maj , 2012, 14:45 »
Tanja siger: "Nu begynder det at ligne dem vi så! Tænk hvis vi får sådan nogle flotte fyre".

Hvids i ikke forsoeger, saa faar i aldrig slige flotte fyre.


Måske var det noget indforstået vrøvl, det jeg skrev  <T
Vi så rigtig mange flotte dyr hos Kasibowski og så endte vi alligevel med kun at have billeder af forvirrede kyllinger (med måsen til) da vi kom hjem ::)
Jørn lovede derefter at prøve at skaffe et billede af et af hans voksne dyr og det her eksemplar er i høj grad repræsentativt /o

Og du kan tro vi vil forsøge, det bliver blot spændende at se om noget af det bliver serveret ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #52 Dato: 31 Maj , 2012, 18:06 »
Kære Venner.

Med det sammenhold, og det avls samarbejde, som er ved at udvikle sig, hos jer Maran pionere her i Danmark, så er grundstenen lagt til en ordentlig, standartiseret udstillings type, som i ledtog med en åben A.O.C. udstillings klasse, vil kunne bringe Maran racen, på udstillings niveuae, med alle andre fjerkræ racer.

Det er derfor vigtigt, at vi høster og sår samtidigt, ligesom i Tyskland, hvor man virkeligt, ved målretet avls arbejde, avler mod en udstillings type, hvor æg farven også følger med.

Alt dette tager naturligvist tid, og kommer langt fra af sig selv, men vi må " Jo " i denne forbindelse, heller ikke glemme, at det ikke er så lang tid siden, at Maranen var et rent stykke produktions fjerkræ, uden nogen form for standart mæssig betydning, eller med plads i et udstillings bur, på en Racefjerkræ udstilling.

Så kære Tanja +Karina + Lene + Mikkel + Samt til alle jer andre i Danmark, som virkeligt vil have Maran racen, og som vil have en sund sjov hobby,  uden politisering, så samarbejd nu ,og støt fuldt op omkring denne linie, som man lagde byggestenen til her i Danmark d. 20 april 2012.

Jeg glæder mig personligt, til at følge jeres fremtidige avls samarbejde, og stiller mig fuldt til rådighed, hvis der er noget som jeg kan bruges til.

J.C.

« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 19:03 Fra Jørn Clevin »

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #53 Dato: 31 Maj , 2012, 18:22 »
Det kan man da kalde et GULT hønsehus!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #54 Dato: 31 Maj , 2012, 19:24 »
Samt til alle jer andre i Danmark, som virkeligt vil have Maran racen, og som vil have en sund sjov hobby,  uden politisering, så samarbejd nu ,og støt fuldt op omkring denne linie, som man lagde byggestenen til her i Danmark d. 20 april 2012.
Jeg tror da, at du har glemt de medlemmer fra klubben, der tog til Frankrig og hentede avlsmateriale i januar.
Mange kyllinger her fra blev givet frit og kvit til en del medlemmer i klubben og nogle af de halvvoksne er blevet solgt til vennepriser til andre fra klubben.
Jeg synes, det er rigtig dejligt at flere og flere henter avlsmateriale, vi kan håbe på, at vi i samarbejde får nogle rigtig fine maraner i Danmark.
Personligt håber jeg på en vedvarende interesse, og at det ikke bare er året modehøne *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #55 Dato: 31 Maj , 2012, 19:46 »
Fuld respekt for en hver, som vil gavne et fælles avls samarbejde, med fuld åbenhed for dialog, samt med fri menings udveksling, til gavn for en gennem avlet udstillings type, indenfor alle slags fjerkræracer.

NB: Dette gælder naturligvist for alle, uanset hvor materialet kommer fra i verden.

J.C.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 19:49 Fra Jørn Clevin »

thorleif

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #56 Dato: 31 Maj , 2012, 19:49 »
Til Unge fru Vedel: DET er jo en af Maran Klub DK's store opgaver. Meget arbejde paa faa skuldre, det er opskriften. Jo flere, jo bedre. Alt i alt, med Lene & Co's systematiske expeditioner de sidste to aar, Kan man vel trygt sige at INGEN haver giordt mere for Marans I Danmark foreloebigt end Joern Clevin? Han er en inspirationskilde med en iver og glaede der smidter. Man maa jo arbejde i een retning, FREMOVER -}

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #57 Dato: 31 Maj , 2012, 20:01 »
Ja, jeg er også spændt på at se, hvornår du, Jørn, selv vil til at avle maran, nu da du er medlem af Maranklub DK.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #58 Dato: 31 Maj , 2012, 20:41 »
Jeg har da allerede udruget, samt opdrætet flere Maran farver, og skænket dem helt vederlagsfrit til intreserede, såfremt at de blev medlem af D.F.f.R. og fremstillede dem til godkendelse på LU.

Det glæder mig nemlig at se ting gro, og at menesker har noget at være fælles om i deres hobby liv.

NB: Jeg mener da også, at der falder en udstillings pokal af engang imellem, som i tilfældet med Maran DK.

NB: Inden længe kommer der sikkert, noget helt nyt på banen ???

J.C.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 21:18 Fra Jørn Clevin »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #59 Dato: 31 Maj , 2012, 23:40 »
Det var virkelig en god tur, og jeg skal nok fortælle nogle ting i denne tråd også, men lige nu har jeg rigtig meget om ørene med eksamener, arbejde og meget andet. Oveni det så har kyllingerne fået coccidiose, så det kæmper jeg også med lige nu, inden tabene bliver alt for store. I skal nok få en opdatering på det og en masse andre tilbagemeldinger på jeres svar fra min side, når der bliver lidt mere luft til det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.